عن عَبدِ اللَّهِ بْن سَلاَمٍ قَالَ
لَمَّا قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ انْجَفَلَ النَّاسُ قِبَلَهُ وَقِيلَ قَدْ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ قَدْ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ ثَلاَثًا فَجِئْتُ فِي النَّاسِ ِلأَنْظُرَ فَلَمَّا تَبَيَّنْتُ وَجْهَهُ عَرَفْتُ أَنَّ وَجْهَهُ لَيْسَ بِوَجْهِ كَذَّابٍ فَكَانَ أَوَّلُ شَيْءٍ سَمِعْتُهُ تَكَلَّمَ بِهِ أَنْ قَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَفْشُوا السَّلاَمَ وَأَطْعِمُوا الطَّعَامَ وَصِلُوا اْلأَرْحَامَ وَصَلُّوا بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ بِسَلاَمٍلَ
[ابن ماجة، الأطعمة، اطعام الطعام، حديث: 3242 درفد عبد الله بن سلام]
لَمَّا قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ انْجَفَلَ النَّاسُ قِبَلَهُ وَقِيلَ قَدْ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ قَدْ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ ثَلاَثًا فَجِئْتُ فِي النَّاسِ ِلأَنْظُرَ فَلَمَّا تَبَيَّنْتُ وَجْهَهُ عَرَفْتُ أَنَّ وَجْهَهُ لَيْسَ بِوَجْهِ كَذَّابٍ فَكَانَ أَوَّلُ شَيْءٍ سَمِعْتُهُ تَكَلَّمَ بِهِ أَنْ قَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَفْشُوا السَّلاَمَ وَأَطْعِمُوا الطَّعَامَ وَصِلُوا اْلأَرْحَامَ وَصَلُّوا بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ بِسَلاَمٍلَ
[ابن ماجة، الأطعمة، اطعام الطعام، حديث: 3242 درفد عبد الله بن سلام]
Terjemahan: Riwayat Abdullah ibn Salam, katanya: “:Tatkala Rasulullah SAW tiba di Madinah, orang ramai berlari-lari ke arahnya, sambil mengucapkan: “Rasulullah telah datang! Rasulullah telah datang! Rasulullah telah datang!”. Aku pun ikut serta bersama orang ramai untuk melihat baginda (dari dekat). Setelah aku melihat wajahnya, nyata kepadaku wajah itu bukan wajah pendusta. Ucapan pertama aku dengar daripadanya ialah:
“Wahai orang ramai! Sebar luaskan salam, adakan jamuan makan, hubungikan rahim, sembahyanglah pada waktu malam, ketika orang ramai sedang nyenyak tidur, anda masuk syurga dengan kesejahteraan”.
Abdullah Ibn Salam:
Nama penuhnya ialah Abdullah bin Salam bin al-Harith al-Isra`li, Abu Yusuf. Sahabat Rasulullah saw. Beliau memeluk Islam tatkala Nabi saw tiba di Madinah. Nama asalnya ialah al-Husayn (benteng kecil), lalu diubah oleh Nabi saw kepada Abdullah.
Beliau pernah bersama Umar ibn al-Khattab dalam peperangan menawan Baitul Maqdis dan al-Jabiyah. Setelah berlaku krisis politik di antara Ali dan Mu`awiyah, beliau mengambil sebilah padang yang diperbuat daripada kayu dan memencilkan diri.
Abdullah bin Salam meriwayat 25 hadis daripada Rasulullah saw dan meninggal di Madinah pada tahun 42 Hijrah, radiya’llah ‘anhu wa ardah.
Mukadimah
Tatkala ketibaan Nabi saw dan kaum Muhajirin di Madinah, penduduknya terdiri daripada tiga kumpulan utama:
1: Kaum Ansar yang telah menyahut seruan Islam dan telah menyatakan kesetiaan mereka kepada Nabi saw.
2: Kaum Musyrikin yang terdiri daripada Aws dan Khazraj yang belum memeluk Islam.
3: Kaum Yahudi yang terdiri daripada kabilah-kabilah Bani al-Nadir, Qaynuqa` dan Bani Qurayzah.
Bagi mewujudkan suasana harmoni dan persefahaman antara kabilah, Nabi saw mengadakan perjanjian kerjasama dan tolong menolong antara golongan-golongan ini serta perjanjian mempertahankan Madinah dari serangan musuh. Nabi saw segera mengadakan perjanjian kerana ia merupakan asas bagi perkembangan da`wah Islamiah dan kesejahteraan umat seterusnya. Hadis mengandungi beberapa langkah awal bagi kesejahteraan umat
Pertama:
Menyebarluaskan Salam:
Dalam pertemuan sulung dengan masyarakat Madinah, Nabi saw mengambil daya usaha mengeratkan hubungan dan perpaduan Islam, lalu memperkenalkan tiga prinsip penting, iaitu memperluaskan sebaran salam.
Perktaan ifsha` dalam bahasa Arab membawa erti memasyhur atau menyebarkan sesuatu. Di sini Nabi saw bukan sahaja menyuruh agar salam itu diucap dan dijiwai, tetapi baginda maksudkan lebih dari itu, iaitu hendaklah salam itu disebarluaskan kepada umum, termasuklah mengajar dan mengadakan kempen mengamalkan salam pada semua peringkat, sama ada lelaki atau perempuan, dewasa atau kanak-kanak.
Mengucap salam merupakan petanda pengamalnya mempunyai akhlak yang tinggi dan mulia. Perkataan al-Salam, ertinya sejahtera, ia juga salah satu daripada 99 al-Asma` al-Husna (nama-nama Allah yang indah) dan mempunyai fadilatnya sendiri bagi pengamalnya.
Objektif Salam
Penyebaran salam mempunyai objektif yang begitu banyak dan sangat besar, antaranya:
Menanamkan kemesraan dan kasih sayang di kalangan umat Islam. Sehubungan ini Nabi saw bersabda:
لاَ تَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى تُؤْمِنُوا وَلاَ تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا أَوَلاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ أَفْشُوا السَّلاَمَ بَيْنَكُمْ [2
Terjemahan: “Kamu tidak masuk syurga sebelum kamu beriman, kamu tidak beriman sebelum kamu berkasih sayang. Sukakah kamu aku tunjukkan sesuatu, apabila kamu menghayatinya nescaya kamu berkasih sayang: Sebarkan salam di kalangan kamu”.
Imam al-Nawawi menyebutkan antara faedah mengamalkan salam ialah mengeratkan hubungan kasih sayang, kunci bagi memulakan ikatan kemesraan, menzahirkan syi`ar Islam, menzahirkan sikap rendah diri, menjauhkan perasaan benci dan jauh hati sesama Islam dan mempertemukan hati orang Islam di atas jalan Allah.
Salam antara ciri Islam yang terbaik. Dalam sebuah hadith Rasulullah saw bersabda:
أنَّ رَجُلاً سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ اْلإِسْلاَمِ خَيْرٌ قَالَ تُطْعِمُ الطَّعَامَ وَتَقْرَأُ السَّلاَمَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَمَنْ لَمْ تَعْرِفْ [3
Terjemahan: “Seorang lelaki bertanya Nabi saw: Mana satu antara ciri Islam terbaik? Sabda Nabi: “Mengadakan jamuan makan dan mengucap salam kepada orang yang anda kenali dan yang tidak dikenali”.
Memberi salam tanpa memilih orang, sama ada dikenali atau tidak dikenali merupakan jalan terbaik bagi menghapuskan salah faham dan mewujudkan sangka baik serta menzahirkan rasa rendah diri di tengah-tengah masyarakat yang menyimpan berbagai-bagai perasaan.
Menambahkan peluang mendapatkan pahala. Dalam sebuah hadis:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ فَرَدَّ عَلَيْهِ السَّلاَمَ ثُمَّ جَلَسَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشْرٌ ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَقَالَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ فَرَدَّ عَلَيْهِ فَجَلَسَ فَقَالَ عِشْرُونَ ثُمَّ جَاءَ آخَرُ فَقَالَ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ فَرَدَّ عَلَيْهِ فَجَلَسَ فَقَالَ ثَلاَثُونَ [4
Terjemahan: “Seorang lelaki datang kepada Nabi saw lalu mengucapkan: “al-Salam `alaukum”, lalu Nabi menjawab “Wa `Alaykum al-Salam”. Kemudian dia duduk, Nabi bersabda: “10 (pahala). Berikutnya datang pula seorang lelaki, lalu mengucap al-Salam `alaykum wa rahmatullah, lalu Nabi menjawab salamnya (mengikut yang diucap), kemudian dia duduk, Nabi bersabda: “20 (pahala)”. Kemudian datang pula seorang lelaki lain, lalu mengucapkan salam “al-Salam `alaykum wa rahmatullah wa barakatuh” Nabi menjawab salamnya sebagaimana diucap, kemudian lelaki itu duduk, Nabi saw bersabda: “39 (pahala)”.
Menerusi hadis ini, Nabi saw membuat tawaran pakej kasih sayang bersama pahala yang berlipat ganda, iaitu pakej salam yang ringan disebut, berat ditimbang dalam neraca akhirat.
Memulangkan kewajipan sesama Muslim. Dalam sebuah hadis Rasulullah saw bersabda:
حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ سِتٌّ قِيلَ مَا هُنَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِذَا لَقِيتَهُ فَسَلِّمْ عَلَيْهِ وَإِذَا دَعَاكَ فَأَجِبْهُ وَإِذَا اسْتَنْصَحَكَ فَانْصَحْ لَهُ وَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ اللَّهَ فَشمِّتْهُ وَإِذَا مَرِضَ فَعُدْهُ وَإِذَا مَاتَ فَاتَّبِعْهُ [5
Terjemahan: “Kewajipan orang Islam kepada orang Islam enam perkara: Sahabat bertanya: Apa perkaranya? Sabda Nabi SAW: “Beri salam kepadanya jika bertemu, hadir jemputannya jika diundang, beri nasihat kepadanya jika dia meminta, jawab bersinnya jika dia mengucap Al-hamdu lillah, ziarah jika dia sakit dan ikuti jenazahnya jika dia meninggal”.
Memberi nasihat, maksudnya nasihat kepakaran secara ikhlas dan professional. Jangan menipu, jangan pura-pura dan jangan mengambil peluang untuk membuat keuntungan.
Kedua:
Mengadakan Jamuan Makan
Dalam hadis di atas Nabi saw bersabda: “adakan jamuan makan: Saranan ini telah didahului beberapa firman Allah, antaranya:
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَيَتِيماً وَأَسِيراً* إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لاَ نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلاَ شُكُوراً*[6
Terjemahan: “ .. dan memberikan makanan yang disayanginya kepada orang miskin dan anak yatim serta orang tawanan, (mereka berkata): “Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu semata-mata kerana Allah; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih”
Firman Allah lagi, lalu menyatakan antara sebab kemasukan ahli neraka ke Neraka:
فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءلُونَ* عَنِ الْمُجْرِمِينَ* مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ* قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ* وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ*" [7
Terjemahan: “ .. mereka berada dalam syurga sambil bertanya tentang orang-orang yang bersalah. Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar? Orang-orang yang bersalah itu menjawab: "Kami tidak termasuk dalam kumpulan orang-orang yang mendirikan sembahyang. Dan kami tidak pernah memberi makan orang-orang miskin”
Mengadakan jamuan kepada fakir miskin banyak fadilat dan faedahnya, antaranya:
1: Menjadikan salam satu faktor yang membawa ke syurga. Dalam hadis Rasulullah swt bersabda:
لما وَفَدَ على رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: يا رسول الله أي شيء يُوجِبُ لِي الْجَنَّةَ قال: عَلَيْك بِحُسْنِ الْكَلاَمِ وَبَذْلِ الطَّعَامِ [8
Terjemahan:“Satu rombongan datang menemui Nabi SAW dan bertanya: Apakah sesuatu yang membawa seseorang ke syurga? Sabda Nabi SAW: “ Elokkan tutur kata dan memberi makan”.
Sabda Nabi lagi:
فُكُّوا الْعَانِيَ يَعْنِي اْلأَسِيرَ وَأَطْعِمُوا الْجَائِعَ وَعُودُوا الْمَرِيضَ [9
Terjemahan: “ Hendaklah kamu bebaskan tawanan, berikan makanan kepada orang kelaparan dan ziarahlah orang sakit”.
Ketiga:
Hubungilah Rahim
Rahim ialah orang yang ada hubungan dengan anda melalui nasab atau kandungan ibu, sama adari sebelah ibu atau bapa. Al-Qur`an al-Karim memberi penekanan yang sungguh-sungguh supaya dihubungi rahim dan memberi amaran keras dari memutuskannya, firman Allah:
وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً [10
Terjemahan: “.. dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta di antara satu sama lain dengan menyebut-yebut namaNya, serta bertaqwalah pada hubungan rahim. Sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu”.
Firman Allah lagi:
فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِي اْلأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ[11
Terjemahan: “Tidakkah mungkin jika kamu berpaling dari Islam kamu kembali melakukan kerosakan di bumi memutuskan hubungan silaturrahim dengan keluarga?”
Ibu bapa merupakan orang yang teratas sekali yang wajib dihubungi dan dibelai dengan kasih sayang. Perhatikan firman Allah:
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيماً [12
Terjemahan: “Dan Tuhanmu telah memutuskan, supaya kamu tidak menyembah melainkan hanya Dia sahaja dan supaya kamu berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada usia tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata sebarang perkataan kasar kepada keduanya dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia”.
FirmanNya lagi:
وَإِن جَاهَدَاكَ عَلى أَن تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلاَ تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفاً [13
Terjemahan: “Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik.”
Dalam keadaan mereka mempersekutukan Allah, kita diwajib berlaku ihsan terhadap mereka, apa lagi jika mereka terdiri dari orang salih dan muttaqin.
Memutuskan hubungan rahim termasuk dalam kumpulan dosa-dosa besar. Dalam sebuah hadith Rasulullah saw bersabda:
لاَ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَاطِعٌ [14
Terjemahan: “Tidak masuk syurga orang yang memutuskan (rahim)”
Sabda Nabi lagi:
مَا مِنْ ذَنْبٍ أَجْدَرُ أَنْ يُعَجِّلَ اللَّهُ تَعَالَى لِصَاحِبِهِ الْعُقُوبَةَ فِي الدُّنْيَا مَعَ مَا يَدَّخِرُ لَهُ فِي اْلآخِرَةِ مِثْلُ الْبَغْيِ وَقَطِيعَةِ الرَّحِمِ [15
Terjemahan: “Tiada dosa yang lebih wajar bagi Allah menyegerakan keseksaan terhadap pelakuynya di dunia serta disimpan lagi keseksaan di Akhirat seperti dosa zina dan memutuskan rahim”.
Sabdanya lagi:
الرَّحِمُ شِجْنَةٌ فَمَنْ وَصَلَهَا وَصَلْتُهُ وَمَنْ قَطَعَهَا قَطَعْتُهُ [16
Terjemahan: “Rahim bagaikan ranting yang bertautan, sesiapa menghubunmginya nescaya aku hubungkan. Sesiapa memutuskannya, nescaya aku putuskan”
Nabi saw juga menyatakan bagaimana hubungan rahim yang sebenarnya, adakah ia bermusim atau kerana ada sesuatu kepentingan disebaliknya, sabda Nabi:
لَيْسَ الْوَاصِلُ بِالْمُكَافِئِ وَلَكِنْ الْوَاصِلُ الَّذِي إِذَا قُطِعَتْ رَحِمُهُ وَصَلَهَا [17
Terjemahan: “ Tidak dikira orang menghubungi rahim dengan bertukar pemberian, tetapi orang yang menghubungi rahim ialah orang yang apabila hubungan rahimnya diputuskjan, dia menghubunginya”
Ibn Hajar mengulas hadith ini, katanya: Orang yang menghubungi rahim ialah mereka sedia menghubungi sekalipun ia tidak dihubungi. al-Mukafi` ialah orang yang tidak memberi lebih dari yang diterima, manakala al-Qati` pula ialah orang yang dihubungi rahim dengannya, sedangkan dia tidak membalas hubunagnnya [18].
Nabi mengulas lagi kewajipan menghubungi rahim dalam sabdanya:
أَنَّ رَجُلاً قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِي قَرَابَةً أَصِلُهُمْ وَيَقْطَعُونِي وَأُحْسِنُ إِلَيْهِمْ وَيُسِيئُونَ إِلَيَّ وَأَحْلُمُ عَنْهُمْ وَيَجْهَلُونَ عَلَيَّ فَقَالَ لَئِنْ كُنْتَ كَمَا قُلْتَ فَكَأَنَّمَا تُسِفُّهُمْ الْمَلَّ وَلاَ يَزَالُ مَعَكَ مِنْ اللَّهِ ظَهِيرٌ عَلَيْهِمْ مَا دُمْتَ عَلَى ذَلِكَ [19
Terjemahan: “Seorang lelaki bertanya wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku mempunyai seorang keluarga, aku hubungi mereka tetapi mereka tidak menghubungi aku, aku berbuat baik kepada mereka, tetapi mereka tidak menghargaiku, aku menghormati mereka, tetapi mereka mengabaikan aku. Lalu Nabi saw bersabda: “Andainya benar seperti yang engkau katakan itu, mereka itu (sangat hina) bagaikan orang yang diberi makan abu panas, tetapi engkau sentiasa bersama pertolongan Allah ke atas mereka, selama engkau terus menghubungi rahim”.
Banyak sekali faedah yang dijanji Nabi saw kepada mereka yang menghubungi rahim. Dalam sebuah hadis Nabi bersabda:
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ أَوْ يُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ [20
Terjemahan: “Sesiapa suka rezekinya dimurahkan, ajalnya dipanjangkan, hendaklah dia menghubungi rahimnya”
Maksud dimurahkan rezeki ertinya diberi barakah padanya. Maksud ditanguh ajal ertinya diberi kekuatan pada jasadnya atau maksudnya nama baiknya dikenangi selepas mati. Dengan maksud ini tertolak kekeliruan sesetengah orang yang menyatakan rezeki dan usia telah ditentukan oleh Allah dan tiada perubahan berlaku padanya [21].
Keempat:
Bersalat Pada Waktu Akhir Malam
Maksud dimurahkan rezeki ertinya diberi barakah padanya. Maksud ditanguh ajal ertinya diberi kekuatan pada jasadnya atau maksudnya nama baiknya dikenangi selepas mati. Dengan maksud ini tertolak kekeliruan sesetengah orang yang menyatakan rezeki dan usia telah ditentukan oleh Allah dan tiada perubahan berlaku padanya [21].
Keempat:
Bersalat Pada Waktu Akhir Malam
Allah SWT memuji para hamba-Nya yang beribadat pada akhir malam, semata-mata kerana takutkan Allah dan kerana inginkan rahmatNya, firman-Nya:
تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَطَمَعاً وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ [22
Terjemahan: “Lambung-lambung mereka berpisah dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur). mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut serta menaruh harapan memperolehi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari rezeki yang Kami beri kepada mereka”.
Firman-Nya lagi:
وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَّحْمُوداً [23
Terjemahan: “Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji”
Beribadat malam menjanjikan faedah yang besar, antaranya:
1: Menambahkan pahala. Nabi saw bersabda:
مَا مِنْ رَجُلٍ تَكُونُ لَهُ سَاعَةٌ مِنْ اللَّيْلٍ يَقُومُهَا فَيَنَامُ عَنْهَ ا إِلاَّ كُتِبَ لَهُ أَجْرُ صَلَاتِهِ وَكَانَ نَوْمُهُ عَلَيْهِ صَدَقَةً تُصُدِّقَ بِهِ عَلَيْهِ [24
Terjemahan: “Tiada seorang lelaki, baginya satu saat pada waktu malam, dia bangun (menunaikan salat) kemudian dia tidur, lalu ditulis baginya pahala salat dan tidurnya pada malam itu dijadikan sedekah yang diberinya pada malam itu”.
2: Mengelak diri dari kejahatan syaitan, sabda Nabi:
أَنَّ رَجُلاً قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ فُلاَنًا نَامَ عَنْ الصَّلاَةِ الْبَارِحَةَ حَتَّى أَصْبَحَ قَالَ ذَاكَ شَيْطَانٌ بَالَ فِي أُذُنَيْهِ [25
Terjemahan: “Seorang lelaki melaporkan kepada Nabi SAW: “Sesungguhnya orang itu tidur sampai waktu pagi tanpa menunaikan salat” Sabda Nabi: Itulah orang yang dikencing syaitan dalam dua lubang telinganya”.
Sabda Nabi lagi kepada Abdullah ibn `Amr ibn al-`As ra:
يَا عَبْدَ اللَّهِ لاَ تَكُنْ مِثْلَ فُلاَنٍ كَانَ يَقُومُ اللَّيْلَ فَتَرَكَ قِيَامَ اللَّيْلِ [26
Terjemahan: “Wahai Abdullah! Jangan engkau jadi seperti orang itu, dia bangun beribadat malam, kemudian dia tinggalkannya”.
Dalam hadis yang lain Rasulullah saw bersabda:
رَحِمَ اللَّهُ رَجُلاً قَامَ مِنْ اللَّيْلِ فَصَلَّى وَأَيْقَظَ امْرَأَتَهُ فَإِنْ أَبَتْ نَضَحَ فِي وَجْهِهَا الْمَاءَ رَحِمَ اللَّهُ امْرَأَةً قَامَتْ مِنْ اللَّيْلِ فَصَلَّتْ وَأَيْقَظَتْ زَوْجَهَا فَإِنْ أَبَى نَضَحَتْ فِي وَجْهِهِ الْمَاءَ [27
Terjemahan: “Semoga Allah merahmati seorang lelaki yang bangun pada waktu malam, lalu dia bersalat dan mengejutkan isterinya. Jika isterinya enggan, disimbahnya air di atas mukanya. Semoga Allah merahmati seorang wanita yang bangun pada waktu malam, lalu dia sembahyang dan mengejutkan suaminya, jika dia enggan, disimbahnya air di atas mukanya”.
3: Mendidik keluarga supaya ikut serta berjamaah pada salat malam. Sabda Nabi SAW tatkala mengetuk pintu bilik Fatimah dan Ali yang sedang tidur:
أَلاَ تُصَلِّيَانِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْفُسُنَا بِيَدِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ أَنْ يَبْعَثَنَا بَعَثَنَا فَانْصَرَفَ حِينَ قُلْنَا ذَلِكَ وَلَمْ يَرْجِعْ إِلَيَّ شَيْئًا ثُمَّ سَمِعْتُهُ وَهُوَ مُوَلٍّ يَضْرِبُ فَخِذَهُ وَهُوَ يَقُولُ:وكَانَ الإنسَانُ أكثَرَ شَيءٍ جَدَلاً [28
Terjemahan: “Adakah kamu berdua tidak bangun salat? Aku berkata: Wahai Rasulullah. Diri kami di tangan Allah. Jika Dia kehendaki, nescaya dikejutnya kita, lalu Nabi beredar tatkala kami menjawab begitu. Baginda tidak menjawab apa-apa lagi kepadaku, kemudian aku mendengarnya ketika dia berpaling sambil menepuk pahanya bersabda: “dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya”
Peristiwa ini menyatakan bahawa tidur pada waktu pagi sangat berat untuk bangun menunaikan ibadat seperti salat tahajjud, ia memerlukan sedikit mujahadah dan melawan nafsu.
Pengajaran dan Saranan
1: Nabi saw membuat seruannya kepada seluruh para hadirin dengan seruan “Ayyuha al-Nas”. Sebaliknya Nabi tidak membuat seruan dengan “Ayyuha al-Mu`minun”. Tujuannya supaya seruannya meliputi semua kumpulan dalam masyarakat Madinah.
2: Empat perkara ditekankan dalam hadis ini ialah memberi makan, berbudi bahasa, melebarkan salam dan menghubungi rahim. Empat perkara ini termasuk dalam akhlak Islam yang terpuji dan hak yang wajib disempurnakan kepada orang Islam.
3: Antara keperluan dalam Fiqh al-Da`wah ialah mengambil kira suasana masa dan muslihat umum. Pada masa hadis ini disabdakan, suasana sangat memerlukan sokongan dari masyarakat umum kepada Islam.
4: Berintraksi dengan baik dengan orang ramai, merupakan da`wah secara amali. Pergaulan yang baik memudahkan orang ramai menerima Da`wah Islamiyah yang baru diperkenalkan.
Nota Hujung
[1]Ibn Majah, al-At`imah: It`am al-Ta`am, hadis (3242) daripada Abdullah ibn Salam.
[2] Muslim, al-Iman: Bayan annahu La Yadkhul al-Jannah .. , hadis (81) daripada Abu Hurayrah.
[3] Muslim, al-Iman: Bayan Tafadul al-Islam, hadis (56) daripada Abdullah ibn `Umar.
[4] Abu Dawud, al-Adab: Kayf al-Salam, hadis (4521) daripada `Imaran ibn Husayn.
[5] Musli, al-Salam: Min haq al-Muslim li al-Muslim, hadis (4023) daripada Abu Hurayrah.
[6] Al-Insan: 8-9
[7] al-Muddaththir: 40-44
[8] Al-Bukhari, Khalq Af`al al-`Ibad, ms 79. Al-Albani, al-Silsilah al-Sahihah, 4/578 (Sahih)
[9] Al-Bukhari, al-Jihad wa al-Siyar: Fikak al-Asir, hadis (2819) daripada Abu Musa al-Ash`ari.
[10] al-Nisa: 1
[11] Muhammad: 22
[12] al-Isra`: 23
Oleh Dr Abdul Hayei Abdul Sukor
Peristiwa ini menyatakan bahawa tidur pada waktu pagi sangat berat untuk bangun menunaikan ibadat seperti salat tahajjud, ia memerlukan sedikit mujahadah dan melawan nafsu.
Pengajaran dan Saranan
1: Nabi saw membuat seruannya kepada seluruh para hadirin dengan seruan “Ayyuha al-Nas”. Sebaliknya Nabi tidak membuat seruan dengan “Ayyuha al-Mu`minun”. Tujuannya supaya seruannya meliputi semua kumpulan dalam masyarakat Madinah.
2: Empat perkara ditekankan dalam hadis ini ialah memberi makan, berbudi bahasa, melebarkan salam dan menghubungi rahim. Empat perkara ini termasuk dalam akhlak Islam yang terpuji dan hak yang wajib disempurnakan kepada orang Islam.
3: Antara keperluan dalam Fiqh al-Da`wah ialah mengambil kira suasana masa dan muslihat umum. Pada masa hadis ini disabdakan, suasana sangat memerlukan sokongan dari masyarakat umum kepada Islam.
4: Berintraksi dengan baik dengan orang ramai, merupakan da`wah secara amali. Pergaulan yang baik memudahkan orang ramai menerima Da`wah Islamiyah yang baru diperkenalkan.
Nota Hujung
[1]Ibn Majah, al-At`imah: It`am al-Ta`am, hadis (3242) daripada Abdullah ibn Salam.
[2] Muslim, al-Iman: Bayan annahu La Yadkhul al-Jannah .. , hadis (81) daripada Abu Hurayrah.
[3] Muslim, al-Iman: Bayan Tafadul al-Islam, hadis (56) daripada Abdullah ibn `Umar.
[4] Abu Dawud, al-Adab: Kayf al-Salam, hadis (4521) daripada `Imaran ibn Husayn.
[5] Musli, al-Salam: Min haq al-Muslim li al-Muslim, hadis (4023) daripada Abu Hurayrah.
[6] Al-Insan: 8-9
[7] al-Muddaththir: 40-44
[8] Al-Bukhari, Khalq Af`al al-`Ibad, ms 79. Al-Albani, al-Silsilah al-Sahihah, 4/578 (Sahih)
[9] Al-Bukhari, al-Jihad wa al-Siyar: Fikak al-Asir, hadis (2819) daripada Abu Musa al-Ash`ari.
[10] al-Nisa: 1
[11] Muhammad: 22
[12] al-Isra`: 23
Oleh Dr Abdul Hayei Abdul Sukor
Tiada ulasan:
Catat Ulasan