Sahabat Ilmu

Isnin, 19 September 2011

Kisah Orang Gila dan Orang Kaya yang sombong

Pada satu hari, seorang kaya memandu kereta mewahnya di jalan. Tiba-tiba tayar keretanya pancit. Dia pun berhentikan kereta itu dan lalu keluar dari kereta dan check apa lah rosaknya. Jadi dia pun ambil tayar spare, tetapi dia shock dapat tahu yang tayar spare it tak-ada nat untuk pasang. Sedang dia fikir dan keliru, dia ternampak satu sign-board tercatat mengatakan bahawa tempat itu border dengan Hospital orang gila Tanjung Rambutan dan bengel kereta yang paling terdekat ialah 3 km. Sedang dia fikir lagi, dia ternampak satu orang gila dari dalam hosp. gila yang dipagar yang asyik renung padanya.

Orang kaya itu pun sombong dan tidak pedulikan orang gila itu. Tetapi Orang gila itupun bersoal-sapa dgn org kaya itu.

Org Gila: encik apa yang en. keliru tu?

Org kaya: (Diam)........(buat pura-pura tak dengar)

Org Gila: Saya boleh bagi idea.......jangan lah sombong.............

Org Kaya: Oh ....(macam pura-pura baru dengar)...........you boleh bagi idea?..........Tayar kereta saya pancit.....ada spare tayar....tapi nat tak-ada untuk pasang........

Org Gila: Ini masalah kecil jeh.......encik kan ada lagi tiga tayar yang ok.....ambil satu nat dari setiap 3 tayar yang ok.....pasang lah pada spare tayar......kan boleh jalan....lagi pun bengkel kereta 3 km dari sini....boleh jalanlah sampai bengkel.........lepas itu you tukar lah.....

Org Kaya: (shocked!!!!)...ok...thanks (dalam hatinya........idea ni Orang gila ni memang bagus!!!!!!!!kenapa aku tak terfikir!!!!!!!!!!!)

Org Gila: Encik, saya tahu apa yang encik fikir........encik fikir saya org gila bukan?.....

Org kaya: yeh....minta maaf....heheheheh

Org Gila: Saya mungkin GILA tapi bukan BODOH MACAM AWAK!!!!!!!!

MORAL CERITA: WALAUPUN YOU SANGAT PANDAI DAN KAYA, JANGAN SEKALI KALA PANDANG RENDAH TERHADAP ORANG LAIN. SEKIAN TERIMA KASIH.
http://jiwang.org/jiwang-groups/6725-kisah-orang-gila-dan-orang-kaya-yang-sombong.html

Tiada ulasan: