Sebagaimana dijanjikan sebelum ini, entri kali ini al-fagir ingin kongsikan sebuah kisah yang terdapat di dalam kitab karangan al-‘Alim al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad ‘Ali bin Hussin al-Maliki al-Makki mengenai seorang lelaki yang lumpuh kerana tidak berdiri tatkala dibacakan kisah diperanakkan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, bahkan membid’ahkan perbuatan tersebut. Sebelum itu ingin al-fagir memperkenalkan penulis kitab tersebut dahulu.
Al-‘Alim al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad ‘Ali bin Hussin bin Ibrahim al-Maliki al-Makki, adalah Syeikhul Masyaikh pada zamannya. Beliau juga merupakan ketua para guru di Madrasah Darul ‘Ulum, Makkah. Murid beliau, Syeikh Muhammad Yasin al-Fadani mengatakan bahwa beliau adalah sibawaih pada zamannya. Lahir pada bulan Ramadhan, 1287H di Makkah al-Mukarramah. Ayah beliau adalah merupakan mufti mazhab Maliki di Makkah pada zamannya, dan beliau wafat pada tahun 1292H ketika Syeikh Muhammad ‘Ali berusia 5 tahun. Kemudian beliau dipelihara oleh abang beliau Syeikh Muhammad bin Hussin al-Maliki, juga seorang mufti mazhab Maliki di Makkah. Abangnya wafat pada 1310H.
Guru-guru beliau, antaranya: Syeikh Muhammad bin Hussin al-Maliki (w 1310H), Syeikh Muhammad ‘Abid bin Hussin al-Maliki (abang beliau, wafat 1341H), al-‘Allamah as-Sayyid Abu Bakar bin Muhammad Syatha (yang masyhur dengan panggilan Sayyid Bakri Syatha, wafat 1310H), Syeikh ‘Abdul Haq (1323H), al-‘Allamah as-Sayyid Ahmad bin ‘Abdullah az-Zawawi al-Maliki al-Makki (w 1316H), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Ali bin Dzahir al-Witri (w 1322H), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Abdul Jalil Baradah (w 1327H), al-‘Allamah asy-Syeikh Faalih bin Muhammad az-Dzahiri al-Madani (1328H), al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad Sa’id BaBashil (w 1330H), al-‘Allamah as-Sayyid Hussin bin Muhammad al-Habsyi al-Makki (w 1330H, abang kepada al-Habib Ali bin Muhammad al-Habsyi, shohib maulid Simtud Durar), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Abdullah bin Saufan bin ‘Udah al-Qudumi an-Nabalusi al-Hanbali tsumma al-Madani (w 1331H), al-‘Allamah as-Sayyid ‘Umar bin Muhammad Syatha al-Makki (w 1331H), al-‘Allamah as-Sayyid Ahmad bin Ismail al-Barzanji al-Madani (w 1335), al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki (w 1335H), al-‘Allamah as-Sayyid Muhammad bin Salim as-Sirri at-Tarimi (w 1345H), al-‘Allamah asy-Syeikh Syu’aib bin ‘Abdurrahman as-Siddiqi 9w 1356H), al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad ‘Abdul Baqi al-Laknawi tsumma al-Madani (w 1364H), al-‘Allamah as-Sayyid Muhammad ‘Abdul Hay al-Kattani al-Maliki (w 1382H), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Abdul Ghani bin Shabah al-Bimawi al-Indunisi dan lain-lain.
Murid-murid beliau, antaranya: Syeikh Ahmad bin ‘Abdullah Nasir, Naib Qadhi Makkah; Syeikh Hussin bin ‘Abdul Ghani; Syeikh Yahya Aman, Nabi Qadhi Makkah; al-‘Allamah Syeikh Hasan bin Muhammad al-Masyath, Naib Qadhi Makkah; al-‘Allamah Sayyid Abu Bakar bin Ahmad al-Habsyi, Naib Qadhi Makkah; al-‘Allamah Sayyid Muhsin bin ‘Ali al-Musawa, Pengasas Darul Ulum ad-Diniyyah, Makkah; al-‘Allamah Sayyid ‘Alawi bin ‘Abbas al-Maliki, Guru di Masjidilharam; al-‘Allamah Sayyid Amin al-Kutbi, Guru di Masjidilharam; al-‘Allamah Syeikh Tengku Mahmud Zuhdi, Syeikhul Islam Selangor; al-‘Allamah Syeikh Zubir Ahmad, Mudir Madrasah Idrisyyah, Perak; Syeikh Ahmad Muhammad Mansur; Syeikh Sholeh bin Idris al-Kalantani; Syeikh Ibrahim al-Fathani; al-‘Allamah Syeikh ‘Abdur Qadir bin ‘Abdul Mutthalib al-Mandili; al-‘Allamah Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin Ahmad Wan Besar, Qadhi Besar Kedah (beliau pernah menjadi khadam kepada Syeikh ‘Ali al-Maliki selama 7 tahun sebagaimana dikhabarkan kepada al-fagir oleh al-Marhun Syeikh Zakaria bin Ahmad Wan Besar, dan beliau juga adalah ayahanda kepada Dato Wan Ahmad, Mantan Pengarah JAKIM), al-‘Allamah al-Musnid Syeikh Muhammad Yasin bin ‘Isa al-Fadani dan lain-lain.
Selain dari mengajar di Masjidilharam dan di Darul Ulum, beliau juga banyak menghasilkan karya, iaitu hampir 40 buah. Antaranya:
Guru-guru beliau, antaranya: Syeikh Muhammad bin Hussin al-Maliki (w 1310H), Syeikh Muhammad ‘Abid bin Hussin al-Maliki (abang beliau, wafat 1341H), al-‘Allamah as-Sayyid Abu Bakar bin Muhammad Syatha (yang masyhur dengan panggilan Sayyid Bakri Syatha, wafat 1310H), Syeikh ‘Abdul Haq (1323H), al-‘Allamah as-Sayyid Ahmad bin ‘Abdullah az-Zawawi al-Maliki al-Makki (w 1316H), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Ali bin Dzahir al-Witri (w 1322H), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Abdul Jalil Baradah (w 1327H), al-‘Allamah asy-Syeikh Faalih bin Muhammad az-Dzahiri al-Madani (1328H), al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad Sa’id BaBashil (w 1330H), al-‘Allamah as-Sayyid Hussin bin Muhammad al-Habsyi al-Makki (w 1330H, abang kepada al-Habib Ali bin Muhammad al-Habsyi, shohib maulid Simtud Durar), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Abdullah bin Saufan bin ‘Udah al-Qudumi an-Nabalusi al-Hanbali tsumma al-Madani (w 1331H), al-‘Allamah as-Sayyid ‘Umar bin Muhammad Syatha al-Makki (w 1331H), al-‘Allamah as-Sayyid Ahmad bin Ismail al-Barzanji al-Madani (w 1335), al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki (w 1335H), al-‘Allamah as-Sayyid Muhammad bin Salim as-Sirri at-Tarimi (w 1345H), al-‘Allamah asy-Syeikh Syu’aib bin ‘Abdurrahman as-Siddiqi 9w 1356H), al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad ‘Abdul Baqi al-Laknawi tsumma al-Madani (w 1364H), al-‘Allamah as-Sayyid Muhammad ‘Abdul Hay al-Kattani al-Maliki (w 1382H), al-‘Allamah asy-Syeikh ‘Abdul Ghani bin Shabah al-Bimawi al-Indunisi dan lain-lain.
Murid-murid beliau, antaranya: Syeikh Ahmad bin ‘Abdullah Nasir, Naib Qadhi Makkah; Syeikh Hussin bin ‘Abdul Ghani; Syeikh Yahya Aman, Nabi Qadhi Makkah; al-‘Allamah Syeikh Hasan bin Muhammad al-Masyath, Naib Qadhi Makkah; al-‘Allamah Sayyid Abu Bakar bin Ahmad al-Habsyi, Naib Qadhi Makkah; al-‘Allamah Sayyid Muhsin bin ‘Ali al-Musawa, Pengasas Darul Ulum ad-Diniyyah, Makkah; al-‘Allamah Sayyid ‘Alawi bin ‘Abbas al-Maliki, Guru di Masjidilharam; al-‘Allamah Sayyid Amin al-Kutbi, Guru di Masjidilharam; al-‘Allamah Syeikh Tengku Mahmud Zuhdi, Syeikhul Islam Selangor; al-‘Allamah Syeikh Zubir Ahmad, Mudir Madrasah Idrisyyah, Perak; Syeikh Ahmad Muhammad Mansur; Syeikh Sholeh bin Idris al-Kalantani; Syeikh Ibrahim al-Fathani; al-‘Allamah Syeikh ‘Abdur Qadir bin ‘Abdul Mutthalib al-Mandili; al-‘Allamah Syeikh ‘Abdul ‘Aziz bin Ahmad Wan Besar, Qadhi Besar Kedah (beliau pernah menjadi khadam kepada Syeikh ‘Ali al-Maliki selama 7 tahun sebagaimana dikhabarkan kepada al-fagir oleh al-Marhun Syeikh Zakaria bin Ahmad Wan Besar, dan beliau juga adalah ayahanda kepada Dato Wan Ahmad, Mantan Pengarah JAKIM), al-‘Allamah al-Musnid Syeikh Muhammad Yasin bin ‘Isa al-Fadani dan lain-lain.
Selain dari mengajar di Masjidilharam dan di Darul Ulum, beliau juga banyak menghasilkan karya, iaitu hampir 40 buah. Antaranya:
السوانح الجازمة في التعاريف اللازمة. في المنطق، مسلك السادات إلى سبيل الدعوات، تدريب الطلاب إلى قواعد الإعراب، إنارة الدجا شرح تنوير الحجا. نظم سفينة النجا، بلوغ الأمنية بفتاوى النوازل العصرية، اللمعة في بيان ما هو الراجح في أول وقت الجمعة، توضيح ما يلزم أن يهتم به ويعنى من بيان ما قاله الأئمة في رواية الستة بالمعنى، عقود الفرائد في علم العقائد، المقصد السديد في بيان خطأ الشوكاني فيما افتتح به رسالته القول المفيد. وذلك في مسألة التقليد والاجتهاد، المقاصد الباسطة لبيان تنوع العالم إلى ملك وملكوت وواسطة، طوالع الأسرار العطائية في مطالع سماء مراضي الحضرة الإلهية، الهدي التام في موارد المولد النبوي وما اعتيد فيه من القيام. ،بوارق أنواء الحج وفضائله وآدابه وما فيه من حكم وأسرار وفضائل مكة والمدينة وما جاء في فضل زيارة النبي صلى الله عليه وسلم وصاحبيه وأهل بيته والتبرك بالآثار،سعادة الدارين بنجاة الأبوين،شمس الإشراق في حكم التعامل بالأوراق، أنوار الشروق في حكم الصندوق، تحفة الخلان في علم البيان. على شرح الشيخ عباس على متن الشيخ عابد، فرائد النحو الوسيمة شرح الدرة اليتيمة، تقريرات على حاشية الخضري على ألفية ابن مالك، تعليقات كتبها على همع الهوامع شرح جمع الجوامع، تقريرات على كتاب العقد الفريد في علم الوضع،الحواشي النقية على كتاب البلاغة. لنخبة من علماء الأزهر الذين هم الشيخ محمد طموم وزملاؤه، تقريرات على شرح المحلي لجمع الجوامع، حاشية على كتاب التلطف شرح التعرف. في علم الأصول والتصوف، تهذيب الفروق والقواعد السنية في الأسرار الفقهية. اختصر فيه كتاب الفروق في الأصول للقرافي، حواشي على كتاب الأشباه والنظائر، انتصار الاعتصام بمعتمد كل مذهب من مذاهب الأئمة الأعلام، ردع الجهلة وأهل الفره في اتباع قول من يرد المطلقة ثلاث في مرة، توضيح أحسن ما يقتفى وبه في تحليل المبتوتة يكتفى، التنقيح لحكم التلقيح،رسالة بذيل التنقيح في الفتوى عن ثلاث مسائل، تحذير المسلمين من لبس البرنيطة وزي الكافرين، طوالع الهدى والفصل بتحذير المسلمين عن الإعلام وقت الصلاة بضرب الناقوس والطبل،فصول البدائع في رد ما أورده على الهدي المنازع، إظهار الحق المبين في الرد على من أجاز مس المصحف بدون طهارة، فتح المتعال في رد سنة الصلاة بالنعال، القواطع البرهانية في بيان إفك غلام أحمد وأتباعه القاديانية،الكياسة في علم الفراسة، الورد العلوي. في الأوراد والأذكار.
Syeikh Muhammad bin Hussin al-Maliki pernah datang ke Indonesia dan Tanah Melayu menziarahi murid-murid beliau, pada tahun 1343H dan 1345H. Di Tanah Melayu, beliau hadir ke Kuala Kangsar, Perak Darul Ridhwan dan pernah bertemu dengan Sultan Perak ketika itu iaitu Sultan Iskandar Shah bin Sultan Idris Shah (1876M – 1939M,Sultan Perak ke 30 (1918M – 1938M).
Al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad ‘Ali bin Hussin bin Ibrahim al-Maliki al-Makki pada hari Isnin, 28 Sya’ban 1367 di Thaif.
Dalam sebuah kitabnya berjudul الهدي التام في موارد المولد النّبّوي وما اعتيد فيه من القيام, Al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad ‘Ali bin Hussin bin Ibrahim al-Maliki al-Makki menyebut:
Dalam sebuah kitabnya berjudul الهدي التام في موارد المولد النّبّوي وما اعتيد فيه من القيام, Al-‘Allamah asy-Syeikh Muhammad ‘Ali bin Hussin bin Ibrahim al-Maliki al-Makki menyebut:
Diceritakan oleh as-Sayyid ‘Alawi al-Maliki, bahwasanya ayahnya al-Marhum as-Sayyid ‘Abbas al-Maliki رحمه الله [1] memberitahunya: Bahwasanya dia (Sayyid ‘Abbas) telah menghadiri sambutan Maulid Nabi صلى الله عليه وآله وسلم di malam maulidnya Nabi صلى الله عليه وآله وسلم di Baitul Maqdis. Di dalam majlis itu dibacakan Maulid al-Barzanji. Tiba-tiba ada seorang lelaki yang beruban berdiri dengan penuh adab dari mula sehingga akhir majlis. Tatkala beliau bertanya mengapa dia berdiri sedangkan usianya telah lanjut, maka dia menjawab, sesungguhnya dahulu dia tidak berdiri ketika disebut tentang kelahiran Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, dan dia beriktikad bahwasanya ianya adalah bid’ah yang buruk. Maka satu malam dia telah bermimpi dia berserta dengan para jemaah yang bersedia untuk menyambut Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم. Maka tatkala muncul atas mereka Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم yang mempunyai rupa paras seumpama bulan, mereka lalu berdiri sekeliannya menyambutnya صلى الله عليه وآله وسلم, namun dia tidak mampu untuk berdiri, lantas berkata baginya Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم: Engkau tidak akan mampu untuk berdiri. Maka tidak terjaga dia dari tidurnya melainkan dalam keadaan lumpuh dan berkekalan keadaannya itu selama setahun. Maka dia bernazar, seandainya Allah menyembuhkannya dari penyakitnya itu, dia akan berdiri dari awal pembacaan maulid sehingga ke penghujungnya. Maka Allah menyembuh dia dari penyakitnya itu. Dan setelah itu sentiasalah dia berdiri tatkala dibacakan maulid bagi memenuhi janji nazarnya bagi membesarkan Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم.
Kisah ini hanyalah sebagai teladan bagi mereka yang mahu mengambil pengajaran darinya. Fahamilah!
Kisah ini hanyalah sebagai teladan bagi mereka yang mahu mengambil pengajaran darinya. Fahamilah!
والله تعالى أعلى وأعلم
sekian dari,
al-fagir ilaLlah abu zahrah al-qadahi
isnin, 29 safar 1433H
taman seri gombak, selangor darul ehsan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan