Sahabat Ilmu

Jumaat, 5 Disember 2008

KHUTBAH AIDILADHA 1429H/2008M

Khutbah Eidil Adha 1429H

Maksudnya : “Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh; “Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian; “Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim; “Dan ampunkanlah bagi bapaku, kerana sesungguhnya dia adalah dari orang-orang yang sesat; “Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula - “Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun, “Kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan munafik);

Muslimin/mat yang dirahmati Allah S.W.T,
Selamat menyambut hari raya Eidil Adha diucapkan kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat. Semoga anugerah hari raya yang amat bermakna ini dapat kita penuhi dengan amal ibadat dalam mendekatkan diri kita kepada Allah dan syurgaNya disamping dalam masa yang sama menjauhkan daripada maksiat yang boleh menghampirkan kita kepada jurang neraka. Nikmat hari raya ini mestilah digunakan semaksima mungkin dalam mengembalikan semula kemuliaan dan kejayaan umat Islam bermula daripada pembinaan rumahtangga, didikan terhadap ahli keluarga seterusnya pengurusan masyarakat dan negara berdasarkan system Islam yang jelas membawa kebahagiaan dan keselamatan hidup di dunia dan akhirat. Melalui kisah perjuangan dan pengorbanan nabi Ibrahim sekeluarga yang sentiasa kita sebut setiap kali tibanya bulan Zulhijjah mengingatkan kepada kita betapa pentingnya pendidikan dan tarbiah berasaskan agama dalam sesebuah keluarga bagi melahirkan suami yang bertanggungjawab, isteri yang taat dan anak-anak yang berakhlak mulia. Kegagalan dalam melahirkan keluarga sakinah menyebabkan berlakunya perceraian yang biasanya anak-anaklah menjadi mangsa. Begitu juga kepentingan system pendidikan yang betul-betul bersepadu antara dunia dan akhirat sehingga lahirnya golongan ulama’ yang mampu mengurus urusan agama dan dunia dengan baik dan golongan pakar yang faham serta amal tuntutan agama dalam kehidupan. Sayyidina Umar al-Khattab pernah berwasiat : Aku sangat kecewa dan benci kepada orang yg pintar tetapi tidak bertaqwa. Kerana tanpa taqwa maka kepintaran akan membawa banyak kerosakan kepada umat. Aku juga sangat kecewa kepada orang taqwa tetapi dungu kerana itu dirinya baik tetapi tidak tahu melaksanakan urusan umat secara teratur dan sempurna.

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Firman Allah dalam ayat 103-107 surah as-Sooffat :

Maksudnya : Setelah keduanya berserah bulat-bulat ( menjunjung perintah Allah) dan nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya atas tompok tanah ( untuk disembelih) serta Kami menyerunya :”Wahai nabi Ibrahim! Sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu”. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata. Dan Kami tebuskan anak itu dengan sembelihan yang besar.

Ketika mengingati ujian besar nabi Ibrahim dan anaknya nabi Ismail ketika mahu melaksanakan arahan Allah termasuklah gangguan syaitan ketika mahu menyembelih anak kesayangannya itu maka dapatlah kita faham bahawa dalam mengharungi kehidupan dunia ini terpaksa menghadapi pelbagai cabaran, halangan, ujian, rintangan, gangguan di dalam menguji keimanan kita kepada Allah. Orang mukmin akan diuji dengan lima perkara iaitu [1] saudara seagama yang sentiasa dengki terhadapnya, [2] orang munafiq yang sentiasa membencinya, [3] orang kafir yang sentiasa memeranginya, [4] syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkannya dan [5] bisikan hawa nafsu yang sentiasa menggoncang keimanannya.

Musuh Islam tidak pernah memadamkan permusuhannya terhadap Islam dan umatnya samada melalui serangan fizikal atau pun penjajahan pemikiran. Seorang tokoh ulama terkenal, Dr Abdullah Nasih Ulwan dalam sebuah bukunya menegaskan bahawa musuh-musuh Islam berusaha gigih bagi memastikan 4 perkara yang berada pada tangan umat Islam mesti dihancurkan iaitu [1] Al-Quran yang telah beberapa kali cuba diselewengkan tetapi ia terus dijaga oleh Allah, [2] Universiti2 Islam di mana musuh Islam cuba menghancurkannya atau meminda sukatan dam system pengajiannya agar selari dengan kehendak mereka, [3] Keistimewaan hari Jumaat yang cuba dipadamkan dengan menyibukkan umat Islam dengan tugas harian sehingga ramai yang meninggalkan solat Jumaat sedangkan penganut Kristian dengan tenang memenuhi gereja pada hari Ahad dan [4] Masjidil Haram, Mekah di mana telah beberapa cadangan terutama dari Parlimen Britain dan Israel agar Ka’abah dihancurkan atau dibom bagi menghalang umat Islam daripada terus berkunjung terutama pada musim haji yang dibimbangi dapat menyatukan hati umat Islam seluruh dunia. Sekiranya keempat-empat perkara ini berjaya dihapuskan maka musuh Islam terus dapat menjajah umat Islam dengan mudah tanpa penentangan.

Muslimin/mat yang diberkati Allah S.W.T,
Allah telah menganugerahkan kepada umat Islam 3 keistimewaan dan kekuatan yang menjadi punca utama dalam mencapai kemenangan dan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat sekiranya kita berjaya menggunakannya sebaik mungkin. Keistimewaan itu ialah [1] kekuatan aqidah yang perlu dipertahan dan dikembangkan. Betapa malangnya bila adanya umat Islam yang tidak menghargai nikmat yang paling berharga ini sehingga ada yang murtad, terlibat dengan ajaran sesat, menentang perintah al-quran dan mengikut cara hidup orang kafir. [2] kekuatan sumber tenaga manusia dengan jumlah yang ramai yang perlu kepada usaha bersungguh dalam menggunakannya tetapi betapa malangnya umat Islam berpecah atas dasar bangsa dan negara sebagaimana yang dirancangkan oleh musuh Islam dan [3] kekuatan dengan anugerah bumi yang subur dengan tanaman dan hasil bumi seperti minyak, gas, galian, besi, tanaman dan sebagainya yang perlu kepada usaha yang bersungguh dalam mengambil manfaat sebanyak mungkin daripadanya. Betapa malangnya akibat kekurangan pakar dan penyelewengan terhadap hasil ini menyebabkan ia tidak mampu digunakan sebaik mungkin dalam membantu umat Islam seluruh dunia.

اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ! اللهُ أَكْبَرُ وَلِلهِ الحَمْدُ
Firman Allah dalam ayat 109 surah al-Baqarah:

Maksudnya : Ramai di antara Ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka sekiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu, sehingga Allah datangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu
Kini kedengaran suara sumbang dalam negara kita terutama daripada NGO bukan Islam yang lantang mencampuri urusan umat Islam seperti masalah fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dalam masalah pengharaman Pengkid iaitu perempuan yang menyerupai gaya hidup lelaki dan terbaru senaman Yoga yang didapati mengandungi unsur-unsur keagamaan, mentera dan pemujaan. Kita bimbang sekiranya kelantangan orang bukan Islam dalam menentang fatwa akibat meniru perbuatan orang Islam sendiri Islam sendiri yang banyak menyanggah fatwa yang dikeluarkan sebelum ini. Kita menyokong penuh dan mematuhi fatwa yang dikeluarkan kerana sudah banyak amalan dan kepercayaan agama lain yang terus diamalkan oleh masyarakat kita seperti bersanding dan merenjis air kepada pengantin baru yang menjadi amalan kepercayaan agama Hindu.
Kita juga jangan asyik bercakap dengan masalah harga minyak dan harga barang sehingga lupa kepada serangan aqidah yang sedang berlaku. Kita begitu bimbang apabila dibentang di Parlimen bahawa jumlah anak luar nikah ialah 250 ribu orang dan ramai di kalangan anak-anak yang tidak berdosa ini termasuk orang Islam dijaga oleh pusat asuhan yang dikendalikan oleh Kristian. Begitu juga wujud penempatan pesakit yang menghidapi penyakit HIV yang ditempatkan di rumah Mubaligh Kristian yang sepastinya boleh menggugat aqidah umat Islam. Sekarang kita mesti bersatu hati dan melakukan gerak kerja dalam menyelamatkan golongan ini dengan cara yang terancang, bersungguh dan istiqamah. Kita sebagai umat Islam sebenarnya wajib berdakwah kepada orang kafir untuk mereka memeluk agama Islam. Itulah pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah saw suatu ketika dulu.Kita perlu ingat ungkapan pendakyah Kristian Raid,katanya : Kristian akan cuba memindahkan orang Islam daripada agama nabi Muhammad kepada Kristian. Sebenarnya Kristian tidaklah suka kepada orang Islam itu sendiri apalagi menganggap orang Islam sebagai saudara Kristian atas nama kemanusiaan. Jika tidak memandang tugas ingin memindahkan orang Islam daripada Islam kepada Kristian maka sudah pasti Kristian tidak akan membantu orang Islam baik dari sudut perubatan mahupun lain-lain bantuan.

Muslimin / muslimat yang diberkati Allah,
Sikap tunduk dan patuh kepada setiap arahan Allah melayakkan nabi Ibrahim menjadi Khalilullah. Oleh itu sempena mengingati pengorbanan besar nabi Ibrahim ini maka tanyalah diri kita tentang sejauh manakah tahap kepatuhan kita kepada arahan Allah dalam kehidupan seharian. Adakah cukup setakat menyatakan dengan lidah bahawa kita ini benar-benar beriman dan taat kepada Allah dan rasulNya sedangkan kita tidak pernah sujud kepada Allah, kita jarang2 mengimarahkan rumah Allah (masjid dan surau), cara hidup kita, cara berpakaian kita yang mendedahkan betis, paha, dada, rambut dikhalayak awam, cara berfesyen dengan pakaian yang menampakkan seluar dalam, berbaju tetapi menampakkan baju dalam, bulu ketiak, bulu betis dan segala2nya yang sepatutnta ditutup, cara hiburan kita yang mirip hiburan syaitan yang melalaikan dari mengingati Allah, pekerjaan kita yang bersifat cintakan dunia tanpa peduli halal dan haram, hidup seharian kita yang lebih mementingkan diri sendiri tanpa pedulikan orang lain dan sebagainya yang kita amalkan hari ini masih lagi jauh daripada petunjuk wahyu Allah swt. Adalah begitu amat malang jika kita hanya mengaku hamba Allah tetapi tidak mahu tunduk kepada perintah dan larangan ALLAH. Adalah suatu penipuan yang nyata apabila mendakwa diri kita penganut Islam tetapi mendewa-dewakan system manusia, cara hidup Yahudi dan kristian dengan mengepikan cara hidup Islam. Jika kita sebagai pemimpin, tanyalah sejauh manakah kita menunaikan amanah dalam melaksanakan sistem al-Quran. Jika kita sebagai ibubapa, tanyalah diri kita tentang sejauh manakah kita sendiri mengikut petunjuk wahyu dan bagaimana dengan anak-anak kita adakah amal ibadat, cara pemakaian, pergaulan mereka telah mengikut panduan yang telah digariskan oleh agama atau sebaliknya. Kita yakin anak-anak yang terjebak dengan dadah, zina, mat rempit dan sebagainya mempunyai ibubapa. Adakah ibubapa mereka telah berusaha bersungguh-sungguh dalam mengawal anak-anak ini sebelum rosak atau membiarkan sahaja mereka rosak. Keadaan bertambah parah apabila ibubapa melenting bila ditegur dan dinasihatkan oleh masyarakat tentang masalah anak-anak mereka. Ubahlah sikap agar kita mampu mengubah keadaan yang lebih sihat dan aman bersuluhkan panduan wahyu dengan mengenepikan hasutan nafsu. Kita sebagai umat Islam yang mengaku tunduk patuh kepada Allah wajib menjaga 5 asas Maqasid Syari’iyyah iaitu 1] menjaga agama dengan menjauhkan syirik dari segi penyembahan benda dan sistem [2] menjaga keselamatan nyawa sendiri dan orang lain [3] menjaga akal fikiran daripada dirosakkan dengan dadah, arak dan sebagainya [4] menjaga keturunan dengan menghindari zina [5] menjaga harta benda daripada dirosakkan. Apabila asas yang digariskan oleh agama ini dapat dijaga dengan sebaiknya maka akan lahirnya sebuah masyarakat yang aman sejahtera di dunia dan akhirat. Sebaliknya jika ia dilanggar atau dicabuli maka sesebuah keluarga, masyarakat, negeri dan negara akan berada dalam suasana yang terancam.

Firman Allah dalam ayat 268 surah al-Baqarah :

Maksudnya : Syaitan menakut-nakutkan kamu dengan kemiskinan dan menggalakkan kamu berbuat kejahatan sedangkan Allah menjanjikan untukmu keampunan daripadaNya dan kurniaan. Dan Allah Maha Luas kurniaan lagi Maha Mengetahui

USTAZ MUHAMAD NAIM HASHIM
SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

1 ulasan: