Sahabat Ilmu

Rabu, 16 Mac 2011

Kepentingan Solat Berjamaah

Assalamualaikum ustaz,

Saya nak minta ustaz terangkan sedikit berkenaan pernyataan dibawah iaitu:

“Kesimpulannya, hukum solat berjemaah adalah sunat muakkadah ataupun fardhu kifayah jika dilihat kepada hukumnya bagi setiap waktu sembahyang satu persatu, tetapi jika dilihat kepada hukumnya secara keseluruhan, maka hukum sembahyang berjemaah adalah fardhu ain. Ini bererti, seseorang muslim dilonggarkan untuk meninggalkan solat berjemaah sekali-sekala, tetapi tidak harus baginya untuk meninggalkannya secara berterusan, seolah-olah tidak ada sebarang ikatan antaranya dan antara solat berjemaah dan juga masjid. Kalaulah dia melakukan demikian, maka sebenarnya dia telah melakukan satu perkara yang dilarang oleh agama.

Dan berkenaan hadis Rasulullah s.a.w. mengancam untuk membakar rumah-rumah orang yang tidak keluar untuk berjemaah.

Jawapan:
Mengikut kebanyakan fuqaha’, hukum solat berjemaah adalah sunat muakkadah.

Sementara Imam al-Nawawi daripada kalangan ulama Syafie mengatakan solat jamaah Fardu kifayah kepada lelaki yang bermukim tidak musafir, kecuali solat Jumaat ia adalah fardu ain. Hukum Fardu kifayah itu berdasarkan hadis;

: ما من ثلاثة في قرية ولا بدو لا تقام فيهم الصلاة، إلا قد استحوذ عليهم الشيطان، عليك بالجماعة، فإنما يأخذ الذئب من الغنم القاصية

Terjemahan:
Setiap tiga orang yang berada di kampung atau kawasan yang tidak melaksanakan solat (berjamaah) syaitan akan mengalahkan (menguasai dan mempengaruhi) mereka. Hendaklah kamu berjamaah, sesungguhnya serigala akan mengambil kambing yang bersendirian.

Kewajipan itu bagi menzahirkan syiar jamaah di dalam sesuatu kampung atau kawasan.

Adapun Mazhab Hanbali mengatakan solat berjamaah adalah Fadu Ain.

Berkenaan dengan hadis mengancam untuk membakar rumah-rumah orang yang tidak keluar untuk berjemaah adalah satu peringatan dan amaran, kerana telah ijmak larangan membakar orang Islam. Pada zaman Rasulullah s.a.w hanya orang munafik sahaja yang tidak berjamaah bersama Rasulullah s.a.w.

Hal ini menunjukkan kepentingan solat berjemaah wajib didirikan dalam sesuatu kawasan bagi menzahirkan syiar Islam. Kewajipan itu ditanggung secara berkelompok. Jika tidak dilaksanakan semua mereka berdosa.

Rujukan;

1) Dr Wahbah Zuhaili, Al-Fiqh al-Islami wa Adilatuh.
2) Al-Iqna`
3) Islamonline

Disediakan oleh:
Ustaz Razali Musa
Ahli Panel MUIS

Tiada ulasan: