Sahabat Ilmu

Khamis, 26 Julai 2012

Perkara Yang Dibenarkan Didalam Berpuasa

1. Berubat Ketika Puasa ;
* Berdasarkan Fatwa Kontemperori (Masa Kini)&salah satu pandangan Dr Yusuf al-Qardhawi- Orang yang lelah (asma) ketika puasa dan terpaksa menyedut ubat gas ventolin inhaler ke dalam mulutnya sekadar perlu untuk mengelakkan kemudharatan yang boleh mengancam nyawa maka dibolehkan sebagai keringanan baginya dan tidak batal puasanya. Penggunaan dalam keadaan biasa boleh membatalkan puasa kerana cecair gas itu boleh terasa di kerongkong.

* Tidak batal puasa orang yang menderma darah ketika berpuasa tetapi makruh, begitu juga berbekam.

* Tidak batal puasa orang yang terpaksa mendapatkan suntikan daripada doktor bagi tujuan perubatan kerana dharurah.

* Pemeriksaan dan mengambil darah - jarum tersebut tidak bermaksud makanan, ia tidak membatalkan puasa, kerana ia bukanlah makanan dan tidak sampai kepada jantung. Namun begitu batal puasa orang yang menjalani pemindahan darah atau memasukkan cecair gelukos dan sebagainya ke dalam badan melalui suntikan pada urat kerana ‘ain benda itu akan masuk ke rongga perut dan mengalir ke seluruh tubuh badan serta menyebabkan rasa kenyang.

* Menampal gigi (uprooting) - tidak membatalkan puasa

* Tidak batal puasa orang yang memakai contact lens (kanta lekap) pada matanya.

* Tidak batal puasa orang yang menitiskan cecair ubat mata (drops) yang memasuki mata kecuali jika diyakini cecair yang dititiskan itu terasa masuk sampai ke kerongkong dan ditelan, maka batal puasa. Tetapi jika diludahkan maka tidak membatalkan puasa.

[Komentar : Perkara2 yang dianggap boleh membatalkan puasa seperti korek hidung, korek telinga, pakai eye drop, ambil darah, sembelit dan kesemuanya bukanlah merupakan perkara2 yang membatalkan puasa- boleh dilakukan tetapi jangan keterlaluan.]

2) Orang berpuasa yang masih berjunub : dari 'Aisyah rahiallaahu`anha :

كان يدركه الفجر وهو جنب من أهله ثم يغتسل ويصوم

"Telah masuk fajar dan Nabi sallallaahu`alaihi wasallam masih berjunub dengan isterinya, kemudian dia mandi dan berpuasa" [Hadith Muttafaq a'alaih].

3) Orang berpuasa yang bersiwak : Nabi sallallaahu`alaihi wasallam bersabda :

لولا أن أشق على أمتي لأمرتهم بالسواك عند كل وضوء

"Jika tidak menyusahkan umatku,nescaya aku memerintahkan mereka bersiwak setiap kali berwudhu'" [Hadith Muttafaq a'alaih].

Nabi sallallaahu`alaihi wasallam tidak mengkhaskan orang berpuasa dengan yang lain, dan ini juga satu isyarat bahawa orang yang berpuasa boleh bersiwak pada setiap kali wudhu' dan setiap kali solat, pada setiap waktu samada sebelum tergelincir atau selepasnya.

Namun pada pandangan Mazhab Imam Syafie- makruh bersiwak selepas gelincir matahari berdasarkan kelebihan hadis berkaitan bau mulut orang yang berpuasa lebih harum daripada kasturi disisi Allah swt.

3 ) Berkumur dan memasukkan air melalui hidung : Nabi sallallaahu `alaihi wasallam berkumur-kumur dan memasukkan air kedalam hidung dan ketika itu dia berpuasa, akan tetapi dia tidak melakukan nya secara melampau-lampau. Sabda Nabi sallallaahu `alaihi wasallam:

وبالغ في الاستنشاق إلا أن تكون صائماً

"Berlampau2 didalam memasukkan air kedalam hidung melainkan dia sedang berpuasa" [hadith Shahih Abu Daud]

5)Orang berpuasa bercumbu dan bercium: Dari 'Aisyah radhiallaahu`anha,beliau berkata :

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقبّل وهو صائم، ويباشر وهو صائم، ولكنه كان أملككم لإربه

"Rasulullah sallallaahu`alaihi wasallam pernah mencium dan dia sedang berpuasa, dia pernah bercumbu dan dia berpuasa, akan tetapi Baginda sallallaahu`alaihi wasallam lah orang yang kuat menahan syahwatnya dari kamu sekalian" [Muttafaq 'alaih].

Baginda sallallaahu`alaihi wasallam tidak menyukai dilakukan keatas orang muda, kecuali yang tua. Baginda sallallaahu`alaihi wasallam bersabda :

"Sesungguh orang tua mampu menahan diri mereka sendiri" [Hadith Sahih Riwayat Ahmad].

6) Merasai makanan : hadnya tidak sampai kepada halqum, dan begitu juga dengan penggunaan ubat gigi. Dari Abbas radhiallaahu`anhu.dia berkata :

لا باس أن يذوق الخل أو الشيء ما لم يدخل حلقه وهو صائم'

Tidak mengapa dia merasai (taste) cuka atau apa2, selagi ia tidak memasuki halkum, dan dia masih berpuasa" [Riwayat al-Bukhari[

Tiada ulasan: