Negara Asal:Brunei
Pengarang:Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned
Rujukan: Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam
Soalan:Pakaian seragam (uniform) askar wanita, polis wanita dan juga bomba wanita di Negara ini nyata tidak mengikut kehendak Islam (memakai mini skirt / baju berlengan pendek). Bagaimana pendapat dan saranan Pehin dalam hal ini.
Jawapan:
ولباس التقوى ذلك خير
(سورة الأعراف: 26)
Tafsirnya: “Dan pakaian taqwa adalah yang lebih baik.” (Surah Al-A’raf:26)
Dari segi yang lain, apabila seorang yang memakai pakaian yang menunjukkan susuk badannya atau pakaian yang mengghairahkan lelaki yang memandangnya mungkin akan membuat serong, lebih-lebih lagi jika perempuan ini berjalan bersendirian dalam keadaan di mana orang berkesempatan membuat jahat terhadapnya. Jadi pakaian dapat mempengaruhi jiwa seseorang perempuan dan orang lain akan membuat perhitungan terhadap pakaian yang dipakai oleh perempuan itu dengan cara meniru atau sebagainya.
Pakaian mempunyai hubungan dengan ibadat, malah menjadi gambaran bagi aqidah dan akhlak pemakaianya. Jika demikian halnya, pakaian perempuan Islam tidak boleh diabaikan. Dan tiada satu Mazhab pun yang tidak mewajibkan menutup aurat atau mengharuskan pendedahannya, termasuk rambut, leher, tengkok, dada dan betis sehingga ke tapak kaki perempuan di hadapan lelaki asing yang bukan mahramnya. Hukumnya jelas melalui sumber Al-Qur’an dan hadits sebagaimana akan datang keterangannya. Di bawah ini disebutkan panduan atau garis pandu mengenai pakaian-pakaian perempuan Islam:
(i) Hendaklah pakaian itu menutup seluruh badan termasuk kepala, rambut, leher, dada, lengan, dan betis dari anggota perempuan itu, bahkan wajib menutup tapak kakinya melainkan dalam keadaan darurat seperti banjir atau keadaan lecak atau berlumpur atau seumpamanya. Tidak wajib ditutup muka dan dua ditutup muka dan dua tapak tangan dari hadapan belakang sehingga dua pergelangan tangan sahaja yang boleh nampak. Ini adalah dalam keadaan biasa. Adapun dalam keadaan yang boleh mendatangkan fitnah atau keadaan keganasan, maka wajib ditutup seluruh anggota tubuh badannya. Tiada menutup anggota badan adalah dilaknat ole Allah Ta’ala dan dosa besar yang wajib dielakkan.
(ii) Hendaklah pakaian itu tebal yang menutup seluruh tubuh badan perempuan supaya tiada nampak warna kulit cari celah-celah sulaman benang pakaian itu.
(iii) Hendaklah pakaian perempuan itu luas, lebar tiada sempit dan tiada ketat yang boleh menampakkan segi-segi susuk badan perempuan. Pakaian yang ketat itu ialah seperti menampakkan susuk buah dada dan punggung dan lain-lain segi anggota yang mendatangkan fitnah atau keinginan syahwat.
(iv) Jangan pakaian itu menyerupai atau seakan-akan pakaian lelaki, kerana adalah haram dan dosa besar perempuan memakai pakaian yang serupa dan seakan-akan dengan lelaki.
(v) Jangan pakaian itu wangi atau harum, kerana wangi atau harum itu membawa fitnah dan kerosakan yang boleh membangkitkan nafsu dan perhatian orang dan kejahatan yang wajib dihindarkan oleh perempuan-perempuan. Memakai pakaian yang berwangi atau harum itu adalah dosa besar sekalipun dibenarkan oleh suami.
(vi) Jangan pakaian itu berhias, kerana pakaian yang berhias itu menarik pandangan orang dan membawa fitnah dan kerosakan kepada perempuan dan kepada yang memandang itu. Orang-orang Bani Isra’il Yahudi telah dilaknat oleh Allah Ta’ala kerana mereka membiarkan perempuan-perempuan mereka keluar rumah, ke masjid, ke pasar dank e kedai-kedai yang berhias.
(vii) Jangan pakaian itu bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk kerana itu perbuatan takabbur da ‘ujub yakni merasa rendah diri, ia adalah dosa besar.
Firman Allah Ta’ala:
ولا تبرجن تبرج الجهلية الأولى
(سورة الأحزاب: 33)
Tafsirnya: “Jangan kamu perempuan-perempuan Islam berkelakuan dengan terdedah sebagaimana terdedah perempuan-perempuan sebelum zaman Islam, (dengan menampakkan kejelitaan perempuan kepada lelaki asing dan menampakkan perhiasan-perhiasan mereka).” (Surah Al-Ahzab: 33)
Firman Allah Ta’ala:
وقل للمؤمنت يغضضن من أبصرهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن ولا يبدين زينتهن إلا لبعولتهن أو أبنائهن أو أبنآء بعولتهن أو إخوانهن أو بنى إخوانهن أو بنى أخواتهن أو نآئهن أو ما ملكت أيمنهن أو التبعين غير أولى الإربة من الرجال أو الطفل الذين لم يظهروا على عورت النساء ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبوا إلى الله جميعا أيه المؤمنون لعلكم تفلحون
(سورة النور: 31)
صنفان من أهل النار لم أرهما قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات رءوسهم كأسمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا
سيكون فى آخر أمتى رجال يركبون على السروج كأشباه الرجال (يعنى السيارات) ينزلون على أبواب المساجد فى انتظارهم) نساؤهم كاسيات عاريات على رءوسهم كأسنمة البخت العجاف العنوهن فإنهن ملعونات
لعن الذين كفروا من بنى إسرءيل على لسان داود وعيسى ابن مريم ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون, كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه لبئس ما كانوا يفعلون
(سورة المائدة: 78-79)
من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان
(رواه احمد)
أيها الناس, مروا بالمعروف وانهوا عن المنكر قبل ان تدعوا فلا يستجاب لكم, وقبل أن تستغفروا فلا يغفر لكم
كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته
(رواه البخارى ومسلم)
Pengarang:Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned
Rujukan: Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam
Soalan:Pakaian seragam (uniform) askar wanita, polis wanita dan juga bomba wanita di Negara ini nyata tidak mengikut kehendak Islam (memakai mini skirt / baju berlengan pendek). Bagaimana pendapat dan saranan Pehin dalam hal ini.
Jawapan:
الحَمْدُ ِللهِ َربِّ الْعَلَمِيْنَ, وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ وَالاَه
Pakaian itu ada hubungannya dengan ibadat seperti ibadat dalam sembahyang di mana diwajibkan menutup aurat. Sebenarnya pakaian itu sendiri adalah ibadat kerana ia termasuk dalam suruhan agama yang ada nilai pahala dan dosa, kerana itu orang Islam yang menutup auratnya ianya telah mematuhi dan mentaati tuntutan dan suruhan agamanya. Menutup aurat itu ada had dan ketentuan dalam sembahyang dan di luar sembahyang.
Pakaian itu sebenarnya gambaran zahir keperibadian seseorang. Pengaruh pakaian dapat dilihat seperti, ahli perniagaan untuk mereka dapat mengaut keuntungan ialah dengan mempermodelkan atau menunjukkan fesyen pakaian yang diharapkan dapat menjadi tarikan atau pengaruh untuk untuk ia dibeli oleh pengguna-pengguna.
Pengaruh pakaian ini amatlah jelas. Sebab itu pereka fesyen pakaian akan sentiasa merubah corak-corak fesyen dari masa ke semasa, khususbya pakaian perempuan. Tetapi sayang, fesyen pakaian perempuan hari ini banya yang tidak memenuhi kehendak Islam.
Jika pakaian ini dipakai oleh perempuan-perempuan Islam itu tidak memenuhi kehendak-kehendak Islam, maka ia menggambarkan sejauh mana kekukuhan aqidahnya. Pakaian itu mempunyai hubungkait dengan ketaqwaan. Firman Allah:
Pakaian itu sebenarnya gambaran zahir keperibadian seseorang. Pengaruh pakaian dapat dilihat seperti, ahli perniagaan untuk mereka dapat mengaut keuntungan ialah dengan mempermodelkan atau menunjukkan fesyen pakaian yang diharapkan dapat menjadi tarikan atau pengaruh untuk untuk ia dibeli oleh pengguna-pengguna.
Pengaruh pakaian ini amatlah jelas. Sebab itu pereka fesyen pakaian akan sentiasa merubah corak-corak fesyen dari masa ke semasa, khususbya pakaian perempuan. Tetapi sayang, fesyen pakaian perempuan hari ini banya yang tidak memenuhi kehendak Islam.
Jika pakaian ini dipakai oleh perempuan-perempuan Islam itu tidak memenuhi kehendak-kehendak Islam, maka ia menggambarkan sejauh mana kekukuhan aqidahnya. Pakaian itu mempunyai hubungkait dengan ketaqwaan. Firman Allah:
ولباس التقوى ذلك خير
(سورة الأعراف: 26)
Tafsirnya: “Dan pakaian taqwa adalah yang lebih baik.” (Surah Al-A’raf:26)
Dari segi yang lain, apabila seorang yang memakai pakaian yang menunjukkan susuk badannya atau pakaian yang mengghairahkan lelaki yang memandangnya mungkin akan membuat serong, lebih-lebih lagi jika perempuan ini berjalan bersendirian dalam keadaan di mana orang berkesempatan membuat jahat terhadapnya. Jadi pakaian dapat mempengaruhi jiwa seseorang perempuan dan orang lain akan membuat perhitungan terhadap pakaian yang dipakai oleh perempuan itu dengan cara meniru atau sebagainya.
Pakaian mempunyai hubungan dengan ibadat, malah menjadi gambaran bagi aqidah dan akhlak pemakaianya. Jika demikian halnya, pakaian perempuan Islam tidak boleh diabaikan. Dan tiada satu Mazhab pun yang tidak mewajibkan menutup aurat atau mengharuskan pendedahannya, termasuk rambut, leher, tengkok, dada dan betis sehingga ke tapak kaki perempuan di hadapan lelaki asing yang bukan mahramnya. Hukumnya jelas melalui sumber Al-Qur’an dan hadits sebagaimana akan datang keterangannya. Di bawah ini disebutkan panduan atau garis pandu mengenai pakaian-pakaian perempuan Islam:
(i) Hendaklah pakaian itu menutup seluruh badan termasuk kepala, rambut, leher, dada, lengan, dan betis dari anggota perempuan itu, bahkan wajib menutup tapak kakinya melainkan dalam keadaan darurat seperti banjir atau keadaan lecak atau berlumpur atau seumpamanya. Tidak wajib ditutup muka dan dua ditutup muka dan dua tapak tangan dari hadapan belakang sehingga dua pergelangan tangan sahaja yang boleh nampak. Ini adalah dalam keadaan biasa. Adapun dalam keadaan yang boleh mendatangkan fitnah atau keadaan keganasan, maka wajib ditutup seluruh anggota tubuh badannya. Tiada menutup anggota badan adalah dilaknat ole Allah Ta’ala dan dosa besar yang wajib dielakkan.
(ii) Hendaklah pakaian itu tebal yang menutup seluruh tubuh badan perempuan supaya tiada nampak warna kulit cari celah-celah sulaman benang pakaian itu.
(iii) Hendaklah pakaian perempuan itu luas, lebar tiada sempit dan tiada ketat yang boleh menampakkan segi-segi susuk badan perempuan. Pakaian yang ketat itu ialah seperti menampakkan susuk buah dada dan punggung dan lain-lain segi anggota yang mendatangkan fitnah atau keinginan syahwat.
(iv) Jangan pakaian itu menyerupai atau seakan-akan pakaian lelaki, kerana adalah haram dan dosa besar perempuan memakai pakaian yang serupa dan seakan-akan dengan lelaki.
(v) Jangan pakaian itu wangi atau harum, kerana wangi atau harum itu membawa fitnah dan kerosakan yang boleh membangkitkan nafsu dan perhatian orang dan kejahatan yang wajib dihindarkan oleh perempuan-perempuan. Memakai pakaian yang berwangi atau harum itu adalah dosa besar sekalipun dibenarkan oleh suami.
(vi) Jangan pakaian itu berhias, kerana pakaian yang berhias itu menarik pandangan orang dan membawa fitnah dan kerosakan kepada perempuan dan kepada yang memandang itu. Orang-orang Bani Isra’il Yahudi telah dilaknat oleh Allah Ta’ala kerana mereka membiarkan perempuan-perempuan mereka keluar rumah, ke masjid, ke pasar dank e kedai-kedai yang berhias.
(vii) Jangan pakaian itu bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk kerana itu perbuatan takabbur da ‘ujub yakni merasa rendah diri, ia adalah dosa besar.
Firman Allah Ta’ala:
ولا تبرجن تبرج الجهلية الأولى
(سورة الأحزاب: 33)
Tafsirnya: “Jangan kamu perempuan-perempuan Islam berkelakuan dengan terdedah sebagaimana terdedah perempuan-perempuan sebelum zaman Islam, (dengan menampakkan kejelitaan perempuan kepada lelaki asing dan menampakkan perhiasan-perhiasan mereka).” (Surah Al-Ahzab: 33)
Firman Allah Ta’ala:
وقل للمؤمنت يغضضن من أبصرهن ويحفظن فروجهن ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن ولا يبدين زينتهن إلا لبعولتهن أو أبنائهن أو أبنآء بعولتهن أو إخوانهن أو بنى إخوانهن أو بنى أخواتهن أو نآئهن أو ما ملكت أيمنهن أو التبعين غير أولى الإربة من الرجال أو الطفل الذين لم يظهروا على عورت النساء ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن وتوبوا إلى الله جميعا أيه المؤمنون لعلكم تفلحون
(سورة النور: 31)
Tafsirnya: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan mereka, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhisan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (Surah Al-Nur: 31)
Diriwayatkan oleh Imam Muslim dan lain ulama akan hadits:
Diriwayatkan oleh Imam Muslim dan lain ulama akan hadits:
صنفان من أهل النار لم أرهما قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات رءوسهم كأسمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها وإن ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا
Maksudnya: “Dua macam ahli neraka, saya (Rasulullah) belum lihat (pada zaman baginda), satu iaitu kumpulan yang memegang cemeti seakan-akan ekor lembu, mereka membelasah orang dengan cemeti itu (seperti pegawai-pegawai keselamatan yang zalim membelasah manusia). Dua iaitu perempuan yang memakai pakaian tetapi bertelanjang (pakaian nipis dan menampakkan segala kejelitaan badan dan tiada menutup segala anggota badan) dan berjalan dengan bergaya dan sombong dan menunjuk-nunjuk dan menggerak-gerakkan bahu dan mengikat kepala dengan perca kain supaya nampak besar kepala dan jelita, tiadalah perempuan-perempuan itu masuk syurga, dan tiadalah mencium bau syurga, dan tiada mencium bau syurga dan bau syurga itu boleh didapati dari jauh begini dan begini.”
Imam Ahmad meriwayatkan dalam musnadnya dan Al-hakim mengatakan hadits ini mengikut syarat-syat Imam Bukhari dan Muslim iaitu hadits daripada sahabat Abdullah bin ‘Amr bin Al-‘Ash berkata: “Saya mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Imam Ahmad meriwayatkan dalam musnadnya dan Al-hakim mengatakan hadits ini mengikut syarat-syat Imam Bukhari dan Muslim iaitu hadits daripada sahabat Abdullah bin ‘Amr bin Al-‘Ash berkata: “Saya mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
سيكون فى آخر أمتى رجال يركبون على السروج كأشباه الرجال (يعنى السيارات) ينزلون على أبواب المساجد فى انتظارهم) نساؤهم كاسيات عاريات على رءوسهم كأسنمة البخت العجاف العنوهن فإنهن ملعونات
Maksudnya: “Akan berlaku pada akhir zaman umat saya, oleh lelaki menaiki pelana-pelana unta seperti rumah-rumah kenaikkan yang ada ditaruh di belakang unta (ertinya motokar), tuan punya pelana besar-besar itu (tuan motokar) turun masuk masjid (sembahyang di masjid dan motokar itu menunggu di pintu masjid) isteri-isteri mereka memakai pakaian dan bertelanjang (pakaian yang menampakkan badan dan anggota perempuan) dan di atas kepala mereka, seperti bonggol di atas bahu mereka, kerana bahawa mereka (perempuan-pere mpuan) itu sentiasa kena laknat.”
Apabila orang perempuan sama ada perempuan-perempuan Islam atau bukan tidak menutup aurat mereka, maka satu kemungkaran telah berlaku dalam masyarakat. Kemungkaran itu jika tidak dicegah dan dihentikan akan menjadi sebab turunnya bala bencana daripada Allah.
Kerana itu satu daripada kewajipan umat Islam supaya dapat menegakkan agamanya ialah dengan menghuraikan tuntutan al-amru bi al-ma’ruf wa al-nahyu ‘an al-munkar. Al-amru bi al-ma’ruf (menyuruh berbuat baik) dan al-nahyu ‘an al-munkar (menegah dari berbuat jahat) itu di antara syi’ar-syi’ar agama yang utama dan kewajipan ke atas kaum muslimin. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah memerintahkan kita berbuat baik dan melarang kita dari berbuat jahat dalam kitabNya yang mulia. Dan melalui NabiNya Shallallahu ‘alaih wasallam sambil menggalakkan kita untuk memberikan perhatian terhadapnya dan mengancam kita yang mencuaikan tugas besar yang mulia ini.
Di dalam Al-Qur’an banyak ayat-ayat yang menerangkan tentang kepentingan al-amru bi al-ma’ruf wa al-nahyu ‘an al-munkar itu. Di antaranya ialah:
Firman Allah Ta’ala:
Apabila orang perempuan sama ada perempuan-perempuan Islam atau bukan tidak menutup aurat mereka, maka satu kemungkaran telah berlaku dalam masyarakat. Kemungkaran itu jika tidak dicegah dan dihentikan akan menjadi sebab turunnya bala bencana daripada Allah.
Kerana itu satu daripada kewajipan umat Islam supaya dapat menegakkan agamanya ialah dengan menghuraikan tuntutan al-amru bi al-ma’ruf wa al-nahyu ‘an al-munkar. Al-amru bi al-ma’ruf (menyuruh berbuat baik) dan al-nahyu ‘an al-munkar (menegah dari berbuat jahat) itu di antara syi’ar-syi’ar agama yang utama dan kewajipan ke atas kaum muslimin. Allah Subhanahu wa Ta’ala telah memerintahkan kita berbuat baik dan melarang kita dari berbuat jahat dalam kitabNya yang mulia. Dan melalui NabiNya Shallallahu ‘alaih wasallam sambil menggalakkan kita untuk memberikan perhatian terhadapnya dan mengancam kita yang mencuaikan tugas besar yang mulia ini.
Di dalam Al-Qur’an banyak ayat-ayat yang menerangkan tentang kepentingan al-amru bi al-ma’ruf wa al-nahyu ‘an al-munkar itu. Di antaranya ialah:
Firman Allah Ta’ala:
لعن الذين كفروا من بنى إسرءيل على لسان داود وعيسى ابن مريم ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون, كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه لبئس ما كانوا يفعلون
(سورة المائدة: 78-79)
Tafsirnya: “Allah telah meletakkan laknatnya ke atas orang kafir dari kaum Bani Isra’il atas lisan (lidah) Nabi Daud dan Nabi Isa bin Maryam. Yang demikian disebabkan mereka menderhaka dan sering melanggar batas. Mereka itu selalunya tiada larang melarang terhadap kejahatan yang mereka lakukan. Alangkah buruknya perilaku yang mereka lakukan itu.” (Surah Al-Ma’idah: 78-79)
Sementara hadits-hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaih wasallam pula menyebutkan:
Sementara hadits-hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaih wasallam pula menyebutkan:
من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان
(رواه احمد)
Maksudnya: “Siapa yang menyaksikan sesuatu mungkar, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya, jika tidak berkuasa, maka dengan lisannya, jika tiada berkuasa juga, maka dengan hatinya dan yang demikian adalah selemah-lemah iman.” (Hadits riwayat Ahmad)
Sabdanya lagi:
Sabdanya lagi:
أيها الناس, مروا بالمعروف وانهوا عن المنكر قبل ان تدعوا فلا يستجاب لكم, وقبل أن تستغفروا فلا يغفر لكم
Maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Hendaklah kamu menyuruh berbuat baik, melarang berbuat jahat sebelum kamu memohon Allah, lalu tiada dikabulkan kamu sebelum kamu meminta ampun daripadanya, lalu tiada diampuni kamu.”
Sesungguhnya menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat itu tiada menolak rezeki atau mendekatkan ajal, dan sesungguhnya para pendeta dari kaum Yahudi serta para rahib (pendeta) dari kaum Nasrani, apabila mereka meninggalkan menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat, maka Allah Ta’ala telah melaknati mereka atas lisan nabi-nabi mereka, lalu sesudah itu bermacam-macam bala pun turun ke atas mereka sekalian.
Dalam perkara pakaian seragam perempuan yang tidak menutup aurat itu adalah menjadi tanggungjawab kepada pihak berkenaan khasnya di Jabatan yang mempunyai hubungan langsung dengan pakaian seragam itu supaya akan dapat membetulkan dengan selaras dengan tuntutan syara’.
Jangan Tinggalkan Syi’ar Yang Mulia Ini
Tugas menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat itu tidak boleh diabaikan sama sekali dan tidak ada alasan apa pun untuk meninggalkannya, selama berkuasa dan berkebolehan untuk menjalankan. Siapa yang melalaikan atau mencuaikannya, dianggap sebagai orang yang memandang ringan terhadap hak-hak Allah Ta’ala dan tiada menghormati perintah Allah Ta’ala. Sebab itulah dia dicap sebagai orang yang lemah imannya, kurang takut dan malu terhadap Allah Subhanallah wa Ta’ala.
Tetapi jika dia berdiam diri kerana sesuatu tujuan keduniaan, maka dengan itu dosanya akan menjadi lebih berat dan dia akan terdedah kepada kemurkaan dan kutukan Allah Ta’ala, disebabkan tidak menegur mungkar atau perbuatan jahat itu.
Membetulkan perkara mungkar bukan sahaja berdasarkan tuntutan ayat atau hadits di atas, tetapi juga didasari perintah umum sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Sesungguhnya menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat itu tiada menolak rezeki atau mendekatkan ajal, dan sesungguhnya para pendeta dari kaum Yahudi serta para rahib (pendeta) dari kaum Nasrani, apabila mereka meninggalkan menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat, maka Allah Ta’ala telah melaknati mereka atas lisan nabi-nabi mereka, lalu sesudah itu bermacam-macam bala pun turun ke atas mereka sekalian.
Dalam perkara pakaian seragam perempuan yang tidak menutup aurat itu adalah menjadi tanggungjawab kepada pihak berkenaan khasnya di Jabatan yang mempunyai hubungan langsung dengan pakaian seragam itu supaya akan dapat membetulkan dengan selaras dengan tuntutan syara’.
Jangan Tinggalkan Syi’ar Yang Mulia Ini
Tugas menyuruh berbuat baik dan melarang berbuat jahat itu tidak boleh diabaikan sama sekali dan tidak ada alasan apa pun untuk meninggalkannya, selama berkuasa dan berkebolehan untuk menjalankan. Siapa yang melalaikan atau mencuaikannya, dianggap sebagai orang yang memandang ringan terhadap hak-hak Allah Ta’ala dan tiada menghormati perintah Allah Ta’ala. Sebab itulah dia dicap sebagai orang yang lemah imannya, kurang takut dan malu terhadap Allah Subhanallah wa Ta’ala.
Tetapi jika dia berdiam diri kerana sesuatu tujuan keduniaan, maka dengan itu dosanya akan menjadi lebih berat dan dia akan terdedah kepada kemurkaan dan kutukan Allah Ta’ala, disebabkan tidak menegur mungkar atau perbuatan jahat itu.
Membetulkan perkara mungkar bukan sahaja berdasarkan tuntutan ayat atau hadits di atas, tetapi juga didasari perintah umum sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته
(رواه البخارى ومسلم)
Maksudnya: “Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu adalah bertanggungjawab terhadap rakyatnya.” (Hadits riwayat Bukhari dan Muslim)
Umumnya pakaian itu bukan sahaja berhubungkait dengan hukum haram atau tidaknya bagi pemakainya, bahkan dapat memberikan imej atau gambaran mengenai bentuk masyarakat atau Negara yang mengamalkan sesuatu pakaian itu.
Perlaksanaan hukum Islam bagi sesebuah negara Islam boleh diukur melalui berbagai-bagai sudut, pakaian boleh menjadi salah satu ciri penting, sejauh mana perlaksanaan hukum Islam itu berjalan. Oleh kerana itu adalah menjadi tanggungjawab kita bersama dalam merubah mana-mana perkara atau corak hidup supaya selaras dengan hukum syara’.
Umumnya pakaian itu bukan sahaja berhubungkait dengan hukum haram atau tidaknya bagi pemakainya, bahkan dapat memberikan imej atau gambaran mengenai bentuk masyarakat atau Negara yang mengamalkan sesuatu pakaian itu.
Perlaksanaan hukum Islam bagi sesebuah negara Islam boleh diukur melalui berbagai-bagai sudut, pakaian boleh menjadi salah satu ciri penting, sejauh mana perlaksanaan hukum Islam itu berjalan. Oleh kerana itu adalah menjadi tanggungjawab kita bersama dalam merubah mana-mana perkara atau corak hidup supaya selaras dengan hukum syara’.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan