Sahabat Ilmu

Selasa, 8 Mac 2011

Cincin untuk Aisyah





Hari ini genap dua tahun perkenalan ku dengan seorang puteri bernama Aisyah.Perkenalan kami bermula dengan tulisan,melalui tulisan aku dan dia bercinta,melalui tulisan aku peroleh semangat darinya.Aisyah ku anggap seperti puteri khayalan dalam hidupku.Tidak pernah ku bersua-muka dengannya walaupun sekali.Namun, kata-kata yang sering ditulisnya membuktikan kepadaku bahawa Aisyah adalah seorang wanita yang baik budi perkertinya. Bahasanya yang indah menyebabkan aku tertarik padanya.

" Kawan Wan tu nama apa?kalau boleh ibu nak berkenalanlah dengan dia "

" Nama dia Aisyah "

" Dia orang kelantan jugak bu, keluarga dia tinggal dekat tanah merah "

" Oo..orang kelantan,bila Wan nak bawa Aisyah datang ke rumah kita "

Aku hanya tersenyum setibanya soalan itu di tanya ibu kesayanganku.Aku sendiri tidak pernah bersua muka dengan Aisyah,bagaimana untuk aku ingin mengundangnya ke teratak ibuku ini. Umurku semakin lama semakin meningkat,begitu juga aisyah.Rasa dihati ingin menjadikan Aisyah sebagai teman hidup ku sehidup semati.

Sejurus pertanyaan yang diwar-warkan ibuku petang tadi,fikiranku mula memikirkan cara lain untuk berhubung dengan puteri khayalanku.Terdetik di hati aku ini untuk meminta number telefonnya.

" Aku mesti beranikan diri untuk meminta number telefon aisyah" suara hatiku mula berbicara.

Melalui yahoo messenger aku mem "buzz" Aisyah.

Wan : Assalamulaikum.

Aisyah: Waalaikum salam.

Wan : Aisyah sehat?

Aisyah: Alhamdulillah.sehat,wan macam mana?

Wan : Alhamdulillah wan pun sehat.

Aisyah! wan ada hajat ni.

Aisyah: Apa dia hajat wan hari ini?

Wan : Wan nak mintak number telefon aisyah boleh tak?

Aisyah: Hurm,untuk ape?

Wan : wan berkenalan dengan aisyah dah lebih kurang 2 tahun,Wan ingat nak lebih kenali aisyah.Sebelum ni pun wan dah bagi tahu yang wan suka kan aisyah.

Aisyah: ni number aisyah 011-98888888.

Wan : ok terima kasih aisyah,Insyallah, nanti wan call yer.

Aisyah: wan,kita sambung lain kali,aisyah ada kerja sikit sekarang.

Wan : okey,nanti kita sambung lagi yer.Assalamualaikum.

Aisyah: waalaikum salam.

Akhirnya aku berjaya untuk mendapatkan number telefon aisyah,hati ini bagaikan menari-nari keriangan.Selepas 2 tahun perkenalan,hari ini baru ku dapat peluang untuk berbicara dengan aisyah melalui percakapan.Namun bukan niat ku untuk bergayut siang malam bersamanya tetapi hanya sekadar untuk lebih mengenali dirinya.

**************************
Sudah seminggu berlalu,namun number yang diminta masih lagi belum di hubungi,aku merasa segan dan malu untuk menelefon kerana kami tidak pernah bercakap melalui telefon.Aku berasa bingung dan hairan dengan keadaan ku yang sebegini.Kenapa diri ini menjadi gementar untuk menelefon aisyah.

" kalau aku tak telefon,macam mana aku nak kenal aisyah? " Kata suara hati ku yang merayu-rayu supaya membuat panggilan.

Jari-jari ku mula memetik punat yang berada di telefon bimbit ku,perasaan gemuruh mula mendatangi dan menyelubungi fikiranku.

"tut tut…tut tut..".

" Assalamulaikum.Boleh saya bercakap dengan aisyah "
" waalaikum salam, ya, ni aisyah yang bercakap ni,siapa ni? "
" ni wan".Jawab aku dengan suara sedikit gagap.
" oh wan,kenapa wan baru telefon?
" hahaha,wan sebenarnya segan nak telefon aisyah,mana la tahu aisyah tak jawab panggilan wan".Gementer ku mula lenyap setibanya aisyah menerima panggilan ku dengan baik.

Walaupun kami mula berhubung melalui telefon namun kami tetap menggunakan yahoo messegger sebagai penghubunng kerana di situlah bermula cinta kami.Hidup ku makin ceria dan sentiasa gembira selalu.Sesekali aku menulis puisi dan menghantarnya kepada aisyah.Begitu juga sebaliknya,aisyah akan membalas dengan bait-bait cinta indah kepada ku.

Cinta yang datang bagaikan bulan
Menjadi teman dimalam hari
Bintang dilangit ku jadikan pedoman
Agar cinta kita tetap bersemi

Cinta kita tidak pernah berkata-kata
serta tidak pula mempunyai suara
hanya pena menjadi tukang kata
penghibur tika duka dan lara

*********************
Makin lama makin sayang,walaupun sudah 4 bulan kami berhubung melalui telefon namun baru hari ini terdetik di hati ku untuk bertemu dengan puteri khayalan ku.Aku membuat permohonan kepada aisyah untuk bertemu dengannya.Aisyah meletakkan beberapa syarat kepada ku jika ingin bertemu dengannya.

" Pertama,kalau wan nak jumpa aisyah boleh,tapi kena la datang rumah aisyah ".
" Kedua,wan kena berkenalan dengan ibu dan ayah aisyah ".
" Ketiga,wan kena makan malam dengan keluarga aisyah ".

" wan setuju.Insyallah wan akan jumpa malam jumaat ni " kata ku kepada aisyah.

Aku sememangnya ingin berjumpa dengan keluarga aisyah lebih mengenali aisyah.Sesekali bermain di minda ku menanyakan siapakah aisyah sebenarnya.Bagaimana latar belakang keluarganya,adakah dia orang dari golongan hartawan atau sebaliknya.Jika aisyah berketuran hartawan mungkin aku dan dia tidak sekufu,namun pemikiran kuno ku tidak tolak mentah-mentah oleh jiwa sanubari ku.Sekarang ini bukan lagi zaman dua darjat,zaman sekarang orang lebih mendahuluikan agama dari segala-galanya.

**********************
Aku tiba di hadapan rumah aisyah berdasarkan alamat yang diberikan kepada ku.Alangkah terkejutnya aku,rumahnya besar bagaikan istana khayalan di penuhi dengan kereta-kerata mewah dan megah.Terpajak dua orang pengawal keselamtan bagaikan patung hidup.

" Ish,aku silap alamat ke ni " Bisik hati ini sejurus melihat keadaan rumah yang sebegitu rupa.

Tiba-tiba keluar seorang gadis berpakaian serba putih serta mukanya di tutupi dengan purdah yang berkilauan datang menghampiriku.Mata ku terkebil-kebil melihatnya.

" Assalamualaikum "
" walaikum salam. Wan ke ni " tanya gadis itu.
" ya, saya wan, kawan aisyah "
" saya aisyah, jemput masuk "

Kaki aku seperti disimen menjadi kaku,langkah ku berat untuk menjijakkan kaki ke dalam rumahnya.Namun tetapku gagahi untuk memasuki kedalamnya.Aku melalui singgah sana yang indah dan dipersilakan duduk di atas sofa mewah yang sungguh empuk.

Aisyah memperkenalkan aku dengan ibu dan ayahnya.kami mula berbicara dan mengenali antara satu sama lain.Kemudian aku dihidangkan dengan makanan yang sungguh lazat.Ketika makan ayahnya bertanya :

" bila nak masuk meminang? "

Aku tersentak mendengar persoalan itu.Aku cuma tersenyum tanpa jawapan.Melihat keadaan keluarga aisyah yang kaya-raya adakah layak bagi ku.Aku cuma anak seorang ibu tunggal yang hidup dengan menorah getah.

**************************
Selesai makan aisyah meminta izin dari ibu dan ayahnya untuk berbual seketika dengan aku. Perbualan kami malam ini di saksikan oleh bulan dan bintang yang menerangi kegelapan di angkasa raya. Angin-angin sepoi bahasa bermula bermain dimuka kami berdua.

" Wan,kalau wan rasa nk pinang aisyah,wan cuma kena sediakan sebentuk cincin je untuk aisyah"

" Sebentuk cincin je " hati ku tertanya-tanya

" Pasal wang urusan perkahwinan keluarga aisyah boleh uruskan,aisyah tahu macam mana keadaan keluarga wan,aisyah sayangkan wan "

Mulianya hati aisyah terhadapku,hanya sebentuk cincin di mintanya sebagai mahar perkahwinan.Aku berjanji dengan aisyah akan meminangnya pada minggu hadapan dengan membawa sebentuk cincin untuknya.

*************************

Hari perkahwinan aku sudah tiba dan segala persiapan sudah pun tersedia.Hati ku gementar untuk berjabat tangan dengan tok kadi untuk mengakad nikahku.

" bila kata tunai kamu jawab yer "

" Okey tok "

" Aku nikahkan di kau syazwan bin hasan dengan aisyah binti abu dengan mas kawin 80 ringgit tunai "

" Aku terima nikahnya dengan mas kawin sebanyak tersebut "

Akhirnya menikah juga aku,tibalah masa untuk melihat wajah permaisuri ku.Jantungku berdebar-debar menantikan aisyah.Aku menghampiri aisyah dan meminta izin daripadanya :

" aisyah,boleh wan buka purdah aisyah "

Tiba-tiba aku merasa satu hentakkan di kepala ku.Terasa bagai bumi ini terbelah dua.

" woiii,bangun la,asyik nak membuta je,tak ada kerja lain ke engkau nie " Pekikan ibu ku setelah disikunya kepadaku sehingga benjol

" ish,kacau la ibu ni,sikit lagi nak habis mimpi ni,rugi la "

" Banyak kau punya rugi,getah tu sapa nak toreh,yang tu lagi rugi,bangun!!!! "

**************************

Begitulah kisah cincin untuk aisyah.Sebenarnya aisyah ni anak tok penghulu kampong aku. Ayahnya tolak pinangan aku sebab aku nak bagi cincin belah rotan je kat anak dia.Aisyah no hal, setuju je,ayah dia yang lebih-lebih pulak.

" mana class anak aku dapat cincin belah rotan " kata tok penghulu

Hurm.Aisyah~aisyah..

Cincin ini tetap untuk aisyah

Tiada ulasan: