Sahabat Ilmu

Isnin, 24 Mei 2010

Jumhuriyyah Misr al-Arabia

Nadi kehidupan Mesir adalah Sungai Nil. Sejak dulu Mesir menjadi titik strategis perjuangan pelbagai bangsa untuk menguasai dunia. Napoleon pernah berkata bahawa Mesir adalah negara terpenting di dunia.

Mesir memiliki sejarah panjang, mulai dari masa Firaun, khalifah, hingga zaman republik. Kejayaan Mesir Kuno masih berdiri kukuh dengan peninggalan piramid serta spinks. Pada masa itulah lahirnya Nabi Musa a.s.

Kini negara itu merupakan negara republik yang dalam bahasa Arab disebut Jumhuriyyah Misr al-Arabia.

Mesir bersempadan dengan Laut Merah (timur), Libya (barat), Laut Tengah (utara), dan Sudan (selatan). Majoriti penduduk Mesir, Badwi, dan Nubia; berbahasa Arab dan beragama Islam (Sunni).

Islam masuk ke Mesir sejak masa Khalifah Umar pada abad ke-7. Sumbangan dan penglibatan Mesir bagi tamadun Islam amat besar, khususnya di bidang ilmu dan pendidikan.

Mesir Kuno merupakan salah satu daripada peradaban tertua dunia. Sejak 4000 tahun Sebelum Masihi (SM), Mesir telah memiliki peradaban tinggi sehingga kemudian menjadi penting dalam sejarah perkembangan Islam. Pada abad ketiga SM, peradaban Mesir mencapai kemajuan luar biasa. Ini terbukti daripada pembinaan piramid.

Giza adalah piramid paling terkenal yang dibina bersama spinks, iaitu patung berbadan singa dan berkepala manusia. Piramid terdiri di atas ribuan blok batu, masing-masing sekitar 2 tan. Salah seorang Firaun terkenal adalah Ramsess II (1300-1234 SM). Nabi Musa a.s lahir pada masa Ramses II ini.

Besar kemungkinan bahawa Ramsess II (sumber lain: lahir, putera Ramsess II) inilah yang mengejar Nabi Musa serta Bani Israel ketika menuju Kanaan. Rombongan Musa berjaya menyeberangi Laut Merah dengan selamat, sedangkan Firaun serta pasukannya tenggelam ditelan Laut Merah.

Nil, sungai terpanjang di dunia (6, 690km), berperanan penting bagi kehidupan Mesir. Nama Nil berasal daripada bahasa Mesir Kuno yang bererti air. Daripada kata tersebut muncullah kata nahal (Arab), neilos (Yunani), dan nilus (Latin) yang bererti air, sungai atau lembah.

Orang Mesir Kuno menyebut sungai ini sebagai Ar Kem, Kemi, dan Aigyptos. Ekonomi Mesir amat tergantung pada Sungai Nil yang menunjang sektor pertanian yang menghasilkan kapas, padi, sayur-sayuran, tebu, dan buah-buahan.

Di daerah aliran sungai ini tumbuh papyrus yang dijadikan kertas pada zaman Mesir Kuno dan terbina banyak bangunan peninggalan masa silam seperti piramid.

Tiada ulasan: