Sahabat Ilmu

Rabu, 3 Februari 2010

HUKUM LELAKI MEMAKAI CINCIN SUASA

(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

1.JAWAPAN DARI JAKIM

Soalan : Assalamualaikum WBTH.
Tuan Panel, saya ingin mengetahui apakah hukumnya lelaki memakai cincin suasa yang bertatahkan berlian. Saya bercadang membelinya untuk perkahwinan saya. Saya keliru sebab ada yang mengatakan boleh dan tidak kurang juga mengatakan haram. Jika ianya haram apakah alternatifnya. Mohon penjelasan para panel yang budiman. Sekian, terima kasih..

Jawapan :
Memakai cincin menurut sunnah yang diperbuat daripada perak adalah harus bagi lelaki. Manakala bagi perempuan harus memakai cincin yang diperbuat daripada emas. Rasulullah SAW pernah memakai cincin diperbuat daripada perak sehingga baginda wafat. Baginda melarang memakai cincin emas sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi bermaksud:

"Rasulullah SAW melarang daripada memakai cincin emas".

Cincin suasa adalah campuran daripada dua unsur logam iaitu emas dan perak. Oleh kerana cincin suasa campuran emas lebih daripada perak maka ia dihukumkan emas dan haram dipakai oleh kaum lelaki.

Menurut laporan Mesyuarat Panel Kajian Syariah JAKIM kali ke 31 pada 2-4 Oktober 2000mengenai hukum memakai suasa bagi lelaki adalah HARAM.

Panel menasihati agar pengantin lelaki memakai cincin perak atau platinum.

Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.

2. JAWAPAN DARI UST. AZHAR IDRUS(ustazazhar.com)

SOALAN:
Assalamualaikum.. Apa hukum org lelaki memakai cincin suasa? Ada pendapat mengatakan haram. minta penjelasan dari ustaz.

JAWAPAN:
Waalaikumussalam.. Apa yang saya ketahui hukum memakai cincin suasa bagi orang lelaki adalah haram kerana ia diperbuat daripada emas yang bercampur dengan logam lain. Samalah seperti haramnya lelaki memakai emas putih seklipun emas putih itu bukan 100% diperbuat daripada emas.

Kata Imam Nawawi dalam kitab Syarah Muslim yg bermaksud:
"Emas itu adalah haram atas lelaki memakainya samdaa emasnya sedikit atau banyak."

Syeikh Abd Qadir Al-Mandili menyebut dalam fatwanya :
"Dan adalah suasa itu haramlah bagi kaum lelaki memakainya."

Rujukan:
Kitab Fatwa Syeikh Abd Qadir , Fatawa Mufti Negeri Johor dan Pelita Penuntut.

3.Fatwa Daripada Kerajaan Brunei Darussalam

#Barang-barang kemas daripada emas suasa#

Emas suasa ialah pancalogam atau campuran daripada emas dan tembaga.

Barang-barang kemas yang diperbuat daripada emas suasa, seperti cincin, gelang, kalung dan sebagainya adalah termasuk di antara barang-barang yang diharamkan bagi kaum laki-laki memakainya, kerana perhiasan emas yang diharamkan itu tidak kira sama ada ianya terdiri daripada emas semata-mata (tidak bercampur dengan benda yang lain) ataupun sebahagiannya daripada emas dan sebahagian lagi daripada benda yang lain (bercampur). Sedangkan zat emas itu terdapat pada emas suasa. Di samping itu, terdapat unsur bermegah-megah dan membanggakan diri dengan memakai emas suasa itu. (Tuhfah 1/118-119, Al-Raniri, Sirat al-Mustaqim m.s. 25, Fatwa siri 4/86)

Al-‘Allamah asy-Syeikh Nuuruddin Muhammad Jilani ar-Raniri di dalam kitabnya Sirat al-Mustaqim menjelaskan: “Dan demikian lagi, haram memakai suasa…..”(M.s. 25)

Allahyarham Yang Dimuliakan Pehin Datu Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr. Awang Haji Ismail bin Omar Abdul Aziz pernah ditanya mengenai hukum orang laki-laki memakai rantai leher, gelang tangan, cincin yang dibuat daripada suasa. Beliau menjelaskan:

“Haram di atas laki-laki memakai barang-barang kemas dari emas seperti cincin dan juga dari suasa, kerana suasa itu suatu logam yang terjadi dari emas dan suasa. Berkata al-Imam an-Nawawi dalam Minhaj: “Halal digunakan tiap-tiap bejana yang suci, melainkan bejana yang diperbuat dari emas atau perak adalah haram digunakan.”

Kata al-Imam Ibnu Hajar lepas matn al-Minhaj ini: “Semuanya atau setengahnya dari salah satu dari keduanya (emas dan perak) atau dari keduanya.”

Berkata al-Imam Ibnu Hajar, sebab diharamkan ialah kerana ‘ain (emas ada pada suasa itu), dengan syarat ada khuyala’ iaitu bermegah-megah dan membesarkan diri dengan memakai suasa itu.

Berkata ulama: “Kerana warna yang ada pada suasa itu warna kuning, sekalipun sedikit pada pandangannya, tetapi warna kuning itu tiada sepenuhnya bahkan warna kuning bercampur dan bersulam dengan warna merah dan ada khuyala’ pada memakai suasa seperti ada khuyala’ pada memakai emas.”

Oleh yang demikian memakai cincin dari suasa adalah haram, apatah lagi kalau cincin itu dibuat dengan semata-mata emas.” (Fatwa siri 4/86)

4. JAWAPAN DARI JABATAN MUFTI KEDAH

Soalan:
Apakah hukum memakai cincin suasa?

Jawapan:
Menurut kenyataan dan perakuan daripada tukang-tukang emas beragama Islam yang ada kepercayaan dan mempunyai pengalaman dan pengetahuan terhadap jenis-jenis logam yang diperbuat hiasan adalah suasa itu sejenis logam yang diadun dari berbagai-bagai logam menurut kadar dan peratus yang tertentu iaitu:

1. Tembaga 70%
2. Emas 20%
3. Perak 10%

Logam ini setelah diadun dan dicampur dengan cara-cara yang tertentu akan beroleh menjadi sejenis logam yang dikenali sekarang ini sebagai suasa dan suasa ini menurut perakuan dari tukang-tukang emas tersebut apabila dilebur kali pertama maka unsur-unsur emas di dalamnya tiada dapat dikesan lagi dan apabila dilebur pada kali kedua akan berubah menjadi tembaga.

Menurut pendapat fuqaha’ adalah halal bagi lelaki memakai cincin daripada logam yang " مموه" iaitu yang bersadur atau bercampur dengan emas yang sekiranya dileburkan emas itu tiada dapat dikesan lagi dan jika dapat dikesan halal bagi orang-orang perempuan sahaja iaitu tertentu pada barang-barang hiasan mereka tiada pada barang-barang lain, walaubagaimana pun perbuatan menyadur atau mencampur itu adalah haram sekalipun bagi perhiasan-hiasan perempuan kerana terdapat padanya pembaziran.

Rujuk nas Tuhfah Muhtaj Bi Syarh Al-Manhaj juzuk 1 hlmn 122.

Negara asal : Malaysia
Negeri : Kedah
Badan yang mengisu fatwa :Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah
Penulis/Ulama : Mufti Kerajaan Negeri Kedah
WALLAHUA'LAM

22 ulasan:

si para para berkata...

kesimpulannya haram la kan...

nice info..baru nk tempah cincin perak + suasa...jadi dh tahu tak boleh la..buat perak je...

Tanpa Nama berkata...

bagaimana dengan kesimpulan dari fatwa Majlis Agama Kedah?

minta penjelasan samada betul - betul haram ataupun halam memakai cincin suasa ni.

IBNU MUSLIM berkata...

kpd si para para: itulah yg tbaik..

kpd tanpa nama: fatwa tu betul, kan dh disebut syaratnya sekiranya dileburkan emas itu tiada dapat dikesan lagi..jika dapat dikesan maka haram dipakai utk lelaki.. yg tbaik pakailah cincin perak.. itu yg sunnahnya

Tanpa Nama berkata...

ustaz, mohon share dalam fb

ummu asiah berkata...

ustaz, mohon share dalam FB

IBNU MUSLIM berkata...

dipersilakan...

Fakhirin berkata...

Salam..
jikalau emas dileburkan maka ia tidak dapat dikesan lagi..maksudnya halal la dipakaikan..
tetapi bagaimana caranya hendak mengesan cincin suasa itu masih terdapat unsur2 emas ataupun tidak?

Ini kerana secara logiknya..tukang emas pun belum tentu dapat mengesannya dengan tepat..

Ini hanya pandangan dan anggapan kerdil saya..

Diharap Ibnu Muslim dapat menjawab dan mengulas.
Terima kasih.

IBNU MUSLIM berkata...

tuan fakhirin- dalam fatwa kedah diatas sbnrnya telah jelas..kalau dah xdpt kesan-halal dan mmg tukang emas yg pakar dlm bidang ini dpt kesan.. tetapi jika xdapat kesan- jgnla pakai cincin suasa-pakai la selain suasa, perak ke dan seumpamanya.. sbnrnya islam dh bg jln keluar kpd kita ttpi kbnyakan org islam suka menyusahkan diri dlm hal2 ni..nk juga dipakainya cincin suasa tu..hehe..tq

Fakhirin berkata...

terima kasih cik ibnu muslim diatas jawapan yang bernas..hehe.

Tanpa Nama berkata...

sy pon xpasti tp sy dan kawan sy pernah melebur suasa menggunakan asid dan saya dapat emas..cmne 2

IBNU MUSLIM berkata...

jgnla pakai suasa- itu yg terbaik.. jika tuan lebur dapat emas, itu bukan suasa tp emas-haram pakai..tq

HaNa91 berkata...

suasa, emas putih tak boleh.. perak dan platinum boleh..

kalau bertatahkan berlian tu takpe ke?

IBNU MUSLIM berkata...

Kalau selain emas - dibenarkan..dan jika bertatah intan, berlian, zamrud, nilam-semuanya dibolehkan.

wallahua'lam

Tanpa Nama berkata...

saya ade bli couple ring kt LAZODIAMOND...sy baru 1st time bli kt cni..jurujual tu ckp blh pki cincin yg kaler putih tu sb kandunagn emasnye 15%...
tp kawan2 di ofis kata still xbleh pki krn ade emas..
sy nk mntk pendapat Tuan bkenaan hal ini..adakah suami saya boleh memakai cincin tersebut?

IBNU MUSLIM berkata...

Ya..jika ada emas -lelaki xblh pakai hukumnya haram..wallahuaqlam

Mohd Rozaimie berkata...

salam Tuan,
nak tahu beraper % kandungan emas pada suasa yang menyebabkan hilangnya zat emas pada cincin tersebut?

contohnya isu barbican yang sebelum ini dikatakan HARAM diminum kerana mempunyai kandungan alkohol dalamnya tetapi setelah majlis fatwa kebangsaan bersidang, dibolehkan kerana kurang 0.05% kandungan alkohol itu.

IBNU MUSLIM berkata...

Menurut pendapat fuqaha’ adalah halal bagi lelaki memakai cincin daripada logam yang " مموه" iaitu yang bersadur atau bercampur dengan emas yang sekiranya dileburkan emas itu tiada dapat dikesan lagi(0%)

Kata Imam Nawawi dalam kitab Syarah Muslim yg bermaksud:
"Emas itu adalah haram atas lelaki memakainya samada emasnya sedikit atau banyak."

Tanpa Nama berkata...

salam ustaz, sy mohon utk mengambil sedikit info tentang suasa utk di jadikn thesis sy yg bkaitan tntang suasa. trima kasih

IBNU MUSLIM berkata...

dibenarkan...manfaatkan kpd umat islam.. tq

h0neybunch berkata...

mohon share di fb...

FaAz AwAnZ berkata...

mohon shared dalam blog saya dan credit pada blog ni..

Tanpa Nama berkata...

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-52 yang bersidang pada 1 Jul 2002 telah membincangkan Hukum Lelaki Memakai Emas Putih. Muzakarah telah memutuskan bahawa haram memakai emas putih ke atas golongan lelaki.


Keterangan/Hujah:

1. Emas Putih adalah campuran logam emas dengan logam-logam lain dalam kuantiti yang berbeza-beza.

2. Emas Putih adalah pancalogam yang berbeza dengan platinum walaupun dari segi warnanya sama iaitu putih. Hakikatnya logam platinum tidak mempunyai unsur emas.

3. Jabatan Mufti Selangor telah memfatwakan bahawa hukum haram memakai emas putih sekiranya kandungan emasnya melebihi 50%.


sumber: http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-lelaki-memakai-emas-putih