Sahabat Ilmu

Selasa, 22 Mac 2011

Majlis akad nikah di masjid perlu jaga adab, pelihara kehormatan

Sweileh, Jordan

Soalan:

SAYA perlukan penjelasan berhubung perkara ini. Saya mendengar kenyataan seorang bergelar imam (tok kadi) sewaktu menghadiri majlis akad nikah. Menurut pandangannya, adalah tidak sesuai majlis akad dilakukan di masjid berdasarkan kenyataan termasuk:

1. Nabi tidak pernah melakukannya (menikahkan sahabat dalam masjid)1. Nabi tidak pernah melakukannya (menikahkan sahabat dalam masjid)

2. Majlis akad nikah perlu mematuhi peraturan yang ditetapkan ketika berada di dalam masjid:
a) Mendirikan solat sunat masjid.

b) Bersih daripada hadas besar dan kecil (berwuduk) bagi semua hadirin.

c) Memasang niat iktikaf di masjid.
Berdasarkan perkara itu maka imam atau tok kadi menyatakan ketegasannya bahawa bernikah di masjid tidak sesuai dan lebih baik di rumah saja. Bagaimana pula pandangan ustaz?

Jawapan:

ALHAMDULILLAH, wassholatu wassalam ‘ala rasulillah, waba’d. Allah SWT berfirman dalam surah at-Taubah ayat-17 yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid Allah itu ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat itu), maka adalah diharapkan mereka menjadi sebahagian golongan yang mendapat petunjuk”.

Apabila disebut larangan, ada dua macam. Pertama makruh iaitu orang yang meninggalkannya mendapat pahala, manakala orang yang mengerjakannya tidak mendapat apa-apa. Kedua, haram iaitu orang yang meninggalkannya mendapat pahala dan orang yang mengerjakannya mendapat dosa atau siksa.

Hakikatnya, tidak ada ayat al-Quran dan hadis yang melarang untuk menjalankan akad nikah di masjid. Akad nikah adalah termasuk perkara ibadat. Justeru, ia sesuai juga diadakan di masjid. Mudah-mudahan bertambah keberkatan dengan memulakan sesuatu kebaikan di tempat yang paling baik dan mulia.

Bagaimanapun, perlulah dijaga adab apabila berada dalam masjid agar kehormatan dan kemuliaan masjid terpelihara. Antara adabnya iaitu berada dalam keadaan menutup aurat, menghormati orang lain yang melakukan solat atau membaca al-Quran, menjaga pergaulan antara lelaki dan perempuan, jangan membuat bising sehingga menghilangkan kehormatan masjid dan sebagainya. Apabila masuk masjid, bacalah doa-doa ketika masuk masjid.

Antaranya : A’uzhu billahil ‘azhimi wabiwajhihil karim wasulthanil qadiim minas syaithanir Rajim. (Maksudnya: Aku berlindung kepada Allah yang Maha Agung dan Dengan Wajah-Nya yang Maha Mulia dan Kekuasaan-Nya yang berkekalan daripada syaitan yang direjam).

Selain itu, disunatkan juga bagi orang yang memasuki masjid untuk berniat iktikaf dan melakukan solat sunat Tahiyatul Masjid. Wallahua’lam.

Tiada ulasan: