Sahabat Ilmu

Selasa, 25 Ogos 2015

Dunia Tempat Diuji

~Dunia tempat ujian~

Ujian, musibah, bencana, penyakit, dugaan dan cabaran akan mendatangi diri setiap manusia tidak kira waktu dan tempat.

Ia akan datang pada sesiapa sahaja. Tidak kiralah samada dia raja, sultan, menteri, orang kaya, orang miskin, orang dewasa, remaja ataupun kanak-kanak.

Semuanya akan diuji.

Kesusahan itu ujian. Kesenangan pun ujian. Pandai itu ujian. Kurang pandai pun ujian. Cantik itu ujian. Hodoh pun ujian.

Ada sesiapa yang nak kata bahawa dia tidak pernah di uji??

ALLAH SWT berfirman;

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada kamilah kamu dikembalikan." (Al-Anbiyaa': 35)

Memang dunia ini adalah medan ujian…Kehidupan ini adalah medan perjuangan…

ALLAH SWT berfirman;

"Maha suci Allah yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun" (QS Al-Mulk : 1-2)

~Ganjaran Atas Ujian~

#Sa'ad bin Abi Waqqash berkata, aku bertanya kepada Rasulullah Saw, "Ya Rasulullah, siapakah orang yang paling berat ujian dan cubaannya?" Nabi Saw menjawab: "Para nabi kemudian yang meniru (menyerupai) mereka dan yang meniru (menyerupai) mereka. Seseorang diuji menurut kadar agamanya. Kalau agamanya tipis (lemah) dia diuji sesuai dengan itu (ringan) dan bila imannya kukuh dia diuji sesuai dengan itu (keras). Seorang diuji terus-menerus sehingga dia berjalan di muka bumi bersih dari dosa-dosa. (HR. Bukhari)

#Sabda Nabi saw: "Barangsiapa dikehendaki Allah kebaikan baginya maka dia diuji (dicuba dengan suatu musibah). (HR. Bukhari)

#Sabda Nabi saw: "Seorang hamba memiliki suatu darjat di syurga. Ketika dia tidak dapat mencapainya dengan amal-amal kebaikannya maka Allah menguji dan mencubanya agar dia mencapai darjat itu. (HR. Ath-Thabrani)

#Sabda Nabi saw: "Apabila Allah menyenangi hamba maka dia diuji agar Allah mendengar permohonannya (kerendahan dirinya). (HR. Al-Baihaqi)

#Sabda Nabi saw: "Apabila Aku menguji hambaKu dengan membutakan kedua matanya dan dia bersabar maka Aku ganti kedua matanya dengan syurga. (HR. Ahmad)

#Sabda Nabi saw: "Tiada seorang mukmin ditimpa rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai pun duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya" (HR. Bukhari)

♡Bersabar dan berbaik sangkalah dgn ujian yg diberikan oleh Alah swt krn semua ujian itu akan menghapuskan dosa2 kita serta memantapkan iman dan meninggikan darjat kita disisi Alah swt ♡

#Biarlah kita diuji didunia drp diuji diakhirat kelak

🐊Ust naim

Tiada ulasan: