Sahabat Ilmu

Selasa, 27 Oktober 2009

JAGA TEPI KAIN ORANG???

Kepedulian Yang di Syariatkan

Mengambil peduli dan mencampuri urusan orang lain sememangnya ada batas yang dibenar dan ada batas yang dilarang . Namun secara umumnya kita dibenar mencampuri urusan orang lain selama mana ia bermaksud untuk kebaikan .

Seperti contoh , jiran yang kelaparan atau kesakitan atau ditimpa musibah atau melakukan maksiat . Kita mesti mengambil tahu malah wajib hukumnya kita mengambil tahu dan mencampuri urusan mereka agar kita dapat membantu mereka . Jika lapar kita hulurkan makanan , jika sakit kita hantarkan ke klinik , jika ditimpa musibah kita hulurkan bantuan dan jika mereka melakukan maksiat maka kita menasihati dan mencegahnya.

Sabda Rasulullah saw :

و من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم
Sesiapa yang tidak mengambil berat urusan orang Islam maka dia bukan dikalangan orang Islam .

Tetapi mencampuri urusan orang lain sehingga mendedahkan aibnya yang sebelumnya tidak diketahui oleh sesiapa atau sengaja menjatuhkan maruahnya tanpa sebab yang syarie maka hukumnya jelas dilarang oleh syara' .

Nabi saw pernah menghadiri seorang wanita Yahudi yang sedang nazak ( menghadapi sakaratul maut ) untuk mengajarnya agar bersyahadah bahawa Tiada Tuhan yang Layak disembah melainkan Allah dan Muhammad adalah Pesuruh Allah , sedang Yahudi itu adalah orang yang bertanggungjawab menyakiti Nabi saw sepanjang hidupnya.

Nabi saw tidak mengambil sikap : " Biarlah urusan dia , nak mati ke atau nak hidup ke . Itu dia punya pasal , sementelah pula sewaktu hidupnya dia adalah seorang yang jahat " .

Sebaliknya Nabi saw tunjukkan sikap kepeduliannya lalu ziarah dan ajar yahudi itu mengucap 2 kalimah syahadah demi menyelamatkannya dari disambar oleh api neraka .

WALLAHUA'LAM

Tiada ulasan: