Sahabat Ilmu

Jumaat, 17 Jun 2011

S/U Akhbar TG Nik Aziz Bantah Siapa Kata Kartun Utusan Tak Hina Islam

[Setiausaha Akhbar] Saya tertarik dengan pandangan Dr Asri berkenaan isu kartun Utusan semalam. Menurutnya .."..kartun Utusan itu memang salah faham tentang perbezaan zina dan rogol..tapi apakah dia menghina Islam? atau itu satu sendaan kepada mereka yg salah faham tentang hukum tersebut? atau dia menggambarkan kesalahan faham sesetengah pihak..atau dia hendak berpolitik sahaja..atau memang menghina agama? semua itu perlu diteliti sebelum hukuman dijatuhkan..."

Pandangan Dr Asri yang saya kasihi itu saya hormati. Namun, dalam hal ini saya ingin memberikan pandangan yang agak berbeza. Jika pandangan Dr Asri digunapakai dalam isu kartun Denmark dulu, maka kartun itu pun tidak menghina Islam. Ia cuma menggambarkan salah faham sesetengah 'orang beserban' terhadap Islam. Maka dilukis wajah orang beserban dengan bom berada di atas kepala. Justeru, kartun itupun tidak menghina Islam. Begitukah?

Oleh yang demikian, Utusan wajar menarik balik kartun tersebut kerana ia mempersendakan syariat Islam samada dengan niat atau tidak di pihak pelukis. [
facebook TG Nik Abd Aziz]

Tiada ulasan: