Sahabat Ilmu

Selasa, 25 Ogos 2015

Rasulullah Contoh Terbaik

♡Tadabbur Kalamullah♡

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Maksudnya: “Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”(Surah al-Ahzab: 21)

#Imam Ibn Kathir berkata: “Ayat yang mulia ini adalah asas yang agung berkaitan mencontohi Rasulullah SAW dalam pelbagai aspek samada ucapan, perbuatan mahupun perilakunya. Allah memerintahkan ummat manusia menteladani Nabi SAW pada hari Ahzab dalam sifat kesabaran, thabat, keberanian, perjuangan, begitu juga sabar menanti pertolongan dari Rabbnya.

#Al-Maghari berkata: “Rasulullah SAW memiliki contoh dan teladan yang tinggi yang berada di hadapan kamu untuk kamu ikuti. Oleh itu, hendaklah kamu mencontohi setiap amal perbuatan Rasulullah SAW, dengan mengikut petunjuk yang diberikannya, jika kamu mahukan pahala daripada Allah SWT serta takutkan azabnya.”

#Dalam mana kita mengasihi dan mencintai Rasulullah SAW, perkara yang lebih utama adalah mengikut bagaimana para Sahabat dan salafussoleh menzahirkan rasa cinta kepada Rasulullah SAW.

#Menzahirkan rasa cinta dengan cara mengikut sunnah Nabi adalah tuntutan utama berbanding dengan hanya menyatakan sahaja kecintaan.

#Antara bentuknya seperti:

-Selawat ke atas Nabi SAW
-Mempertahankan Baginda SAW
-Mempelajari sunnah Baginda SAW
-Mencontohi akhlak dan perilaku Nabi SAW
-Memuliakan hadith Rasulullah SAW
-Mencintai keluarga Rasulullah SAW
-Menyebarkan sunnahnya
-Berhukum dengan sunnahnya
-Menjadikan Rasulullah SAW sebagai panduan dan contoh suri teladan dalam kehidupan.

♡Aku mendambakan syafaat dan pertolonganmu ya Rasulullah♡

🐊Ust naim

Tiada ulasan: