Sahabat Ilmu

Rabu, 12 September 2007

TAZKIRAH 1

PEDULIKAH KITA DENGAN SOLAT??!!

Saudaraku Yang Beriman,

Firman Allah di dalam al-Quran dalam Surah Israk ayat 1:

"Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang Telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. Sesungguhnya dia adalah Maha mendengar lagi Maha Mengetahui".

Sesungguhnya sebagaimana yang diketahui bahawa pada malam Israk Mi’raj Allah s.a.w telah memfardhukan sembahyang 50 waktu kepada Rasulullah saw dan dikurangkan sehingga menjadi 5 waktu. Sembahyang 5 waktu ini jika dikerjakan pahalanya adalah sama dengan 50 kali sembahyang. ( Lihat Hadis Mi’raj dari Bukhari dalam kitab ‘Solat”)

Subhanallah, betapa pemurahnya Allah s.w.t dalam memberikan ganjaran kepada manusia. Inilah pusaka dan amanah yang telah ditinggalkan oleh Nabi saw kepada kita untuk dilaksanakan pada setiap hari. Tetapi adakah pusaka Nabi ini benar-benar dijaga dan dilaksanakan oleh kita semua??. Inilah hadiah dan simpanan yang masih kekal lagi untuk kita hasil dari mengingati Israk dan mi’raj.

Saudaraku SeIslam

Pada hari ini berapa ramai umat manusi khususnya di bumi Malaysia ini yang mengambil berat dan istiqamah dengan solatnya??Betapa ramai yang mengabaikan dan memperkecil2kan perintah solat ini. Hari ini kerana asyik dengan hiburan, solat kita tergadai, terlalu seronok dengan sukan, solat kita tergadai, terlalu seronok dengan televisyen, solat kita tergadai, terlalu leka dengan kerja, solat kita tergadai, terlalu gembira dengan anak dan isteri, solat kita tergadai, terlalu sibuk dengan meeting dan client, solat kita tergadai, terlalu khusyuk dengan memancing, solat kita tergadai.Betapa penat lelah, susah payah Nabi saw mempertahankan dan merperjuangkan Islam untuk sampai kepada kita, adakah ini balasan kita kepada Nabi, kerana terlalu leka dengan dunia, amanah Allah dan perintah Rasulullah kita ketepikan. Firman Allah dalam surah Maryam ayat 59:

“Kemudian mereka (yang taat) digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan solat serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat),, Maka mereka kelak akan menemui kesesatan.

Ibn Abbas berkata, seperti yang disebutkan as-Syams az-Zahabi dalam kitabnya al-Kabair (m/s 30): “Mencuaikan solat yang tersebut dalam ayat ini bukan maknanya mereka meninggalkan solat sama sekali, tetapi maksudnya, mereka mentakhirkan (melengahkan@melambatkan) solat sehingga habis waktunya.”

Firman Allah lagi dalam surah Al-Munafiqun ayat 9:

"Hai orang-orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingati Allah. barangsiapa yang berbuat demikian Maka mereka itulah orang-orang yang rugi."

Menurut sesetengah ahli tafsir, mengingati Allah (zikir kepada Allah) di sini ialah solat lima waktu. Sesiapa yang cuai kerana harta benda, anak pinak dan segala urusan hidupnya, jadilah dia dikalangan orang2 yang rugi (dunia/akhirat).

Cuba kita lihat dari kalangan anak2 orang Islam yang menggunakan nama orang Islam, nama para anbiya’, nama para sahabat, nama para ulamak, anatara nama mereka ialah Muhammad, Ahmad, Ali, Umar, Hasan, Syafie, Sufyan, Khalid, Abbas, Sulaiman, Aisyah, tetapi mereka tidak kenal masjid, mereka tidak mendirikan sembahyang, tidak sujud kepada Allah. Adakah mereka ini masih sebagai orang Islam?? Disebutkan didalam kitab Fiqh Manhaji Mazhab Syafie:

Orang yang meninggalkan solat kerana mengingkari kewajipannya atau mempersenda-sendakannya, dia dihukum kafir dan murtad. Pemerintah Islam wajib menyuruhnya supaya bertaubat. Sekiranya dia enggan, dia hendaklah dibunuh disebabkan kemurtadannya dan tidak harus memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkannya. Dia juga tidak boleh dikebumikan diperkuburan Islam kerana ia bukan daripada golongan Islam. Sekiranya seseorang itu meninggalkan solat kera malas dan ia beriktiqad bahawa solat itu wajib, maka menjadi tanggungjawab pemerintah untuk memerintahkannya supaya mengqadakkan semula sembahyang yang telah ditinggalkan dan bertaubat daripada dosa meninggalkan solat itu. Sekiranya dia enggan, maka wajib dibunuh sebagai melaksanakan hukuman hudud. Dengan erti kata lain hukuman bunuh yang dikenakan dikira sebagai hokum hudud kerana dia dianggap sebagai penderhaka dikalangan orang Islam. Tambahan pula hukuman orang yang meninggalakan perkara yang difardhukan ialah diperangi. Setelah dibunuh, dia tetap dianggap sebagai seorang Islam dan diuruskan jenazah dan harta pusakanya sebagaimana orang Islam yang lain. Ini kerana dia masih termasuk dikalangan orang2 Islam. (Kitab Fiqh Manhaji Mazhab Syafie m/s 108-109)

Bagaimana pula jika hukuman ini tidak dijalankan oleh pemerintah yang beragama Islam dan mengaku memerintah sebuah Negara Islam?? Maka menurut kata2 Syeikh Prof. Dr. Wahbah Az-Zuhaily : Sebenarnya hukum bunuh bagi murtad adalah sabit dengan nas. Dosa akibat tidak melaksanakannya adalah tertanggung diatas bahu pemerintah Negara ( Rujuk www.zaharuddin.net-perbincangan di Majlis Kesatuan Fiqh Islam Antarabangsa Julai 2007)

Saudaraku Yang Beriman,

Soal sembahyang bukan satu satu perkara yang main-main dan remeh temeh. Sebagaimana yang tersebut dalam kitab Muwatto’, berkata Umar al-Khattab: sesiapa memelihara sembahyang dan tetap mengerjakannya bererti dia memelihara agamanya dan sesiapa yang mensia-siakannya maka ia lebih2 lagi akan mensia-siakan kewajipan2 agama yang lain. (Mastika Hadis m/s 64)

Ini menunjukkan bahawa segala kemaksiatan, kemungkaran, keruntuhan perzinaan, rogol, pembunuhan, rasuah, jom heboh, konsert2 rock, tipu-menipu dalam pemerintahan, kezaliman, penindasan adalah berpunca daripada sifat manusia yang meremeh-remehkan sembahyang. Jika diibaratkan dengan jasad manusia, kedudukan solat ialah seperti kepala. Orang yang tidak berkepala tidak akan hidup, demikian juga tidak akan hidup agama bagi orang yang tidak mengerjakan solat. Didalam Kitab Aqidah Ali Sunnah Wal Jamaah Dan Kebatinan disebutkan antara perkara2 yang menyebabkan rosaknya Iman dan Islam dari segi perbuatan ialah meninggalkan sembahyang dengan sengaja (Prof. Abd Fatah Haron Ibrahim m/s 105: JAKIM)

Saudaraku Yang Dimuliakan,

Hari ini kita menghabiskan berbilion dan berjuta ringgit untuk melahirkan insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang dengan seminar2 modal insan, insan rabbani dan sebagainya. Dari aspek teorinya menunjukkan agenda ini akan berjaya, tetapi dari segi praktikal dan pelaksanaannya jelas satu pembohongan dan retorik semata-mata. ini kerana dalam masa yang sama kita juga membenarkan agenda-agenda mungkar dengan meng’halalkan’ arak, judi, pelacuran, hiburan songsang (membawa artis2 barat ke sambutan merdeka- sperti Gwen Stefani, N’ Sync dll), membenarkan kelab-kelab malam beroperasi, rumah-rumah urut dan seumpamanya.

Sepatutnya kita menghabiskan berjuta-juta, berbilion ringgit untuk mengadakan kempen dan seminar seperti Kempen Kewajipan Bersolat, Kempen mengenai ancaman orang yang meninggalkan solat, kempen menutup aurat, kempen penghayatan al-Quran dan kefahaman mengenai tuntutan hukum hakam dalam al-Quran, Kempen Menghidupkan Sunnah Rasulullah, Kempen Berakhlak dengan akhlak Islam, Kempen Mencegah Mungkar dan Maksiat, Kempen memerangi Murtad, Kempen Menghapuskan Sistem-Sistem Kuffar dengan mendaulatkan kembali sistem-sistem Islam dengan satu gerakan road show besar-besaran untuk memberi kefahaman mengenai tuntutan sebenar Islam kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya. Inilah kewajipan Islam kepada sesiapa yang diamanahkan memegang tampuk pemerintahan sesebuah Negara sebagaimana firman Allah dalam surah al-Hajj ayat 41:

"(yaitu) orang-orang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi niscaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan".

Inilah perkara yang dilakukan oleh Rasulullah dan para sahabatnya satu ketika dahulu demi mendaulatkan agama Allah dengan menitik beratkan segala suruhan Allah termasuklah mengenai solat yang sedang diperkatakan ini. Namun hari ini kita telah meninggalkan perintah serta kitalah yang mencemarkan agama kita dengan segala mungkar yang dahulunya menjadi musuh kepada rasulullah.

Jika beginilah keadaan kita maka sambutan-sambutan berkaitan keagamaan (hari-hari kebesaran Islam) yang setiap tahun kita sambut hanya sebagai satu penipuan dengan mengatakan kita cintakan pusaka dan warisan rasulullah s.a.w (al-Quran dan Sunnah) namun realitinya kita jelas menolak segala ayat-ayat Allah swt yang menjadi senjata Rasulullah suatu ketika dulu dalam menegakkan kalimatul ‘ulya di atas muka bumi ini.

"Dan pada hari kiamat kamu akan melihat orang-orang yang berbuat dusta terhadap Allah, mukanya menjadi hitam. bukankah dalam neraka Jahannam itu ada tempat bagi orang-orang yang menyombongkan diri?" (Az-Zumar 60)


Ustaz Muhamad Naim Hashim
12 September 2007
30 Syaaban 1428H

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ana nk gune anta punye blog ni utk da'wah boleh x?