Sahabat Ilmu

Selasa, 26 Julai 2011

Solat Cegah Kemungkaran

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."

Oleh Noor Azlina Zainudin

Solat fardu lima waktu sehari semalam yang termaktub sebagai rukun Islam kedua adalah tiang agama. Sesiapa yang mendirikan solat bermakna ia menegakkan tiang agama, sebaliknya sesiapa yang meninggalkan solat bererti ia meruntuhkannya.

Mengerjakan solat membabitkan seluruh anggota badan. Mulut menyebut, hati menghayati segala erti setiap bacaan manakala tangan, kaki dan seluruh anggota lain berusaha dan bekerja dengan cara yang teratur dari awal hingga akhir solat didirikan.

Kata Abdullah bin Mas’ud: “Ada sekali aku tanyakan kepada Rasulullah, amalan yang manakah paling disukai oleh Allah. Baginda menjawab, mendirikan solat. Kemudian aku bertanya lagi, yang mana pula selepasnya.

Baginda menjawab menghormati ibu bapa. Aku tanya lagi, selepas itu apa pula? Baginda menjawab jihad pada jalan Allah.”

Dalam satu hadis lain, Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya perkara yang mula dihisab dari amalan manusia pada hari kiamat nanti ialah solat (fardu yang lima).”

Firman Allah, maksudnya: “ Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu dapat mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar.” (al-Ankabut: 45)

Barang diingat setiap kali kita mengambil wuduk untuk mengerjakan solat pasti ada syaitan yang akan mengganggu.

Syaitan yang mengganggu orang berwuduk dikenali sebagai ‘al- Walhan’.

Syaitan yang mengganggu orang yang sedang solat pula dikenali sebagai ‘Khinzib’.

Riwayat dari Imam Muslim dari Usman bin Abi Al Ash, beliau berkata: “Aku pernah melapor kepada Rasulullah, wahai Rasulullah sungguh syaitan itu telah menggangguku ketika aku sedang solat sehingga membuatkan aku lupa akan bacaanku.”

Rasulullah bersabda, maksudnya: “Itulah syaitan yang bernama Khinzib. Jika kamu terasa diganggu oleh syaitan itu, maka pohonlah perlindungan kepada Allah daripada gangguannya dan meludahkan tiga kali ke arah kiri.”

Syaitan berikrar untuk menggoda manusia pada enam tingkatan:

Tingkat tertinggi godaannya bertujuan untuk menjadikan manusia kufur, syirik dan memusuhi Allah dan Rasul-Nya.

Menjadikan manusia gemar melaksanakan bidaah yang sesat.
Menggalakkan manusia supaya melakukan dosa besar.

Menggalakkan manusia berterusan melakukan dosa kecil.

Menggalakkan manusia supaya melakukan kerja yang tidak mendatangkan apa jua pahala; dan

Paling rendah ialah digodanya supaya sibuk dengan urusan keduniaan sehingga melengahkan solat.

Agama Islam telah menetapkan beberapa kelebihan bagi mereka yang patuh mengerjakan solat. Tidak ketinggalan juga dijelaskan beberapa jenis azab bagi mereka yang meringankan solat.

Allah akan menganugerahkan lima kelebihan kepada mereka yang menjaga solatnya iaitu rezekinya dipermudahkan, selamat dari azab kubur, menerima buku catatan amalan dengan tangan kanan, dapat melintasi titian siratul mustaqim dengan pantas dan dimasukkan ke syurga tanpa hisab.

Mereka yang melengahkan solat pula akan menerima lima macam azab di dunia, tiga semasa mati, tiga jenis azab semasa dalam kubur dan tiga macam azab selepas dibangkit dari kubur.

Azab di dunia ialah tidak dirahmati dalam kehidupannya, tidak ada cahaya iman di wajahnya, tidak menerima pahala bagi amalan baik, doa tidak diterima Allah dan tidak ada bahagiannya dalam doa orang yang soleh.

Azab semasa mati pula ialah mati dalam keadaan aib, mati dalam kelaparan, mati dalam keadaan dahaga manakala ketika di dalam kubur, dihimpit kubur hingga berselisih tulang rusuknya, dibakar dan digulingkan di atas bara api siang dan malam serta ular berbisa yang bermata api dan berkuku besi yang panjangnya sama dengan perjalanan sebulan dilepaskan kepada mereka.

Azab selepas dibangkitkan pula hisabnya keras sekali, Allah murka kepadanya dan dicampakkan ke neraka

Tiada ulasan: