Sahabat Ilmu

Isnin, 17 Januari 2011

Jangan Jadi Ayam

Ada sekumpulan ayam.. 10 ekor semuanya.. Ayam.. bukan bayam.. Selama ni hidup diorang diayam hanyalah kat dalam reban bersama 100 ekor ayam yang lain.. diberi cukup makan sejak hari menetas.. Hidup dengan gumbira ria tanpa ada sebarang rasa gundah gulana..

Tapi entah kenapa pada pagi tu Wak Saru Han (bukan nama sebenar), telah menangkap mereka 10 ekor dan dimuatkan ke dalam satu raga yang agak sempit.. Kemudian Wak Saru Han telah meletakkan raga tersebut dibelakang sebuah kapcai C70 yang diperbuat pada tahun 1990, yang dah lama tak direnew insuran & rodtek.. "Kata nak tolong orang Islam.. tapi motor lebih 15 tahun korang tak terima.." kata Wak Saru Han kepada agen takaful, Azhar Jaafar melalui YM. "Mana aku tahu wak.. aku ni agen aje.. bukan tokey syarikat Takaful tu.." jawab Azhar Jaafar.

Wak Saru Han mengikat kemas-kemas raga tersebut sambil dimulutnya (nya = mulut Wak Saru Han, bukan mulut ayam) tersentil sebatang rokok Gudang Garam yang membara.. Asap berkepul-kepul keluar dari mulut dan hidung beliau.. sesekali asap turut keluar dari kedua-dua belah telinganya.. Walaupun Wak Saru Han tahu bahawa fatwa kebangsaan telah mengharamkan rokok, tapi dihisapnya juge.. "Aaahh.. itu haram.. ini haram.." kata Wak Saru Han bila ada kengkawan yang cuba menegur kemaksiatan yang dilakukannya secara terang-terangan itu..

"Nak ke mana kita ni?" tanya ayam A (juga bukan nama sebenar) kepada ayam B (yang ni memang nama sebenar). "Mana gua tahu.." jawab ayam B. Ayam C hingga J hanya tercengang-cengang sahaja macam ayam..

Starter ditendang dan enjin kapcai dihidupkan.. Wak Saru Han terus memecut kapcainya lagak seorang penghantar pizza.. Bunyi ekzos yang dibuat dari buluh memecah kesunyian kampung.. 15 minit kemudian Wak Saru Han sampai ke destinasinya.. pasar! Ya, pasar.. pasar tani yang dibuka seminggu dua kali itu..

Ikatan raga dilepaskan dari kapcai.. Gudang garam yang dah tinggal puntung tu segera dibuang.. Alatan untuk menyembelih ayam dah pun diatur.. sekarang hanya menunggu pelanggan dan mengaut sedikit keuntungan.. Peniaga kecil-kecilan seperti Wak Saru Han tak kisah..dapat jual 10 - 20 ekor ayam seminggu pun dah ok..

Datang seorang makcik berbaju kurung dan bertudung tapi tak berstokin (macam la kaki tu bukan aurat).. "bagi ayam sekor.. saya jalan dulu, jap lagi saya datang ambik ayam.." Wak Saru Han memasukkan tangannya yang berbau candu itu ke dalam raga dan memilih secara random ayam yang bakal dijadikan korban pertama.. Ayam J telah terpilih.. Dia ditimbang dan disembelih dihadapan ayam-ayam yang lain.. kemudian diproses dan dipotong-potong.

Ayam-ayam yang lain berkata dalam hati masing-masing, "itu dia.. bukan aku.."

Tak lama datang lagi sekor sorang pelanggan. Langkah yang sama seperti di atas diulangi oleh Wak Saru Han.

Ayam-ayam yang lain berkata dalam hati masing-masing, "itu dia.. bukan aku.."

Kemudian datang lagi sorang pelanggan. Seekor lagi ayam dikorbankan.

Ayam-ayam yang lain berkata dalam hati masing-masing, "itu dia.. bukan aku.."

Akhirnya, tengahari itu Wak Saru Han pulang ke rumah dengan raga yang kosong dan poket yang penuh serta sekotak besar Gudang Garam yang masih belum dibuka balutnya..

Sekian..

*kesimpulannya.. kita semua sekarang tengah duduk dalam raga dunia.. hari-hari kita tengok & dengar berita kematian orang lain.. tapi masih cakap macam ayam, "itu dia.. bukan aku.."

Tiada ulasan: