Sahabat Ilmu

Rabu, 25 Ogos 2010

Utamakan yang lebih utama

Oh, fahamkah anda yang mana satu lebih afdhal?
"Mami dah solat tahajud setiap malam. Kenapa tak ada kesan pun dalam hidup, ya ustaz?", tanya seorang wanita ketika suatu ceramah yang saya dengari di corong televisyen.

"Mami solat fardhu tak?", tanya ustaz itu kembali.

"Tak", jawabnya.

Hurmm...ini lah barangkali realiti yang sedang berlangsung di depan mata kita. Para ustaz mahupun ustazah sibuk menekankan perkara sunat. Itu sunat, sunat ini. Lagi-lagilah menjelangnya bulan Ramadhan sekarang ini. Tiada salah menggalakkan ibadah-ibadah sunat, malah sangat dituntut seperti solat Tahajjud.

Namun, para pendengar akhirnya terlupa dengan keutamaan yang sebenarnya.

Tidak melakukan solat Tarawih di surau atau masjid dilihat sesuatu yang serong, ganjil dan pelik. Namun, pergi ke masjid untuk 'memerhati' imam atau jemaah yang handsome tidak mengapa, pulak dah?

Tidak berjamaah ketika Subuh, orait pulak?

Niat menyimpang jauh. Tidak kerana Allah lagi.

Bukankah ganjaran diberi berdasarkan apa yang diniatkan?

MENGAPA KETIKA RAMADHAN SAHAJA?

Solat Dhuha merupakan rutinlah agaknya ketika musim Ramadhan. Walaupun diwajibkan oleh sebahagian pihak sekolah,pejabat,organisasi swasta, namun, tarafnya masih sunat di sisi agama.

Solat Dhuha boleh dikerjakan berseorangan mahupun berjamaah, kedua-duanya harus.

Dan, menghairankan lagi, ramai pulak yang melakukan secara berjamaah ketika solat Dhuha. Malah, ada yang sanggup menunggu rakan-rakan lain untuk solat bersama-sama.
Kenapa saya hairan?

Hairan kerana ketika fardhu Zohor di luar bulan Ramadhan, masing-masing membentangkan sejadah di ceruk penjuru kanan, kiri. Tiada jamaah.

Alasannya, "Dah lambat ni, kelas tambahan /kerja dah nak mula!"

Kalau adapun, jamaahnya cuma dua atau tiga orang. Yang lain pulak dah nampak ada tok imam, tak pandai nak ikut jadi makmum!

Bukankah solat fardhu itu lebih afdhal berjamaah berbanding solat sunat?

[alahai orang sudah pening keutamaan nampaknya..]

Apabila yang harus diberatkan, maka yang wajib diabaikan!

http://www.sungaikalam.co.cc

Tiada ulasan: