Sahabat Ilmu

Jumaat, 9 Mei 2008

PAHLAWAN ISLAM YANG AGUNG SIRI 2

TALHAH BIN UBAIDULLAH

Sabda Rasulullah s.a.w.

"Engkau Talhah, seorang yang berlimpah-limpah dengan ke-bajikan."

SIAPA TALHAH BIN UBAIDULLAH

Talhah Bin Ubaidullah tergolong salah seorang sahabat besar Rasulullah s.a.w. dan pahlawan Islam yang gagah berani. Beliau juga termasuk salah seorang antara golongan dan kaum Muslimin yang mula-mula sekali memeluk Islam. Sebagai seorang sahabat besar beliau sangat mencintai Allah dan RasulNya. Hubungannya dengan Baginda Rasul amat akrab sekali. Talhah juga termasuk salah seorang antara sepuluh orang sahabat besar yang telah digembirakan oleh Rasulullah s.a.w. dengan memasuki syurga.

Sebagai seorang tokoh Islam yang terbilang Talhah juga mempunyai sifat-sifat peribadi yang mulia seperti ikhlas, pemurah, berani serta tabah dalam perjuangan membela Agama Allah dan RasulNya. Beliau juga sangat terkenal dengan sifatnya yang amat dermawan dan pemurah. Betapa besarnya sifat pemurah beliau itu dapat kita lihat dari sabda Rasulullah s.a.w, terhadapnya. Baginda pernah memujinya dengan bersabda "Engkau wahai Talhah, seorang yang berlimpah-limpah dengan kebajikan."

BAGAIMANA TALHAH MEMELUK ISLAM

Kisah bagaimana Talhah memeluk Agama Islam juga tidak kurang menariknya seperti kisah para sahabat Rasulul-lah s.a.w. yang lain. Sebelum memeluk Islam Talhah adalah seorang saudagaryang kaya. Beliau mempunyai pengalaman yang luas kerana banyak negeri-negeri Arab yang telah diziarahinya semasa berdagang. Pada suatu hari tatkala berada di kota Busra beliau telah bertemu dengan seorang rahib Nasrani yang ingin bertanyakan sesuatu dan'nya.

Memandangkan beliau datang dari kota Makkah, maka Rahib itu pun bertanya, "Apakah benar ada seorang bernama Ahmad yang lahir di Makkah?" Talhah lalu menjawab, "Ahmad yang manakah yang tuan maksudkan itu?" Lalu rahib itu pun menyambung, "Ahmad Bin Abdullah, yang menurut pengetahuan saya, pada bulan-bulan sekarang inilah beliau akan dibangkitkan sebagai Mabi dan Rasul. Beliau adalah nabi dan Rasul yang terakhir di dunia ini. Nabi itu lahir di Makkah dan pada suatu masa kelak akan berhijrah mening-galkan tanah airnya Makkah, menuju ke sebuah dusun yang banyak mempunyai pohon-pohon kurma dan gunung-ga-nang yang tandus. Oleh itu saya suka sekali menasihatkan tuan, supaya segera memberikan kepercayaan kepadanya sejurus sahaja tuan mendengar berita tentang kebangkitan nabi tersebut."

Mendengar kata-kata rahib Nasrani itu, Talhah tanpa berlengah-lengah lagi segera kembali ke tanah Makkah. Kata-kata rahib itu amat mempengaruhi jiwa Talhah. Setiba sahaja beliau di Makkah, Talhah lalu menanya-nanyakan teman-temannya sama ada telah terjadi sesuatu hal yang luarbiasa di Makkah sepeninggalnya itu. Teman-teman beliau kemudi-an menjelaskan, "Ya sungguh benar ada satu peristiwa penting telah terjadi. Muhammad Al-Amin, telah menyatakan dirinya sebagai Nabi dan anak Abu Quhafah (Abu Bakar) telah mempercayainya pula.

Talhah kemudian pergi mendapatkan Saiyidina Abu Ba-kar yang kebetulan adalah sahabatnya yang akrab. Setelah berjumpa dengannya Talhah lalu bertanya, "Apakah benar seperti dikatakan orang bahawa Muhammad mengaku diri-nya nabi dan engkau telah mempercayainya?" Maka Abu Bakar r.a. lalu menjawab, "Benarlah!" Kemudian beliau lalu mengajak Talhah agar turut memeluk Islam sebab menurut-nya ada banyak kebaikan akan diperolehinya dengan menjadi pengikut Muhammad. Talhah kemudian menceritakan pula kepada Abu Bakar akan kisah pertemuannya dengan rahib di Busra itu serta apa yang diberitahunya tentang diri Muhammad.

Abu Bakar r.a. sangat terkejut mendengar kisah Talhah itu lalu membawanya berjumpa Rasulullah s.a.w. Setelah berjumpa Rasulullah s.a.w. Baginda pun menerangkan Agama Islam kepadanva serta membacakannya beberapa petikan ayat-ayat suci Al Quran. Mendengar bacaan ayat-ayat suci oleh Rasulullah tadi hati Talhah bertambah lembut hingga selesai sahaja Rasulullah s.a.w. membacakan ayat-ayat terse-but, Talhah lalu mengucapkan syahadat. Beliau adalah orang keempat yang telah memeluk yang telah memeluk Islam dengan perantaraan Saiyidina Abu Bakar Al Siddiq r.a.

Puak musyrikin Quraisy sangat terkejut tatkala mendengar Talhah telah Islam. Orang yang paling bersedih mendengar beliau telah Islam itu adalah ibunya sendiri. Ibu Talhah telah lama mengharap bahawa pada suatu masa nanti pute-ranya itu akan menjadi seorang pemimpin kaumnya. Ini adalah kerana memandangkan puteranya itu mempunyai sifat-sifat peribadi yang mulia lagi terpuji. Demi setelah puak Quraisy mengetahui beliau telah menjadi pengikut Muhammad, me-reka segera pergi mendapatkannya lalu Cuba memujuknya supaya kufur terhadap agama baharunya itu. Tetapi Talhah bukanlah bernama Talhah jika beliau termakan oleh bujukan itu. Beliau ternyata seorang yang teguh pendirian dan tidak dapat dipengaruhi.

Tetapi setelah mereka gagal rnemujuknya secara baik, mereka pun mulalah melakukan kekerasan terhadapnya. Pernah suatu hari kaum musyrikin telah mengikat Talhah di suatu tempat lapang lalu mereka menyeksa dan memukulnya. Di antara orang-orang yang turut menyeksa Talhah tidak lain adalah ibunya sendiri. Demikianlah antara lain penderitaan yang dirasai oleh Talhah setelah beliau memeluk Islam.

TALHAH SEORANG DERMAWAN

Di kalangan para sahabat Rasulullah s.a.w. memang ra-mai sekali terdapat para sahabat yang pemurah dan dermawan. Salah seorang daripada mereka adalah Talhah Bin Ubaidullah sendiri. Beliau bukan sahaja telah berjuang di jalan Allah dengan pedangnya bahkan juga dengan segala harta kekayaannya.

Sebagai seorang saudagar yang bijak Talhah berjaya menjadi seorang yang kaya raya. Pada suatu malam beliau tidak dapat tidur dengan senang memikirkan banyaknya keuntungan yang didapatinya dari perniagaan. Melihat keadaan dirinya yang agak gelisah itu isterinya lalu bertanya, "Ya ayah Muhammad? Apakah saya telah menyinggung hatimu kerana engkau nampaknya sedih sekali."

Maka jawab Talhah, "Demi Allah tidak hai isteriku. Sebenarnya sejak semalam aku masih berfikir bagaimanakah seorang itu boleh mengingat Tuhannya apabila dia tidur jika kekayaan berada dalam rumahnya?" "Kenapa hal itu menyusahkan engkau?" balas isterinya. "Bagaimanakah nasib fakir miskin di kalangan ummat kita dan keadaan para sahabat engkau? Bila engkau bangun tidur esok pagi bahagikan sahaja harta kekayaanmu itu kepada mereka."

"Baik sungguh pendapatmu itu. Enqkau sungguh adalah wanita yang mulia dan puteri seorang yang mulai," sahut Talhah memuji kesucian hati isterinya. Pada keesokan harinya Talhah pun membahagi-bahagikan seluruh hartanya itu ke-pada pihak Muhajirin dan Ansar hingga tidak sedinar pun yang tinggal di dalam rumahnya. Demikianlah besarnya sifat pemurah Talhah Bin Ubaidullah. Kemurahan dan kederma-wannya tidak kurang hebatnya dengan sifat pemurah Saiyidi-na Abu Bakar r.a. atau Uthman Bin Affan. Sebab itu tidak hairanlah jika beliau akhirnya mendapat gelaran Talhah al-Fiyadh, iaitu Talhah yang melimpah-limpah.

JASA TALHAH SEBAGAI PAHLAWAN

Sebagai seorang pahlawan terbilang, Talhah telah berja-sa besar dalam menegakkan Agama Islam yang suci. Keberanian serta kehandalannya adalah setanding dengan para pahlawan agung Islam yang lain. Malah Talhah mempunyai satu keistimewaan yang tidak terdapat pada para sahabat Rasul yang lain. Kelebihannya itu terletak pada suaranya yang keras dan nyaring. Semasa berperang suara Talhah sangat berguna dan penting bagi membangkitkan semangat tentera-tentera Islam yang sedang bertempur.

Semasa terjadinya Perang Badar yang penting itu, Talhah tidak dapat menyertainya sebab ketika itu beliau sedang berada di negeri Syam kerana urusan dagang. Walaupun demikian Rasulullah s.a.w. telah memasukkan namanya di kalangan orang-orang yang turut menyertai perang itu serta layak mendapatkan bahagian dari harta rampasan perang. Ini adalah kerana memandangkan ketinggian darjatnya di sisi kaum Muslimin. Beliau dianggap sebagai salah seorang pengikut yang paling awal serta seorang yang sangat berani menegakkan Agama Allah.

TALHAH DALAM PERANG UHUD

Satu daripada jasa Talhah yang besar sekali dalam membela Agama Islam ialah tatkala berlakunya Perang Uhud. Dalam perang ini Talhah telah memainkan peranan yang pentlng serta telah menunjukkan keberanian dan kehandal-annya yang luarbiasa. Beliau telah tampil ke hadapan untuk mempertahankan jiwa Rasulullah tatkala Baginda sedang ter-kepung oleh pihak musuh.

Pada ketika itu terdapat sebelas sahabat dari pihak Ansar dan seorang Muhajir iaitu Talhah yang berada di sisi Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w. terpaksa mendaki bukit lalu dikejar oleh kaum musyrikin. Baginda kedengaran berteriak, "Barangsiapa yang mengusir musuh-musuh itu akan menjadi sahabatku di syurqa kelak." "Aku, ya Rasulullah," sahut Talhah. "Tidak, bertahanlah di tempat mu dulu!" balas Baginda. Seorang di kalangan pihak Ansar telah tampil ke hadapan dan disetujui oleh Rasulullah. Dia telah bertahan dengan sungguh-sungguh hingga beroleh syahid. Rasulullah kemudian mendaki lagi bukit itu, dikejar oleh pihak musuh.

"Tidak ada lagikah sesiapa yang akan mengusir musuh-musuh itu?" teriak Rasulullah. Talhah sekali lagi menyatakan kesanggupannya untuk menghadapi musuh-musuh itu tetapi Rasulullah terus menyuruhnya supaya bertahan di tempatnya sahaja. Seorang pahlawan Ansar tampil ke hadapan dan berjuang lalu terbunuh lagi. Keadaan ini berlaku hingga kesemua yang berada di sisi Rasulullah peroleh syahidnya kecuali Talhah Bin Ubaidullah. Tiba-tiba Rasulullah berteriak, "Sekarang ya bolehlah engkau menyerang!" teriak Rasulullah kepada Talhah. ....

Tatkala itu gigi Rasulullah telah tanggal oleh pukulan musuh. Kelihatan muka baginda berlumuran darah. Baginda nampaknya hampir tidak berdaya lagi. Tatkala itulah Talhah tanpa memikirkan keselamatan nyawanya segera melindungi Baginda dari serangan musuh yang bertubi-tubi datangnya. Dengan kehandalan dan keberaniannya beliau berjaya me-matahkan serangan musuh. Beliau telah bertempur dengan gigihnya hingga berjaya menyelamatkan diri Rasulullah. Bahkan anak jarinya telah terputus kerana gigihnya mempertahankan jiwa Rasulullah s.a.w.

Tatkala perang sedang menghebat itu, Abu Bakar r.a. dan Abu Ubaidah berada agak jauh dari tempat Rasulullah. Demi melihat keadaan Rasulullah dalam bahawa itu mereka segera berkejar ke arah Baginda untuk membantu. Tetapi Rasulullah s.a.w, segera bersabda, "Tinggalkan saya dan ban-tulah sahabatmu itu (iaitu Talhah)."
Talhah ketika itu sedang berlumuran dengan darah. Beliau telah mendapat luka-luka yang banyak akibat tusukan pedang, lembing dan panah. Beliau telah terjatuh dalam sebuah lubang hingga tidak sedarkan diri. Demikian besarnya jasa beliau dalan Perang Uhud itu. Saban kali bila kisah Perang Uhud ini diceritakan orang, Saiyidina Abu Bakar r.a. akan mencelah, "Hari itu, bahkan seluruh hari itu adalah kepunyaan Talhah."

TALHAH DI ZAMAN SAHABAT

Setelah wafat Baginda Rasul, Talhah terus memberikan khidmatnya kepada khalifah-khalifah Islam sesudah Rasulullah untuk membela dan mempertahankan Agama Islam yang suci. Beliau turut berjuang dalam berbagai peperangan tatkala negara Islam diperintah oleh Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar Bin Al Khattab. Tatkala Khalifah Umar Al Khattab berada dalam saat-saat akhir hayatnya, baginda telah mewasiatkan agar Talhah dijemput supaya duduk dalam sebuah jawatankuasa yang terdiri dari enam orang sahabat besar untuk memilih bakal Khalifah buat menggantikan baginda kelak. Ini adalah kerana memandangkan kedudukan beliau yang tinggi di sisi kaum Muslimin. Selain dari itu beliau juga adalah salah seorang sahabat yang telah digembirakan oleh Rasulullah akan memasuki syurga.

TALHAH DI ZAMAN KHALIFAH ALI

Talhah juga tergolong salah seorang di antara beberapa orang sahabat besar yang memberikan sokongannya terha-dap perlantikan Saiyidina Ali r.a. sebagai khalifah. Tetapi akhirnya beliau telah berubah sikap terhadap Saiyidina Ali r.a. Talhah telah terpengaruh oleh pihak-pihak yang menuntut bela terhadap pembunuhan Saiyidina Uthman Bin Affan. Beliau akhirnya telah menggabungkan dirinya dalam tentera Siti Aisyah r.a. untuk menentang Khalifah Ali dalam Peperangan Jamal atau Unta.

Tatkala Khalifah Ali r.a. serta angkatannya bertemu dengan angkatan Ummul Mukminin ‘Aisyah baginda berasa sedih sekali. Baginda sangat bersedih bila melihat kedatangan Ummul Mukminin yang ketika itu sedang menunggang unta untuk menentangnya. Kesedihan hatinya semakin bertambah bila beliau dapati dua orang sahabat besar iaitu Talhah dan Zubair berada di kalangan tentera Ummul Mukminin. Melihat mereka berdua itu Khalifah Ali r.a. segera berteriak agar mereka datang kepadanya. Khalifah Ali r.a. adalah seorang yang sangat cintakan damai dan seberapa boleh cuba untuk mengelakkan pertumpahan darah sesama saudara-saudaranya dalam Islam.

Setelah kedua tokoh sahabat itu menghampiri Baginda, Khalifah lalu bertanya kepada Talhah, "Hai Talhah apakah engkau datang dengan angkatan Ummul Mukminin semata untuk berperang bersamanya?" Dan kepada Zubair Bin Awwam Khalifah berkata pula, "Hai Zubair, demi Allah ingatkah engkau pada suatu hari Rasulullah s.a.w. bertanya kepadamu di suatu tempat: Adakah engkau mencintai Ali? Lalu engkau menjawab, "Bagaimana aku tidak mencintainya bukankah Ali itu saudara sepupuku serta seagama denganku......?"

Dengan panjang lebar Khalifah Ali r.a. cuba menasihati mereka supaya menarik diri dari angkatan yang menentangnya kerana Khalifah Ali r.a. yakin bahawa Baginda berada di pihak yang benar.

Antara lain Khalifah Ali r.a. juga telah mengingatkan mereka berdua tentang ikatan persaudaraan serta keagamaan sesama mereka. Kata-kata Khalifah Ali r.a. nampaknya telah mempengaruhi fikiran kedua tokoh sahabat itu hingga akhirnya mereka mengambil keputusan untuk menarik diri dari cjari pertempuran itu. Tetapi Allah s.w.t. rupanya telah mentakdirkan kematian kepada dua tokoh terbilang itu. Tatkala mereka cuba menarik diri itu mereka telah diekori oleh orang-orang yang tidak mengingini perdamaian. Tatkala Zubair Bin Awwan meninggalkan medan pertempuran itu beliau akhirnya telah dibunuh oleh seorang Quraisy dari Bani Tamim tatkala sedang melakukan shalat. Talhah Bin Ubaidullah pula telah terbunuh oleh lembing beracun yang dilemparkan oleh Marwan Bin Hakam.

Tatkala melihat kuburan dua orang saudaranya dalam Islam, Khalifah Ali dengan berlinangan air mata berkata, "Sungguh aku telah dengar Rasulullah s.a.w. bersabda, "Talhah dan Zubair adalah sahabat-sahabatku di syurga kelak."

(Petikan daripada buku SIRI PAHLAWAN-PAHLAWAN ISLAM oleh H. LUQMAN HAKIM)

MUHAMAD NAIM BIN HASHIM
6 MEI 2008

Tiada ulasan: