Sahabat Ilmu

Selasa, 8 Februari 2011

Kaya yang berkat

Mana yang lebih penting ? Kekayaan mudah dari hasil kerja yang haram atau kesenangan yang sedikit tetapi berkat? Bila hanya berfikir mendapatkan dan mengumpulkan wang semata maka memilih kaya dengan cara apapun. Namun apabila yang digunakan adalah kehalalan, wang yang diterima bersumber pada yang benar dan diredhai oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala, maka pilihlah keberkatan.

Di zaman seperti sekarang ini, ada orang mengatakan ‘Mencari yang haram pun susah, apalagi mencari yang halal’ sehingga mencarinya dengan segala cara, mengejar material yang penting dapat. Sebab itu rasuah,judi,rompak terus berlaku tidak kira pangkat kedudukan.

Yang penting, kaya, mengabaikan yang halal dan haram seolah menjadi lumrah kerana kita mahu kelihatan kaya di sisi manusia kerana manusia menilai kejayaan seseorang dari kekayaannya bukan keimanannya.

Namun apabila kita amati , harta yang banyak bererti kemudahan, kesenangan, menghadirkan kegembiraan yang sebenarnya memberi derita kerana didapatkan dari sumber yang haram. Demikian juga yang harta yang sedikit, susah, tidak menyenangkan ternyata akhirnya membahagiakan kerana didapati dari sumber yang halal.

Sebab itu, orang sering berkata wang dari hasil yang tidak berkat tidak tahan lama, mudah habis dengan sekelip mata berbanding dengan wang dari hasil yang berkat walau pun sedikit.

‘Akan datang suatu zaman manusia dimana cita-cita mereka untuk kepentingan perut mereka, kemuliaan mereka dilihat dari perhiasan mereka, kiblat mereka adalah perempuan yang molek dan agama mereka adalah wang dan harta benda, mereka itulah seburuk-buruknya generasi. Dan tidak ada kebaikan disisi Allah.’ (Hadis riwayat ad-Dailami).

Kekayaan tidak menjamin hidup kita bahagia, sebagaimana kemiskinan bukan jaminan hidup kita derita. Alangkah indahnya bila kita menjadi orang kaya yang diberkati kerana kekayaan yang membawa keberkatan menghadirkan segala kebaikan, menghapus kegelisahan, menghilangkan putus asa, menambah peluang dan mengukuhkan iman dan taqwa kita kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Sahabat, mari kita sama-sama berdoa memohon kepada Allah agar berkenan melimpahkan rezeki yang halal dan membawa keberkatan kepada kita dan keluarga kita dan dijauhkan dari yang haram.

‘Ya Allah, curahkanlah keberkatan dari apa-apa yang telah Engkau berikan rezeki kepada kami dan jauhkanlah kami dari siksa api neraka.’ (HR. Ibnu As-Sani).

Wallahualam.
Sumber : isuhangat.net

Tiada ulasan: