Sahabat Ilmu

Sabtu, 25 Ogos 2012

Apa Kewajipan Kita Terhadap Al-Quran?

4 Kewajipan Terhadap Al-Quran:-

Imam Hasan Al-Banna dalam satu taujihatnya kepada ahli-ahli Ikhwan Muslimin berkata: "Hendaklah kamu tunaikan empat kewajipan kamu terhadap al-Quran"

1. Meyakini bahawa tidak ada jalan hidup yang selamat melainkan yang diambil daripada Al-Quran. Sebarang sistem atau peraturan dalam apa bidang sekalipun, jika tidak bersandar atau tidak di ambil daripada Al Quran, maka ia pasti akan menemui kegagalan.

2. Menjadikan Al-Quran sebagai teman hidup iaitu dengan selalu membacanya dan bersungguh-sungguh ketika membacanya. Membaca Al-Quran hendaklah dijadikan amalan tetap pada setiap hari.

3. Menghormati Al-Quran iaitu dengan menjaga adab-adab ketika membaca Al-Quran dan juga ketika mendengar bacaan Al-Quran.

4. Beramal dengan segala ajaran dan hukum-hakam yang terkandung di dalam Al-Quran. Hukum-hakam yang terkandung dalam Al-Quran terbahagi kepada dua kategori:

a) Hukum-hakam yang berkait dengan setiap individu; iaitu hukum-hakam yang khusus kepada setiap manusia secara individu seperti solat, puasa, haji, taubat, istighfar dan akhlak-akhlak terpuji (benar, memenuhi janji, amanah) dan sebagainya.

b) Hukum-hakam yang berkait dengan masyarakat atau sosial; iaitu hukum-hakam yang berkaitan dengan pemerintahan dan hal-hal yang menjadi kewajipan negara seperti menegakkan undang-undang jenayah Islam (hudud), jihad dan sebagainya. Hukum-hakam ini menjadi kewajipan ke atas negara untuk melaksanakannya. Sekiranya negara tidak melaksanakannya, maka ia akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT dan kewajipan masyarakat pada ketika itu (iaitu ketika hukum-hakam sosial ini tidak dilaksanakan).
- (Hassan al Banna, Hadis as-Thulasa’, hlm. 14-17)

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

Tiada ulasan: