Sahabat Ilmu

Selasa, 18 Februari 2014

~HAKIKAT KEHIDUPAN DAN TUJUAN HIDUP DIDUNIA~



Hidup ini sebuah pjlnan menuju ke suatu tujuan yg sgt pasti, iaitu perhitungan Allah swt di akhirat kelak.

Bagaimanapun, tujuan hidup itu diabaikan oleh kebanyakan manusia disbbkan kelalaian mereka dlm mengejar sesuatu yg tidak pasti iaitu kepuasan nafsu.

"Manusia terus letih mengejar apa yg akhirnya dia sendiri tidak akan hargai"

Contoh, hanya krn ingin menikmati makanan yg lazat, manusia sanggup membayarnya dgn harga yg mahal dan makan ditempat yg mewah. Akhirnya makanan itu dibuang olehnya ke dlm tandas.

Adakah sekadar itu makna kehidupan dunia ini??

Allah mengingatkan kita semua dgn firmannya dlm surah ali imran ayat 15:

قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَٰلِكُمْ ۚ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa Syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/ isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah". Dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan hamba-hambaNya;

Allah mengajar kita betapa hakikat khdpan dunia ini hnya sementara sdgkn disisi Allah ada sebuah khdupan yg lbh berharga dan kekal selama- lamanya.

★Berusahalah di dunia ini utk mencari keredhaan Ilahi dgn bersungguh2 beribadah dan beramal soleh hanya krn Allah

Ust Naim
Selasa/18 Rabiul Akhir 1435H
Semenyih/9.10pg
http://ustaznaim.blogspot.com

Tiada ulasan: