Sahabat Ilmu

Selasa, 8 Mac 2011

Laporan Khas: Hukum Pelihara Anak Angkat

Laporan Khas: Ibu bapa perlu tahu tanggungjawab, hukum pelihara anak angkat

IBU bapa angkat perlu faham tanggungjawab memelihara anak angkat terutama perkara berkaitan hukum Islam supaya niat suci untuk melindungi bayi yang dijadikan ahli keluarga itu tidak mendatangkan fitnah.

Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Che Mat Che Ali, berkata selain tidak boleh dinasabkan atau dibin dan dibintikan kepada bapa angkat, soal aurat dan batas hubungan juga perlu dipelihara.

Katanya, mungkin ada yang tidak arif mengenai hukum serta batas hubungan antara keluarga dengan anak angkat, tidak kurang tahu mengenainya tetapi sengaja mengenepikan hukum kerana ingin menutup perkara sebenar daripada pengetahuan orang lain.

“Keluarga yang mempunyai anak angkat atau pasangan ingin mengambil anak angkat mesti tahu dan faham hukum agama kerana anak angkat dan keluarga angkat bukan mahram. Melainkan anak angkat yang disusukan ibu angkat, menjadi anak susuan dan hukumnya haram berkahwin.

“Begitu juga dari segi batasan hubungan, bapa angkat tidak boleh menjadi wali. Anak angkat perempuan perlu menjaga aurat dengan bapa serta abang angkat sementara ibu angkat juga perlu menjaga aurat dengan anak angkat lelaki,” katanya.

Beliau berkata, perkembangan semasa seperti peningkatan jumlah anak tidak sah taraf yang dilahirkan mendorong kepada proses pengambilan anak angkat terutama oleh pasangan tidak dikurniakan anak.

Katanya, langkah baik itu memang digalakkan tetapi pada masa sama, perhatian menjaga hukum agama tidak boleh diabaikan kerana matlamat utama dibolehkan mengambil anak angkat adalah demi memenuhi keperluan kedua-dua pihak, anak dan ibu bapa angkat.
Kes pembuangan bayi yang meningkat hingga ada ditemui dalam keadaan tidak bernyawa mendesak pelbagai pihak mencari penyelesaian terbaik bagi menyelamatkan bayi tidak berdosa termasuk menubuhkan pusat perlindungan bayi.

Rumah perlindungan untuk gadis bermasalah turut diwujudkan terutama oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) sebagai usaha mengelak daripada terus melakukan kesilapan dan membimbing mereka.

Krisis sosial yang meresahkan semua pihak itu juga dilihat mempunyai hikmah, memberi peluang pasangan suami isteri tidak dikurniakan anak atau yang memiliki kemampuan memelihara anak angkat.

Che Mat berkata, ibu bapa yang mengambil anak angkat dinasihatkan menjelaskan perkara sebenar seawal mungkin sebaiknya apabila anak itu sudah boleh berfikir dan memahami, bukan menunggu hingga mereka dewasa atau ketika hendak bernikah.

Katanya, tindakan itu penting untuk mengelak masalah lebih besar terutama apabila anak angkat mengetahui kedudukan dirinya yang sebenar secara tidak disangka atau daripada pihak tidak sepatutnya.

Hubungan yang jelas juga dapat membantu anak angkat dan keluarga angkat menjalani kehidupan dalam suasana harmoni, saling hormat menghormati dan paling utama sentiasa menjaga hukum agama.

“Ibu bapa angkat tidak perlu rasa malu sebaliknya mereka sepatutnya berbangga kerana menyediakan sebuah keluarga untuk anak itu membesar dan mendapatkan kasih sayang. Oleh itu, biar hubungan itu dibina berasaskan kepada landasan yang betul,” katanya.

Beliau berkata, masalah membabitkan anak angkat selalunya berlaku apabila anak angkat terutama perempuan ingin melangsungkan pernikahan tanpa mengetahui bahawa bapa yang difikirkan akan menjadi wali tidak layak mewalikan pernikahan itu.

Ini kerana, bapa angkat sejak awal sudah melakukan perkara menyalahi hukum dan peraturan iaitu mendaftarkan anak dengan berbintikan nama mereka. Hukum Islam jelas, anak angkat tidak boleh dinasabkan kepada bapa angkat tidak kira lelaki atau perempuan.

Che Mat berkata, ramai bapa angkat datang menemui beliau untuk mendapatkan kebenaran menjadi wali bagi menikahkan anak angkat mereka tetapi beliau tidak boleh berkompromi dalam perkara membabitkan hukum Islam.

Katanya, bagi kes begitu, beliau akan menasihatkan bapa angkat berterus terang dengan anak angkat mereka seterusnya mendapatkan kelulusan Mahkamah Syariah menjalankan pernikahan menggunakan wali hakim.

Sesetengah bapa angkat bersetuju mendapatkan kelulusan mahkamah dan ada yang enggan kerana tidak bersedia berterus terang dengan anak angkat.

“Untuk berkahwin di Wilayah Persekutuan perlu ikut peraturan tetapi ada bapa angkat yang berkeras tidak mahu pergi mahkamah sebab tidak mahu orang tahu bahawa anak itu sebenarnya anak angkat.

“Jika tidak ikut peraturan, kita akan tangkap kerana perkahwinan tidak sah, tidak mengikut peraturan dan tidak membawa kebenaran. Sebenarnya jika perkahwinan tidak sah, akan timbul lebih banyak masalah terutama apabila pasangan mendapat anak nanti,” katanya.

Sumber :
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/LaporanKhas_Ibubapaperlutahutanggungjawab_hukumpeliharaanakangkat/Article

Tiada ulasan: