Sahabat Ilmu

Rabu, 5 Ogos 2009

Hukum fidyah puasa

soalan: assalamualaikum..

saye ade satu persoalan mengenai fidyah.boleh ust tlg terang kan.. kaedah pembayarannya, dan adakah pelajar jugak termasuk dlm asnaf fuqara'?
(mohd ridzwan)

Jawapan:

Firman Allah swt:

وعلى الذين يطيقونه فدية طعام مسكين

"Dan orang-orang yang diberati keatasnya dan tidak mampu berpuasa ; dia wajib membayar fidyah berupa makanan asasi kepada orang miskin." (148 : al-Baqarah)

Ibnu Abbas berkata dalam mentafsirkan ayat ini:

"Ia adalah orang laki dan perempuan tua yang tidak mampu untuk berpuasa hendaklah memberi makan setiap hari yang ditinggalkan puasa sebanyak satu cupak kepada orang miskin." (Hr Bukhari 4235)

Fidyah puasa diwajibkan kepada orang yang berikut:

1. Orang tua yang sudah tidak mampu berpuasa atau pesakit yang tidak mampu berpuasa serta penyakitnya tidak mungkin sembuh.

2. Orang yang hamil dan menyusukan anak dan berbuka puasa kerana takut sesuatu yang tidak elok berlaku kepada anaknya.

3. Orang yang wajib qada puasa dan sampai ke ramadan akan datang dia masih tidak menggantikannya. Fidyah akan berganda setiap tahun yang seterusnya jika masih tidak menggadakan puasa.

4. Orang yang sudah mati dan masih ada lagi puasa yang tidak diganti. wajib bayar fidyah dari harta peninggalannya (sebelum dibahagi2kan) sekiranya tidak ada waris yang hendak menggantikannya.

Setiap hari wajib bayar fidyah satu cupak makanan asasi (cth beras di malaysia) iaitu 600 gram kepada fakir dan miskin. Boleh dibayar banyak cupak kepada seorang fakir atau miskin. Boleh bayar ikut nilai mengikut mazhab Hanafi.

Fakir: orang yang tidak ada duit atau sedikit sgt (cthnya perlu sehari rm 10 tapi ada rm2).

Miskin: Orang yang hampir cukup keperluan hariannya. (cthnya perlu sehari rm 10 tapi ada rm 8)

utk penanya: Jika pelajar tadi ada kriteria fakir atau miskin diatas maka boleh beri kepada mereka.

Rujukan: al-Muktamad Fil Feqhis Syafie oleh Dr Muhammad Zuhaily.

Tiada ulasan: