Sahabat Ilmu

Rabu, 11 Jun 2008

BEBANAN KESAN KENAIKAN HARGA MINYAK

PERSOALAN YANG TIDAK BERJAWAPAN

Dalam satu keputusan yang mengejutkan, penguasa di bawah BN telah menaikkan harga petrol dan diesel paling tinggi dalam sejarah. Ianya akan membebankan majoriti rakyat bawahan di mana kesan kenaikannya akan menjurus kepada kenaikan harga barang keperluan harian. Di saat kenaikkan harga minyak global yang tentunya akan menyumbang kepada keuntungan berlipat kali ganda kepada negara kita yang juga merupakan pengeksport minyak, BN memilih untuk menyusahkan lagi rakyat dan penguasa akan terus berkumandang dengan seruan agar rakyat mengikat perut. Sebaliknya penguasa akan terus memunggah kekayaan negara untuk suku sakat mereka.

Terlalu banyak rasanya persoalan yang hendak diutarakan mengenai kezaliman dan penindasan pemerintah yang sewenang-wenangnya menaikkan harga minyak yang hanya memikirkan bebanan yang terpaksa ditanggung kerajaan tanpa memikirkan bebanan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat. persoalan-persoalannya ialah:

1. kenapa harga petrol perlu dinaikkan?
2. apa masalah malaysia sebagai pengeluar petroleum sehingga rakyat DIPAKSA menerima bebanan ini?
3. Kenapa kita sbg pengguna tidak boleh menggunakan petrol keluaran Malaysia?
4. Adakah kerajaan telah mengkaji kesan-kesan kenaikan ini terhadap rakyat terutama yang berpendapatan rendah?
5. Tidak adakah cara lain mengatasi masalah kenaikan harga minyak global yang boleh diambil oleh malaysia?
6. Adakah dengan memberikan wang tunai / rebet tahunan itu benar-benar dapat membantu rakyat?
7. Kesan langsung yang utama adalah kenaikan harga semua jenis barangan dan perkhidmatan... soalan saya kalau yang mempunyai kenderaan diberikan rebet, bagaimana pula rakyat yang susah dan miskin dibantu apabila kenaikan harga barangan berlaku?
8. Bagaimana dengan inflasi?
9. kenapa rasanya semakin lama semakin terasa sesak, sempit, sukar dan perit hidup rakyat sekarang?
10. siapakah yang patut dipersalahkan?
11. Ada tak rungutan seperti ini diutarakan oleh para pemimpin di parlimen?

Nampaknya kenaikan gaji kakitangan awam tahun ini hanya merupakan titik permulaan kepada keadaan hidup yang semakin sukar kepada rakyat. Terutama rakyat miskin.

Para pemimpin dan orang-orang kaya tidak merasa kesan kenaikan ini kerana mereka memang dah senang. Cuba tanya berapa harga ikan di pasar? pasti mereka tidak tahu, perbezaan harganya, dulu, tahun ini, semalam dan esok... mereka tak akan merasa bagaimana kita terpaksa mencari kedai-kedai yang menjual beras yang berharga dibawah rm25.00 - 10 kg sekarang ini berbanding rm16.00 sebelum ini. iklan2 dalam media massa mengatakan ada beras berharga rm 18.00 - 10 kg. tetapi cubalah cari ...tak ada satupun kedai yang menjual dengan harga ini kerana tak ada atau dah habis.

itu baru cerita beras, belum lagi cerita semua keperluan asa dan tak asas yang juga naik melambung2 sekarang ini.

Para pemimpin yang senang-lenang dan para orang2 kaya sudah semestinya tak kisahpun dengan kenaikan semua ini.

Cuma kita sesama kita yang tahu betapa peritnya membahagikan gaji untuk bayaran ptptn, hutang kereta, agihan kepada ibubapa, belanja harian anak2, minyak kereta, keperluan rumah, bayi, nursery, tadika . apa lagi hidup di kuala lumpur ini. Bayangkan pula keperitan bagi mereka yang miskin dengan anak ramai. Para peniaga kecil-kecilan..mesti sakit kepala dan tidak mustahil ada yang gulung tikar.


Nampaknya tulisan ini yang mungkin tidak membawa apa-apa makna kepada sesiapa. Cuma alhamdulillah kerana ada ruang tempat mencurah rasa tidak puas hati ini agar dapat dikongsi dan difikirkan oleh semua pihak...wassalam

Tiada ulasan: