Sahabat Ilmu

Isnin, 15 Ogos 2011

Penghuni Hadzhiratul Qudsi

Imam al-Faqih Abul Laits as-Samarqandi al-Hanafi meriwayatkan Sayyidina `Ali RA menyatakan bahawa di antara sebab bagi Sayyidina `Umar RA untuk menganjurkan sholat Tarawih dilaksanakan secara berjemaah adalah kerana satu hadits yang baginda dengar daripada Sayyidina `Ali RA.

Hadits tersebut menyatakan bahawa Junjungan Nabi SAW bersabda: "Adalah bagi Allah di sekitar arasy itu satu tempat yang dinamakan sebagai "Hadzhiratul Qudsi" yang dicipta daripada nur. Padanya terdapat malaikat - malaikat yang tiada terhitung jumlahnya melainkan Allah ta`ala. Mereka beribadah kepada Allah `azza wa jalla tanpa henti-henti sepanjang masa. Ketika menjelang malam-malam bulan Ramadhan, para malaikat ini meminta keizinan Allah untuk turun ke bumi agar mereka dapat bersholat bersama-sama anak Adam. Maka turunlah mereka ke bumi pada setiap malam tersebut, lalu sesiapa yang disentuh oleh mereka atau menyentuh mereka nescaya dia akan memperolehi kebahagiaan yang tiada penderitaan setelahnya selama-lamanya".

Mendengar sabdaan ini, maka Sayyidina `Umar pun berkata : " Kita lebih berhak untuk ini" (yakni lebih berhak dan perlu untuk memperolehi kelebihan ini), lalu baginda pun menghimpunkan manusia untuk bertarawih secara berjemaah dan menegakkannya.

Diriwayatkan bahawa Sayyidina `Ali RA apabila keluar pada malam bulan Ramadhan dan mendengar bacaan al-Quran dari masjid-masjid dan melihat lampu - lampu yang menghiasi / menyinari masjid-masjid tersebut, berdoa dengan katanya: "Semoga Allah menerangi kuburnya `Umar sebagaimana diterangkannya masjid-masjid dengan al-Quran."

Mudah-mudahan masjid-masjid kita juga sentiasa makmur dengan para mushalli yang beribadah dengan tulus ikhlas kepada Allah SWT, bukan sahaja dalam bulan yang mulia ini, bahkan dalam bulan-bulan yang lain juga.

Dicatat oleh Abu Muhammad

http://bahrusshofa.blogspot.com/2011/08/penghuni-hadzhiratul-qudsi.html

Tiada ulasan: