Sahabat Ilmu

Rabu, 11 April 2012

KAKI, ADAKAH AURAT???

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kaki adalah anggota yang membawa kita menjelajahi dunia.Merata-rata tempat kita pijak,beralas atau tidak.Kaki juga akan bersuara mewakili kita yang bisu saat disoal tentang amal perbuatan di dunia.

Namun ramai antara kita yang terlepas pandang,adakah kaki wanita itu aurat? 
Mengikut mazhab Maliki,Syafi’i dan Hanbali,seluruh bahagian tubuh wanita itu aurat kecuali muka dan telapak tangan.Bagi mazhab Hanafi pula,seluruh bahagian tubuh wanita itu aurat kecuali muka,telapak tangan dan telapak kaki.Berdasarkan pendapat mazhab,jumhur ulama berpendapat kaki wanita itu adalah aurat,tiada lagi keraguan padanya terutamanya dalam solat.Hanya pendapat Hanafi sahaja yang berpendapat bahawa kaki bukan aurat.

Allah berfirman yang bermaksud:

“katakanlah kepada wanita yang beriman:’Hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya,serta janganlah menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa Nampak daripadanya.’” (Surah al-Nur 24:31)

Apakah yang dimaksudkan dengan “yang biasa Nampak daripadanya?”Sa’id bin Jubair meriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa maksud ayat tersebut adalah wajah dan kedua-dua tapak tangan.

Dalam sebuah hadis,tatkala Asma’ binti Abu Bakar masuk ke tempat Rasulullah s.a.w. berada sedangkan dia memakai pakaian sedikit nipis.Rasulullah s.a.w. lalu berpaling daripada memandangnya sambil bersabda yang bermaksud:”Wahai Asma’,sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haid),maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini.”Rasulullah sertakan lafaz “ini dan ini” dengan mengisyaratkan wajah dan kedua-dua tapak tangannya.(Riwayat Abu Daud)

Lelaki dan wanita perlu memainkan peranan yang bersifat “simbiosis”,bantu-membantu ke arah kebaikan dan takwa.Peranan wanita ialah mengetahui secara teori segala permasalahan berkaitan aurat dan seterusnya mengamalkan secara konsisten.Lelaki pula berperanan member nasihat kepada wanita di sekitarnya terutama peranan mereka mengelakkan ahli keluarga mereka terhumban ke dalam neraka,di samping menundukkan pandangan bagi menjaga mata dan hati.

Ada wanita yang mengalami masyaqqah (kesulitan) menutup kaki samada dengan berstoking,memkai kasut bertutup atau dengan melabuhkan pakaian mereka sehingga menutup kaki.Apatah lagi dalam keadaan cuaca Malaysia yang terkenal sebagai Negara yang menerima taburan hujan yang lebat,pasti agak menyukarkan.

Wanita harus faham,konsep menutup kaki tidak hanya tercapai dengan memakai stoking sahaja.Konsep pakaian labuh seperti abaya yang biasa dipakai wanita Arab mempunya maqasid menutup kaki apabila mereka memakainya labuh sehingga meleret,namun tidak sampai ke tahap berbangga-bangga dengan pakaian labuh.

Memakai kasut bertutup pada waktu hujan tanpa perlu memakai stoking juga boleh diterima dari segi praktis,asalkan tujuan asal menutup aurat mampu dicapai.Tiada lagi istilah stoking basah berkali-kali sehari.

Jika berada di rumah pula terutamanya kampong,kadangkala susah hendak menutup kaki dengan kehadiran ipar-duai,sepupu dan sebagainya.Dalam situasi ini,mujahadahlah sedikit dengan meminimumkan kaki terdedah walaupun diberi beberapa kelonggaran jika berada di dalam rumah.Dalam konteks keluarga besar yang memahami syariat Islam,pengasingan lelaki dan wanita bukan mahram boleh membantu.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

”Hai anak Adam,sesunguhnya kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan.Dan pakaian takwa itulah yang paling baik.Yang demikian itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan Allah,mudah-mudahan mereka selalu ingat.” (Surah al-A’raf 7:26)

Taqwalah yang memotivasikan wanita samada patuh atau angkuh dengan suruhan Allah swt ini.
 
“Tepuk Dada,Tanya Iman.” Jika iman masih malap, terangkan hati dengan ilmu dan amal.


Sumber:
1. al-Quranul Karim

2.Majalah Solusi Isu no. 38
3. http://sanggar-kasih.blogspot.com

1 ulasan:

Unknown berkata...

syukran atas perkongsian ilmu. Bertambah lagi ilmu saya hari ini :)