Sahabat Ilmu

Ahad, 2 Januari 2011

SIRAH THABIT BIN QAIS

Mari sama-sama merenung ayat al-Quran al-Hujurat ayat 2 di bawah ini:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu meninggikan suara kamu melebihi suara Nabi, dan janganlah kamu berkata kepadanya dengan suara yang keras sebagaimana kerasnya (suara) sebahagian kamu terhadap yang lain, nanti (pahala) segala amalmu bisa terhapus sedangkan kamu tidak menyedari.

Rakan-rakan sekalian, Thabit bin Qais r.a. amat terkesan dengan firman Allah s.w.t. ini. Beliau terkenal sebagai seorang yang bersuara lantang. Kerana itu, setiap kali solat berjemaah di Masjid Nabi, beliau akan mengelak daripada bertemu dengan Rasulullah s.a.w.

Beiau khuatir, suaranya yang lantang dan tinggi daripada suara Rasulullah s.a.w. akan menyebabkan amalannya terhapus dan menjadi ahli neraka. MasyaAllah, hebat betul keimanan Thabit bin Qais r.a.

Rasulullah s.a.w. merupakan manusia yang paling baik akhlaknya. Baginda ambil berat, kasih, sayang sahabat-sahabatnya. Baginda hairan kerana sudah lama baginda tidak bertemu dengan Thabit bin Qais r.a.

Lalu Baginda Rasulullah bertanya pada sahabat-sahabat yang lain, "Ke manakah Thabit ibn Qais? Sudah lama aku tidak bertemu dengannya."

Sahabat-sahabat baginda menjawab, Thabit bin Qais r.a. mengelak untuk berjumpa dengan Rasulullah s.a.w. kerana takut meninggikan suara dan bersuara kasar dengan Nabi. Kerana itu, Thabit akan menjadi ahli neraka.

Rasulullah s.a.w. berkata "Sesungguhnya dia (Thabit) ialah ahli syurga. Bukan ahli neraka."

Thabit ibn Qais r.a berperanan sebagai pemidato dan jurucakap bagi Rasulullah s.a.w. Suaranya yang lantang dan pandai berpidato menjadikan beliau sesuai menggalas tugas tersebut.

Kesimpulan

Kita lihat bagaimana sahabat Rasulullah s.a.w mempunyai taqwa yang tinggi. Mereka begitu patuh dengan ayat al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w. Lihatlah, Thabit ibn Qais r.a. Beliau sanggup meminggirkan diri daripada bertemu kekasih Allah, kerana takut menjadi ahli neraka.

Kedua, lihat bagaimana Rasulullah begitu sayangkan sahabat-sahabat baginda. Baginda ambil berat sahabat-sahabatnya. Tidak kelihatan lama, Rasulullah tanya. Rasulullah prihatin. Allahumma Solli 'Ala Muhammad.

p/s: Thabit bin Qais r.a. mati syahid sepertimana yang Rasulullah janjikan kepada beliau. Thabit ibn Qais r.a. syahid dalam peperangan memerangi Musailamah al-Kazzab semasa pemerintahan Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a.

Beliaulah satu-satunya sahabat yang memberikan wasiat setelah beliau meninggal dunia. Beliau mendatangi sahabat yang lain melalui mimpi dan menyampaikan wasiatnya.

Terima kasih kerana membaca. Semoga kita lebih mengenali sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. daripada mengenali personaliti-personaliti dan artis masa kini.

Tiada ulasan: