Sahabat Ilmu

Rabu, 20 Januari 2010

HUKUM MENGGUGURKAN ANAK

Assalamualaikum ustaz,

Saya ada satu masalah...harap mendapat penjelasan dari ustaz
Baru-baru ini saya telah menjalani d&c ...iaitu mengugurkan kandungan...kandungan saya pada waktu itu berusia 7 minggu

Puncanya ialah, saya telah mendapat chicken pox pada 10 Dec 2006...dan pada waktu itu saya di sahkan TIDAK mengandung..maka Doctor yg merawat chicken pox saya telah memberi 4 jenis ubat, 2 antibiotik (satu kuat kandungannya dan satu lagi normal...mengikut istilah medical)...dan 2 ubat gatal (1 utk siang dan satu utk mlm)...dan saya juga telah mendapat injection utk mengurangkan gatal2 akibat chicken pox ini...dan menurut doktor ini jika saya di dapati mengandung saya tiada pilihan melainkan mengugurkan kandungan atas sebab-sebab keberangkalian bayi saya akan mengalami abnormalities spt cacat anggota, tak cukup jantung...(cth yg di beri oleh doktor ini) dan pada 28 Dec 2006, saya telah sekali lg membuat pregnancy test dan telah di dapati mengandung dan usia kandungan saya ketika itu dlm linkungan 7 minggu....saya telah mendapatkan nasihat Doctor saya ketika itu (bukan
doctor yg sama yang merawat chicken pox saya)...dan menurut doktor tersebut saya boleh meneruskan kandungan saya...

pada 29 Dec 2006, saya telah pergi mendapatkan third opinion tentang kandungan saya dan doktor ini telah memberikan ulasan2 dari 2 sudut, iaitu sudut religion dan sudut medication...mnenurut doktor ini ( Dr. Hj A....),
ubat2 yg saya makan masa chicken pox kebarangkalian besar ada effect pada baby since salah satu ubat agak kuat, jd Dr . ini tidak dapat membuat keputusan utk saya samada adalah ok utk meneruskan kandungan atau terminate
kandungan tersebut....

saya benar2 dlm dilema , dan saya telah mendapatkan nasihat dr ibu dan ibu mertua saya dan atas nasihat mereka dan atas dasar2 yg telah Dr. Hj A...terangkan, saya dan suami mengambil keputusan utk mengugurkan kandungan memandangkan usia kandungan baru 7 minggu dan keputusan saya tidak ditentang oleh Dr ......

tetapi saya ingin mendapatkan penjelasan dan pendapat ustaz adakah keputusan saya utk mengugurkan kandungan HARAM hukumnya.... saya silap sbb tak mengerjakan solat istikharah terlebih dahulu dan saya berdoa agar ALLAH mengampun kan dosa saya atas apa yg telah saya lakukan...

semoga saya ustaz dpt menolong saya .wasalam

JAWAPAN

Salam, Maaf, saya rahsiakan identiti pengirim, tetaoi utk beri manfaat utk ahli di yahoo group saya, saya tujukan email kpd group dan rahsiakan nama dan email pengirim. jawapan : Saya bersimpati dengan apa yang berlaku, chickhen pox bagi org deasa memang amat menyakitkan. Hukum gugurkan anak telah pernah saya tulis dahulu, ia seperti berikut :_ HUKUM MENGGUGURKAN JANIN

Sebagai tambahan dan lebih faedah untuk pembaca disertakan hukum Menggugurkan Janin dalam keadaannya yang berbeza :

1. JANIN mengidap Penyakit yang ringan (tidak mengakibatkan kematian) yang boleh diubati.
Hukumnya : HARAM sebelum 4 bulan dan selepas

2. JANIN mengidap kecacatan ringan yang tidak boleh diubati tetapi ia boleh hidup. Seperti Buta, Cacat sebelah tangan, atau kedua-duanya, cata kaki, kurang jari dan sebagainya
Hukumnya : HARAM jika umur janin melebihi 4 bulan, HARUS kiranya umur bayi di bawah 4 bulan.

3. JANIN mengidap Kecacatan yang Serius yang membawa kematian . seperti tiada kepala, tiada paru2 dan sebagainya
Hukumnya : Biasanya janin akan gugur dengan sendirinya. Tiada hukum.

4. JANIN mengalami kecacatan anggota yang membawa akan membawa kematian sejurus selepas dilahirkan.
Hukumnya : Terdapat perbezaan pandangan ulama'

a) HARUS sebelum 4 bulan, Haram selepas 4 Bulan.

b) HARUS walaupun selepas 4 bulan, dengan syarat, Keyakinan tinggi hasil analisa Doktor2 pakar.

5. JANIN menghidapi penyakit AIDS.
Hukumnya : HARUS sebelum 4 bulan , Haram selepas 4 Bulan.

6. JANIN yang terhasil akibat dirogol
Hukumnya : HARUS digugurkan hanya sebelum 4 Bulan.

7. JANIN yang sihat @ sakit @ cacat tetapi nyawa Ibu terancam kiranya janin dilahirkan.
Hukumnya : HARUS gugur janin samada sebelum atau selepas 4 bulan, kerana nyawa Ibu diutamakan dalam hal ini.

PERSOALAN : Mengapa umur Janin SEBELUM DAN SELEPAS 4 bulan membawa perbezaan hukum ?

Jawapan : Berdasarkan hadith Riwayat Muslim, titik hidup manusia bermula sebagai manusia dengan mempunyai hak2 kemanusian yang dikitiraf dalam Islam adalah dari umur 4 bulan dalam kandungan. Kerana berdasarkan hadith Nabi SAW, MANUSIA DITIUPKAN RUHNYA KETIKA SEKITAR UMUR 120 HARI. DEMIKIAN PANDAGAN MAZHAB YANG EMPAT DAN MAJORITI FUQAHA.

Maka apabila telah ditiup Ruh, janin tersebut dianggap sebagai seorang manusia yang mempunyai hak seperti manusia sempurna. Justeru, penggugurannya adalah dikira membunuh manusia atau nyawa. Ia diharamkan oleh Allah sbgmn FirmanNya : Ertinnya : "Dan janganlah kamu membunuh nyawa manusia yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan alasan yang benar (di sisi syarak)." (Surah Al-An'am : 151)

Walaupun majority fuqaha memfatwakan boleh menggugurkan janin sebelum 4 bulan dengan sebab2 yang konkrit, bagaimanapun terdapat sekumpulan kecil ulama yang mengharamkannya dalam semua peringkat umur janin, ia adalah pandangan Imam Abu Hamid Al-Ghazali (wafat 505 H), serta sebahagian Fuqaha' Mazhab Maliki.

http://www.zaharuddin.net

Tiada ulasan: