Sahabat Ilmu

Selasa, 25 Ogos 2015

Calon Syurga

♡Tadabbur Kalamullah♡

وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ

"Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke Syurga dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke Syurga yang pintu-pintunya sedia terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan kata-kata:" Salam sejahtera kepada kamu, berbahagialah kamu, maka silalah masuk ke dalam Syurga ini dengan keadaan tinggal kekal di dalamnya" (mereka pun masuk)"

[Surah Az-Zumar 73]

#Para calon penghuni syurga dihantar menuju ke pintu syurga dlm rombongan tertentu

#Para nabi dan rasul berada dlm satu rombongan, para ulama' dlm rombongan yg lain, begitu jg syuhada' dan kelompok2 yg lain

#Tidak akan ada yg masuk syurga bersendirian. Ini sesuai dgn sifat mereka didunia yg tdk pernah mengasingkan diri drp pergaulan dan selalu bantu membantu dlm kebaikan secara berjemaah dan bersama.

#Abu Adillah al-Qurtubi dlm at-Tazkirah berpendapat bhwa pintu2 syurga itu sebenarnya lbh drp lapan. Bahkan pintu syurga sgt banyak sebanyak amal2 kebaikan yg blh dilakukan manusia. Beliau lalu menyebutkan nama2 pintu itu hingga bilangannya mencapai enam belas pintu.

#Semua pintu syurga tdk akan dibuka utk sesiapa pun sblm Rasulullah saw dan umat baginda memasukinya. Ini satu penghormatan besar yg Allah limpahkan utk Nabi akhir zaman dan org yg berkaitan dgnnya (sila rujuk hadis Muslim)

♡Byknya pintu syurga mmberi isyarat kpd byknya pintu2 kebaikan yg boleh mmbawa kita kpd syurga♡

🐊Ust naim

Tiada ulasan: