SOALAN:
1-ana nak minta dalil yg melarang pihak suami atau isteri dari menceritakan perihal yg berlaku bersama suami/isteri mereka di dlm kelambu.
ana memerhatikan, banyak forum2 wanita yg mana mereka saling menceritakan kejelekan suami kpd org lain dan masing2 membuka rahsia apa yg berlaku antara mereka terutamanya ketidakpuas hatian pasangan kpd pasangan mereka masing2.
minta jawapan supaya dpt dikongsikan nanti kpd mereka yg terlibat dgn perbuatan ini.
2-apakah tips yg sepatutnya bg suami atau isteri jika masing2 tidak berpuas hati dgn pasangan mereka?apakah penyelesaian terbaik utk mengatasi masalah rumahtangga trsebut?
3-adakah sekiranya isteri keletihan dan suami ingin bersamanya, maka ditolak oleh si isteri dgn alasan yg boleh diterima, ttp suami merajuk dan tidur, Malaikat akan melaknat sang isteri tersebut? Jika berlaku sebaliknya pula mcm mana? adakah hukumnya hanya pd wanita tidak kpd lelaki?
JAWAPAN:
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
1. Jawapan no : 1 - Islam melarang suami atau isteri menceritakan hal ehwal dalam kelambunya kepada orang lain. Imam Nawawi rh telah meletakkan bab khas didalam Sharh Hadith Muslimnya yang bertajuk (بَاب تَحْرِيمِ إِفْشَاءِ سِرِّ الْمَرْأَةِ ) "Bab larangan mendedahkan rahsia isteri" dengan memetik hadith Saed al-Khudri berkata, berkata Rasulullah :-
1-ana nak minta dalil yg melarang pihak suami atau isteri dari menceritakan perihal yg berlaku bersama suami/isteri mereka di dlm kelambu.
ana memerhatikan, banyak forum2 wanita yg mana mereka saling menceritakan kejelekan suami kpd org lain dan masing2 membuka rahsia apa yg berlaku antara mereka terutamanya ketidakpuas hatian pasangan kpd pasangan mereka masing2.
minta jawapan supaya dpt dikongsikan nanti kpd mereka yg terlibat dgn perbuatan ini.
2-apakah tips yg sepatutnya bg suami atau isteri jika masing2 tidak berpuas hati dgn pasangan mereka?apakah penyelesaian terbaik utk mengatasi masalah rumahtangga trsebut?
3-adakah sekiranya isteri keletihan dan suami ingin bersamanya, maka ditolak oleh si isteri dgn alasan yg boleh diterima, ttp suami merajuk dan tidur, Malaikat akan melaknat sang isteri tersebut? Jika berlaku sebaliknya pula mcm mana? adakah hukumnya hanya pd wanita tidak kpd lelaki?
JAWAPAN:
wa'alaikumussalam
Alhamdulillah. Kami akan cuba menjawab soalan ini dengan kadar kemampuan yang ada, InSyaAllah.
1. Jawapan no : 1 - Islam melarang suami atau isteri menceritakan hal ehwal dalam kelambunya kepada orang lain. Imam Nawawi rh telah meletakkan bab khas didalam Sharh Hadith Muslimnya yang bertajuk (بَاب تَحْرِيمِ إِفْشَاءِ سِرِّ الْمَرْأَةِ ) "Bab larangan mendedahkan rahsia isteri" dengan memetik hadith Saed al-Khudri berkata, berkata Rasulullah :-
إِنَّ مِنْ أَشَرِّ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ مَنْزِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ الرَّجُلَ يُفْضِي إِلَى امْرَأَتِهِ وَتُفْضِي إِلَيْهِ ثُمَّ يَنْشُرُ سِرَّهَا
"Seburuk-buruk manusia dipandangan Allah pada hari Kiamat ialah suami yang melakukan hubungan intim dengan isterinya kemudian menceritakan keintimannya kepada orang lain" [Hadith riwayat Muslim no: 1427].
Jelas Imam Nawawi rh bahawa hadith ini melarang sesorang itu mendedahkan perhubungannya dengan isterinya kepada orang lain, keseronokan isterinya, dan secara jelas perkataan atau perkara-perkara yang dilakukan. Ulama' juga menjelaskan bahawa hukum itu juga diaplikasikan kepada si isteri juga.
Ahli pengkritik hadith mengatakan riwayat dari Umar bin Hamzah ini dhaef (lemah). Imam Ahmad kata mungkar, hadith ini didhaefkan oleh Ibn Ma'in dan Nasaai. Ibn Hibban kata bahawa perawi tersebut membuat salah, dan juga didhaefkan oleh Zahabi dan Ibn Hajar.
Ada dikalangan ulama' muta'akhir mengatakan hadith ini hasan, sekurang-kurangnya maknanya baik (hasan).
Telah diriwayat dari Asmaa' bt Yazid, bahawa beliau bersama Nabi , dan beberapa lelaki dan wanita duduk bersamanya, Nabi bertanya :
Jelas Imam Nawawi rh bahawa hadith ini melarang sesorang itu mendedahkan perhubungannya dengan isterinya kepada orang lain, keseronokan isterinya, dan secara jelas perkataan atau perkara-perkara yang dilakukan. Ulama' juga menjelaskan bahawa hukum itu juga diaplikasikan kepada si isteri juga.
Ahli pengkritik hadith mengatakan riwayat dari Umar bin Hamzah ini dhaef (lemah). Imam Ahmad kata mungkar, hadith ini didhaefkan oleh Ibn Ma'in dan Nasaai. Ibn Hibban kata bahawa perawi tersebut membuat salah, dan juga didhaefkan oleh Zahabi dan Ibn Hajar.
Ada dikalangan ulama' muta'akhir mengatakan hadith ini hasan, sekurang-kurangnya maknanya baik (hasan).
Telah diriwayat dari Asmaa' bt Yazid, bahawa beliau bersama Nabi , dan beberapa lelaki dan wanita duduk bersamanya, Nabi bertanya :
لعل رجلا يقول ما يفعل بأهله ، ولعل امرأة تخبر بما فعلت مع زوجها ؟! فأرّم القوم - أي سكتوا ولم يجيبوا - ، فقلت : إي والله يا رسول الله ! إنهن ليفعلن ، وإنهم ليفعلون . قال : فلا تفعلوا ، فإنما ذلك مثل شيطان لقي شيطانة في طريق فغشيها والناس ينظرون
"Adakah mana-mana lelaki berkata mengenai apa yang dia lakukan bersama isterinya? Adakah mana-mana isteri mengkhabarkan apa dia lakukan bersama suaminya? Mereka mendiamkan diri dan tidak menjawab. (Asmaa') berkata : YA, Demi Allah, Ya Rasulullah, kaum wanita melakukan itu, dan kaum lelaki melakukan itu. Baginda menjawab : Jangan lakukan ! Ia bagaikan Syaitan Jantan berjumpa Syaitan Betina diatas jalan dan mengadakan hubungan kelamin dan manusia melihatnya" [Hadith Riwayat Abu Daud].
2. Jawapan no : 2 - Penyelesaian terbaik diantara suami isteri adalah dengan cara duduk berbincang sesama sendiri menyatakan apa yang dia rasa tidak puas hati. Salah satu cara ialah dengan melihat sirah Nabi dan juga kitab-kitab yang membicarakan adab-adab berjimak. Contohnya buku Tuhfat al-‘Arus oleh Mahmud Mahdi Istanbuli.
Suami kena mainkan peranan sebagai ketua perbincangan. Firman Allah swt :-
2. Jawapan no : 2 - Penyelesaian terbaik diantara suami isteri adalah dengan cara duduk berbincang sesama sendiri menyatakan apa yang dia rasa tidak puas hati. Salah satu cara ialah dengan melihat sirah Nabi dan juga kitab-kitab yang membicarakan adab-adab berjimak. Contohnya buku Tuhfat al-‘Arus oleh Mahmud Mahdi Istanbuli.
Suami kena mainkan peranan sebagai ketua perbincangan. Firman Allah swt :-
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ
"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan" [surah al-Nisaa' : 34]
Ingat, bahawasanya sebaik-baik lelaki atau suami, adalah mereka yang berbuat baik kepada isterinya. Sabda Nabi :-
Ingat, bahawasanya sebaik-baik lelaki atau suami, adalah mereka yang berbuat baik kepada isterinya. Sabda Nabi :-
خيركم خيركم لأهله،وأنا خيركم لأهلي
"Sebaik-baik kamu adalah orang yang baik kepada isterinya, aku adalah orang yang paling baik terhadap isteriku" [Hadith Riwayat al-Thahawi].
Disana kita melihat, layanan baik seorang suami kepada isterinya menjadi kayu pengukur kepada akhlak suaminya. Baik layanan suami kepada isterinya, maka tergambar baiknya akhlak seseorang. Sabda Nabi :-
Disana kita melihat, layanan baik seorang suami kepada isterinya menjadi kayu pengukur kepada akhlak suaminya. Baik layanan suami kepada isterinya, maka tergambar baiknya akhlak seseorang. Sabda Nabi :-
أكمل المؤمنين إيماناً أحسنهم خلقاً، وخيارهم خيارهم لنسائهم
"Paling sempurna Iman seorang Mukmin adalah yang paling baik akhlaknya, sedangkan oleh mukmin yang paling baik akhlaknya adalah yang paling baik terhadap isterinya" [hadith Riwayat al-Tirmudzi, dll].
Kesimpulan, berbincang secara baik, dengan penuh kasih sayang. Tanya apa masalahnya? Banyakkan membaca buku dan berkongsi ilmu bersama isteri didalam bab kerukunan rumah tangga.
3. Jawapan no : 3 - Didalam sebuah hadith sahih, Nabi bersabda :-
Kesimpulan, berbincang secara baik, dengan penuh kasih sayang. Tanya apa masalahnya? Banyakkan membaca buku dan berkongsi ilmu bersama isteri didalam bab kerukunan rumah tangga.
3. Jawapan no : 3 - Didalam sebuah hadith sahih, Nabi bersabda :-
إذا دعا الرجل امرأته إلى فراشه فلم تأته، فبات غضبان عليها ، لعنتها الملائكة حتى تصبح
"Apabila seorang suami memanggil isterinya ke katil akan tetatapi isterinya tidak mahu mendatanginya, sehingga suaminya tidor dalam keadaan marah, maka malaikat melaknati isteri tersebut sampai pagi" [hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim].
Ulama' berbincang panjang mengenai hadith ini. Di antaranya termasuk makna memanggil isteri kekatil bermaksud mengajak melakukan hubungan suami-isteri. Didalam hadith ini, jika si isteri tidak mempunyai alasan-alasan syara', maka laknat tersebut jatuh kepadanya. Antara alasan-alasannya termasuklah isteri sakit, suami yang mabuk, suami yang membahayakan isteri, dan termasuklah isteri yang terlalu penat.
Ulama' menyebut juga bahawa, jika suami TIDAK MARAH, maka perkara tersebut tidak berlaku. Bermaksud suami faham akan kepenatan isterinya. Atau, isteri memohon ma'af kepada suaminya, maka malaikat tidak melaknatinya.
Ulama' tidak menyebut bahawa hadith ini boleh diaplikasi kepada lelaki pula. Kepada lelaki yang enggan melakukan hubungan kelamin bersama isternya, Dr. Khalid ibn Ali al-Mushaiqih mengatakan perkara tersebut adalah salah, kerana suami kena berlaku baik kepada isteri-isterinya sebagaimana hadith yang kita nyatakan diatas. Berlaku baik dan adil ialah salah satunya dengan mencukupkan nafkah batinnya. WA.
sekian, wassalam
Ulama' berbincang panjang mengenai hadith ini. Di antaranya termasuk makna memanggil isteri kekatil bermaksud mengajak melakukan hubungan suami-isteri. Didalam hadith ini, jika si isteri tidak mempunyai alasan-alasan syara', maka laknat tersebut jatuh kepadanya. Antara alasan-alasannya termasuklah isteri sakit, suami yang mabuk, suami yang membahayakan isteri, dan termasuklah isteri yang terlalu penat.
Ulama' menyebut juga bahawa, jika suami TIDAK MARAH, maka perkara tersebut tidak berlaku. Bermaksud suami faham akan kepenatan isterinya. Atau, isteri memohon ma'af kepada suaminya, maka malaikat tidak melaknatinya.
Ulama' tidak menyebut bahawa hadith ini boleh diaplikasi kepada lelaki pula. Kepada lelaki yang enggan melakukan hubungan kelamin bersama isternya, Dr. Khalid ibn Ali al-Mushaiqih mengatakan perkara tersebut adalah salah, kerana suami kena berlaku baik kepada isteri-isterinya sebagaimana hadith yang kita nyatakan diatas. Berlaku baik dan adil ialah salah satunya dengan mencukupkan nafkah batinnya. WA.
sekian, wassalam
PANEL AL-AHKAM.NET
Kalau mendengar pulak apa hukumnya?
BalasPadamjg mdpt dosa sbb tumpang semangkuk mdgr pkara yg dilarang agama
BalasPadam