Dr Ali Jumat (gambar) berkata: Ibu Bapa dan serta nasab Nabi walupupun sebahgiannya yang melakukan perbuatan kufur, namun mereka tidak diazab.
Dalil Ibu bapa Nabi tidak di azab adlah seperti berikut:1. Firman Allah s.w.t:
(وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا)
Maksudnya: Dan kami tidak mengazab seseorang yg kufur sehinggalah setelah kami bangkitkan seorang rasul. (1l-Isra: 16)
Imam Ibnu Taimiah telah berkata: SEsungguhnya Al-Quran dan Sunnah telah menunjukkan kpd bhw Allah taala tidak mengazab seseorang sehinggalah selepas disampaikan risalah.
2. Firman Allah s.w.t:
(وتقلبك في الساجدين)
Maksudnya: Ruh Mu (MUhammad) sentiasa berpindah pd orang2 yg sujud. (as-Syu'ara: 219)
Ibnu Abbas r.a berkata: Iaitu berpindah dr sulbi2 bapa, datuk2nya dan seterusnya yg bermula dr Adam, Nuh, Ibrahim shinggalah dibangkitkan sebagai Nabi.
Ini menunjukkan kpd ruh Nabi berada di sulbi manusia2 yg mengesakan tuhan sejak Nabi Sehinggalah ke bapa Nabi. Perkara ini dikuatkan lg dengan hadis berikut:
Sesungguhnya Allah mencipta mahluk maka menjadikan aku dr jenis mahkluk yg terbaik (manusia). Drpd manusia aku dijadikan drpd sebaik kurun. Dr sebaik2 kurun aku dipilih dr sebaik2 qabilah. Dr sebaik2 qabilah aku dipilih dr sebaik2 rumah. Maka aku adalah sebaik2 manusia dan dlm sebaik2 rumah.(HR Ahmad dan Tirmizi)
Jawapan terhadap hadis2 yg menunjukkan mak ayah Nabi dan para sahabat dlm neraka:
Hadis2 tersebut adlh seperti berikut:
1. Rasulullah bersabda: Aku meminta izin pd tuhanku supaya aku nak minta ampun utk Ibuku tetapi tidak diizinkan.(HR Muslim)
2. Nabi s.a.w bersabda: Sesungguhnya bapaku dan bapamu(seorang sahabat yg bertanya) dlm neraka. (HR Muslim)
Jawapan utk hadis 1: Hadis ini tidak menunjukkan scara jelas tentang Ibu Nabi dlm neraka. Tidak diizinkan beristigfar tidak menunjukkan pd musyriknya ibu Nabi.
Jawapan untk hadis 2: Boleh ditakwilkan bapa Nabi kpd pakciknya. Ini kerana org arab menggunakan lafaz bapa pd pakcik. sperti Nabi Ibrahim memanggil pakciknya Azar dgn lafaz bapa.
Adapun sesiaapa yg enggan dgn pentakwilan ini dan berpegang pd zahir lafaz maka seseungguhny hadis ini ditolak kerana bertentangan dgn ayat Quran yg jelas. Imam Khotib al-Bagdadi telah berkata:
Apabila seorang perawi yg thiqah lg aman(dr perkara mencacatkan diri perawi) meriwayatkan satu hadis yg bersambung sanadnya maka ianya ditolak dgn sebab beberapa pekara: (diantaranya) bila bercanggah dgn Quran atau Sunnah yg mutawatir; maka nyata hadis ini tidak asasnya atau ia dimansuhkan.
Kesimpulan: Allah beri kemulian kepada Nabi s.a.w di dunia dan diakhirat. Marilalah kita sama2 memuliakn Nabi dgn mengidupkan dan memperjuangkan sunnahnya. Sunnah yg paling besar adalah memperjuangkan Islam sehingga akhir nafas kita.
Rujukan: Al-Bayan oleh Dr Ali JUmaah mufti Mesir.. Madinah Zahraa
Ziarah Kubur Nabi adalah salah satu ibadat yg sangat besar..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan