Sahabat Ilmu

Khamis, 13 Mei 2010

Kejohanan Piala Thomas : Kemenangan Tercalar Gara-Gara Waktu Maghrib

Oleh pahangdaily.blogspot.com

Kejayaan Malaysia itu memang cukup membanggakan seluruh rakyat tidak kira kaum, agama atau fahaman politik masing-masing. Semuanya dilihat memberikan sokongan padu kepada pasukan kebangsaan. Namun, ada sesuatu yang kurang enak untuk didengar ketika perlawanan tersebut berlangsung. Apa tidaknya, aksi yang bermula jam 6.00 petang itu berakhir sekitar jam 11.00 malam. Maka, Stadium Putra Bukit Jalil telah dipenuhi dengan peminat yang datang berbondong-bondong untuk memberi sokongan.

Akibat keasyikan ribuan peminat menyaksikan perlawanan itu, maka sebahagian besar daripada mereka terutamanya orang Melayu Islam dilihat telah gagal untuk menjalankan kewajipan kepada Allah iaitu solat Maghrib. Maklumlah, perlawanan tidak dihentikan ketika waktu Maghrib tersebut, dan masa solat itu pun pendek.

Ini menyebabkan ada dikalangan mereka yang terpaksa meninggalkan benda yang wajib semata-mata tidak mahu terlepas peluang menyaksikan perlawanan berkenaan. Turut kelihatan juga beberapa orang kenamaan yang turut melayan sama perlawanan dan dilihat terlepas untuk mengerjakan solat Maghrib. Apakah kejayaan seperti ini yang diinginkan?.

Sebagai umat Islam kita dianjurkan berdoa, tetapi jika berdoa sampai
melalaikan tanggungjawab terhadap agama, maka apa hukumnya?

Terkadang, kita hairan kenapa perlawanan dimulakan jam 6.00 petang iaitu kira-kira satu jam lebih sebelum masuknya waktu Maghrib. Sepatutnya penganjur kejohanan menghormati juga sensitiviti umat Islam di Malaysia ini. Sukan itu menyihatkan badan, tetapi jika sampai melalaikan manusia kepada tuntutan agama, apa hukumnya?, Apapun, kita amatlah berharap agar pasukan negara dapat merangkul kejuaran pada kali ini selepas melakukannya satu ketika dulu. Cuma, kepada seluruh peminat yang menyaksikan perlawanan akan datang, ingatlah! jangan sampai terleka memberi sokongan sampai terlupa menunaikan kewajipan masing-masing].

Tiada ulasan: