Sahabat Ilmu

Ahad, 20 Jun 2010

Fadhilat Sanabil al-Khair..(Tangkai-tangkai Kebaikan)

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud : "Bandingan orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya,lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya." (Surah al-Baqarah: 261)

Itulah Sanabil al-Khair yang mempunyai fadhilat yang tidak terhitung. Antara kelebihan-kelebihan bersedekah:

* Sedekah memadamkan murka Allah terhadap hamba-Nya. Sabda Allah s.a.w. yang bermaksud : "Sesungguhnya sedekah yang diberikan secara sembunyi-sembunyi dapat memadamkan nurka Allah." (Sahih al-Targhib)

* Sedekah merupakan perisai daripada api neraka. Sabda Baginda mafhumnya : "Cegahlah diri daripada api neraka walau dengan (sedekah) sebiji tamar." (Sahih al-Targhib)
* Penawar penyakit jasmani, sabda Baginda yang bermaksud : "Ubatilah penyakit kamu dengan bersedekah." (Sahih al-Targhib)

*Selamat di bawah naungan sedekahnya pada hari akhirat. Rasulullah s.a.w. bersabda tentang tujuh golongan yang mendapat naungan Allah pada hari akhirat, mafhumnya : "Lelaki yang menghulurkan sedekah kemudian menyembunyikannya hinggakan tidak diketahui tangan kirinya apa yang disedekahkan tangan kanannya." (Muttafaq 'alaih)

*Penawar penyakit hati. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : "Lembutkanlah hati kamu dengan memberi makan orang miskin dan usaplah kepala anak yatim." (Riwayat Ahmad)

*Sedekah merupakan pintu kebaikan. Alalh berfirman yang bermaksud : "Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi." (Surah Ali 'Imran: 92)

* * Sebuah hadis daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud, "tidak berlalu hari-hari yang tatkala manusia memulakan pekerjaan melainkan turun dua malaikat yang satu amlaikat berdoa, 'Ya Alla, berilah ganti kepada orang yang membelanjakan (iaitu menderma atau menyedekahkan) hartanya.' Sedangkan malaikat yang kedua berdoa. 'Ya Allah, binasakanlah harta orang yang bakhil,'" (Riwayat al Bukhari no. 2383 dan Muslim)

· *Harta akan diberkati. Rasulullah s.a.w. bersabda : “Tidak akan berkurang harta yang disedekahkan.” (Riwayat Muslim)

· *Sedekah ibarat penuras yang mengasingkan wang perolehan dan pendapatan daripada unsur-unsur yang haram dan syubhah.

· *Rasulullah mengharuskan seseorang berasa iri hati terhadap orang yang pemurah. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : “Tiada hasad melainkan kepada dua perkara; lelaki yang diberikan ilmu, lalu disebarkannya dan lelaki yang diberikan harta lalu digunakan harta tersebut pada jalan Allah.” (Muttafaq ‘Alaih)

· *Allah melipatgandakan pahala sedekah. Firman-Nya bermaksud : “Sesungguhnya orang-orang lelaki yang bersedekah dan orang-orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah, sebagai pinjaman yang baik (ikhlas), akan digandakan balasannya (dengan berganda-ganda banyaknya), dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia.” Surah al-Hadid: 18)

· * Namanya diseru dari pintu syurga. Diriwayatkan daripada Imam al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : “…Sesiapa yang tergolong dalam golongan ahli sedekah dia akan diseru dari Bab Sedekah (pintu sedekah)…”

(Sumber: Majalah Solusi Isu 14)

Tiada ulasan: