Sahabat Ilmu

Rabu, 23 Januari 2013

SEDUTAN KULIAH MAGHRIB DI SURAU AL-HIDAYAH(22/1/2013)

Hadis ke-16 (Kitab Hadis 40 an-Nawawi)

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa seorang lelaki telah berkata kepada nabi SAW yang maksudnya: Berwasiatlah kepada ku. Sabda Rasulullah SAW: Jangan kamu marah. Maka lelaki itu mengulangi kata-katanya berulang kali. Sabda Rasulullah SAW: Jangan kamu marah..(Hadis Riwayat Bukhari)

Huraian Hadis:

MARAH ADALAH PINTU MASUK SYAITAN

Ketika membicarakan berkenaan pintu-pintu yang digunakan oleh syaitan untuk masuk dan menguasai hati manusia, Imam Ghazali menyenaraikan marah adalah pintu yang pertama. Apabila diteliti kes-kes seperti memukul isteri atau anak dengan cara yang melampau, perceraian ataupun meminta cerai, khianat, sabotaj, sihir dan banyak lagi perbuatan negatif memperlihatkan seolah-olah mereka telah lupa akan kewujudan dosa pahala. Realitinya semua ini berlaku apabila seseorang itu berada dalam keadaan marah dan tidak mampu mengawalnya.

Hasan al-Basri pernah berkata: Empat perkara jika sesiapa memilikinya maka Allah memeliharanya daripada syaitan dan mengharamkan ke atasnya api neraka: (iaitu) Sesiapa yang mampu mengawal dirinya ketika dalam keghairahan, ketakutan, syahwat dan kemarahan.

Baginda Rasulullah saw pernah dilempar batu hingga berdarah tubuhnya, pernah diludahi, pernah dilempar dgn kotoran/najis, dikatakan gila, pendusta, tukang sihir, dan sebagainya. Bahkan baginda juga pernah hampir dibunuh. Namun semua itu bagindahadapi dengan sabar, ikhlas&tidak marah.

'Aisyah r.anha berkata: “Rasulullah Shallallahu ‘'Alaihi wa Sallam tidak pernah marah jika disakiti. Tetapi jika hukum Allah dilanggar, maka baginda akan marah kerana Allah.”HR. Muslim (6195), Ahmad (25200), Ath-Thabarani dalam Al-Awsath (7866), Al-Baihaqi dalam Ad-Dala`il (248).

Demikianlah Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, baginda tidak pernah marah jika dirinya disakiti. Akan tetapi, tidak demikian halnya apabila yang disakiti adalah Allah. Dalam erti kata, apabila hukum Allah yang dilanggar, maka beliau akan menjadi sangat marah...
 
(bersambung pd kuliah berikutnya pd Selasa minggu 4 bln Feb 2013, insyaallah)

Tiada ulasan: