Sahabat Ilmu

Selasa, 3 Ogos 2010

Seminar Baitul Maqdis di Shah Alam

Harakahdaily

SHAH ALAM, 3 Ogos: Untuk pertama kalinya, sebuah seminar dua hari membincangkan persoalan Baitul Maqdis akan diadakan pada 7 dan 8 Ogos ini di Hotel De Palma, Seksyen 19 di sini mulai 9.00 pagi.

Seminar tersebut dianjurkan oleh Persatuan Ulama Malaysia di mana sebelah kertas kerja akan dibentangkan.

Berikut ialah jadual pembentangan kertas kerja tersebut:

* ‘Al-Aqsa In Danger’ oleh Dr. Abdallah bin Ma’arof Abd Omar dari Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

* ‘Turki dan Israel’ oleh Prof. Dr, Mohammad Radzuan bin Osman dari Jabatan Sejarah, Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya.

* ‘Barat, Negara Arab dan Perang Arab – Israel ke-4’ oleh Prof. Dato Paduka Mohamad Abu Bakar dari Jabatan Antarabangsa dan Pengajian Strategi, Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya.

* ‘Sejarah Kejatuhan Palestin dan Kewujudan Israel’ Oleh Dr, Mohd Roslan bin Mohd Nor dari Jabatan Sejarah dan Tamadun Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

* ‘Yahudi dan Bani Israel’ oleh Dr, Zulkifli Mohamad Al Bakri Ahli Majlis Fatwa Negeri Sembian dan Terengganu.

* ‘Gerakan Ulama Daam Menangani Iu Palestin’ oleh Ustaz Haji Abd Ghani Shamsudin. dari Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA).

* ‘Melahirkan Generasi Salahuddin Al-Ayubbi’ oleh Dr. Zainul Rashid bin Zainuddin dari Penggerak Aman Maausia.

* ‘Masa Depan Baitul Maqdis Berdasarkan Hadis’ olerh Prof. Madya Dr. Fauzi bin Deraman dari Jabatan Al-Quran dan Hadis, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

* ‘Pengaruh Yahudi Dalam Organisasi Pentadbiran dan Perniagaan’ oleh Prof. Dr. Mohd Nazari bin Ismail dari Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

* Pengaaman Menghdapai Rejim Israel dalam Mii Bantuan Kemanusiaan’ oleh Haji Ariffin bin Ismail dari Muslim Care Maaysia dan saudara Aswad bin Ismail (Wartawan Astro Malaysia.

Untuk keterangan lanjut mengenai seminar terebut boleh menghungi: 03-55124300 dan 03-55114301 atay Fax: 03-55114302, E-mail: pumpusat@yahoo.com.

Tiada ulasan: