Sahabat Ilmu

Selasa, 8 April 2008

IKTIBAR KISAH SUFIAH YUSUF

GENIUS SUFIAH YUSUF JUAL TUBUH: PEDOMAN BUAT KITA

Berkata Imam Al-Ghazali : ” Ilmu tanpa amal adalah junun (gila), amal tanpa ilmu adalah sia-sia..”

Sedih membaca kisah Sufiah Yusof. 10 tahun lepas kita rasa bangga bila seorang kanak-kanak Muslim yang ibunya dari Johor berjaya membuktikan dirinya seorang genius dengan layak memasuki Oxford di usia 13 tahun.

Hari ini kita membaca kisah yang sangat menyedihkan yang dialami olehnya.

Apa yang berlaku memberikan bebarapa gambaran buat kita:

1. Manusia tidak boleh semata-mata disumbat dengan pembangunan akal, tanpa jiwa dan rohaninya terisi dengan iman dan emosi yang seimbang. Lihat, betapa pentingnya keseimbangan dalam mendidik anak-anak.

2. Manusia juga tidak boleh didik dengan keras dan memaksa. Potensi jiwa manusia yang memberontak dan meletup bila sekatan itu melampau dan tidak diisi dengan kawalan iman.

3. Kecemerlangan akademik bukanlah segala-galanya bagi mencapai kebahagiaan di dunia (apatah lagi untuk kejayaan di akhirat)

4. Genius, kepandaian, kecerdikan itu kurniaan Allah. Ia juga merupakan amanah buat ibu bapa dan diri sendiri. Salurkan kelebihan yang Allah berikan itu pada jalan yang betul. Jadikan tokoh-tokoh genius yang hebat dalam sejarah Islam seperti Imam Syafie, Imam Nawawi, Al-Ghazali, Ibn Qayyim Al-Jauzi, Imam Bukhari dan sebagainya sebagai role model untuk memberikan sumbangan kepada umat di zaman ini.

Diharap kisah ini menjadi iktibar kepada semua ibubapa di dunia ini dalam mendidik anak-anak. Kita tidak boleh menyalahkan sufiah 100% dalam hal ini, mungkin terdapat faktor-faktor dan masalah-masalah lain yang menyebabkan dia terjerumus dan memilih jalan yang salah disisi agama ini. DENGAN DOA & HARAPAN SEMOGA SUFIAH SEGERA KEMBALI KEPANGKAL JALAN.

# TAZKIRAH KEPADA KITA #

Salah satu doa yang di ajar oleh Nabi kepada Abu Bakar As-Siddiq:

” Ya muqallibal Qulub, sabits qolbi ‘ala deenik ”

Ertinya: ”wahai yang membolak-balikan hati, tetapkan hatiku (istiqamah) pada agama Mu”

Hati kita seumpama pada dua jari Allah (maha suci Allah yang tidak menyerupai makhluk). Hari ini kita boleh taat, mungkin esok kita durhaka pada Allah. Hidayah mutlak di tangan Allah, tidak semestinya orang kafir mati di dalam kekafirannya. Bila-bila masa Allah boleh beri hidayah. Kepada saya, Sufiah, para responden dan seluruh umat Nabi, curigailah iman kita sendiri. Sejauhmanakah perintah dan larangan Allah kita turuti. Syaitan akan berusaha untuk rosakan iman kita hingga ke nafas terakhir, hanya Allah yang boleh selamatkan kita. Sama-samalah kita membaharui iman kita dengan banyak memperkatakan “La ila ha illah” al-hadis tafsiran Ibn Abbas mendakwahkan Kalimah dan letak harap pada rahmat Allah serta takut kemurkaan Allah, jangan lupa berdoa pada setiap saat di samping menjalankan Al-Amr bil ma’ruf wan nahyu ‘anil mungkar. TAKBIR...allahuakbar-aminnn!!

SAMA-SAMALAH KITA BERDOA SEMOGA ALLAH MEMELIHARA IMAN DAN ISLAM KITA HINGGA SAAT KITA BERTEMU DENGAN-NYA. AMIINN

USTAZ MUHD NAIM HASHIM
8 APRIL 2008

Tiada ulasan: