Sahabat Ilmu

Selasa, 4 Januari 2011

Masyarakat Yang Menyungsung Kedatangan Dajjal

(Kuliah Maghrib Di Surau al-Ikhwan Kembojasari 3 Januari 2011- Kupasan kitab Kiamat Hampir Tiba)

Isi Kuliah:

Seperti apa yang nantinya akan kita sebutkan secara terperinci bahawa di antara ujian yang dibawa oleh Dajjal itu ialah ada bersama-sama dengannya seumpama syurga dan neraka. dan dia mengatakan dirinya sebagai Tuhan lalu ia memerintah awan untuk menghujani kawasan orang-orang yang menyokongnya dan menahan awan dari menghujani kawasan orang-orang yang tidak mahu mengikuti ajaranya. Maka, orang yang menyokongnya berada dalam kemakmuran dan kebahagiaan. manakala orang-orang yam\ng menetangnya akan hidup dalam keperitan.

Hakikatnya, apa yang dikatakan syurga itu sebenarnya neraka dan sebaliknya. ini bererti Dajjal sudah berjaya merubah pandangan masyarakat sehingga amalan taat itu dikira sebagai kebodohan. Amalan maksiat pula dianggap kecerdikan dan kecerian pemikiran. Apabila kita hendak membandingkan ajaran Dajjal yang sesat ini dengan realiti pemikiran masyarakat kita hari ini, kita akan dapati bahawa pemikiran Dajjal telah mulai terserap dalam pemikiran masyarakat. Yang lebih menyedihkan, pemikiran yang sebegini semakin hari semakin bertambah teruk.

Inilah yang dimaksudkan dengan istilah "masyarakat yang menyungsung kedatangan Dajjal" Sehingga nanti apabila Dajjal muncul masyarakat kita memang akan menerima pemikiran Dajjal yang sesat itu. Bahkan sesetengah masyarakat menganggap kemunculan Dajjal memang satu perkara yang di tunggu-tunggu. Dan Dajjal sendiri dianggap sebagai tokoh terkini (up to date) yang diharap akan menyelamatkan masyarakat.

Sebagai contoh, pandangan masyarakat terhadap ilmu agama Fardhu Ain iaitu ilmu yang wajib di tuntut oleh setiap orang yang mukallaf. Katalah misalnya mengetahui syarat-syarat dan rukun sembahyang adlah dikira sebagi ilmu yang Fardhu Ain kerana sembahyang seseorang belum dianggap sah apabila hal ini belum diketahui. Realiti masyarakat kita jelas menunjukkan bilangan yang begitu besar dari lapisan masyarakat yang belum mempelajari ilmu ini dengan baik. Walaupun ke kadar yang minimanya, iaitu sampai dapat dikatakan sembahyang kita itu sah oleh para ulama. apa yang jelas ramai remaja kita belum tahu cara sembahyang yang sah. Mungkin dalam Matematik cemerlang, Sains baik, Kemahiran Hidup memuaskan dan seterusnya ibu bapa pula merasa tidak bertanggungjawab terhadap anak-anak mereka.

Meraka hanya gelisah kalau melihat anak-anak mereka tidak berjaya peperiksaan Matematik, Sains, Geografi dan sebagainya, tetapi mereka tidak merasa gelisah kalau anak-anak mereka belum pandai membaca Al Quran atau belum dapat melakukan sembahyang dengan sempurna. Sedangkan kita semua tahu sembahyang itu adalah tiang agama. Keadaan seperti ini bertambah teruk dari hari ke hari. sehingga apabila sampai di kemuncaknya, maka ketika itulah Dajjal akan muncul dan masyarakat akan mengalu-alukan kedatangannya.

Dalam hal ini Huzaifah Bin Usaid ra. Seorang sahabat pernah berkata:

"Sesungguhnya seandainya Dajjal itu muncul pada zaman kamu (zaman Tabien ra) nescaya budak-budak akan melemparnya dengan batu, tetapi ia akan muncul disaat bilangan umat islam yang benar-benar kuat beragama itu hanya sedikit dan orang ketika itu hidup dengan tidak mempedulikan nasib saudaranya yang seagama" H.R Al Hakim.

Mudah-mudahan Allah awt melindungi kita dan keturunan kita dari fitnah Dajjal ini. Amin Yarabbal Alamin.

Nama Kitab: Kiamat Hampir Tiba karangan Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi.

Tiada ulasan: