Ahad, 27 Februari 2011

Kenyataan Media TG Nik Aziz Berkaitan Isu Najib Bidas Sheikh Qardawi sebagai Pengganas


Dari minda Tuan Guru Nik Abdul Aziz : ISLAM SEDERHANA : AJARAN BARU UMNO

Terkejut saya apabila membaca kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri Malaysia yang saya sifatkan sangat tidak manis terhadap gerakan Ikhwanul Muslimin dan Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradawi ketika berada di Turki baru-baru ini. Menurut laman web National Review Online, beliau dilaporkan mengeluarkan kenyataan bernada kesal dengan keterlibatan Ikhwanul Muslimin dengan protes mendesak pengunduran Hosni Mubarak di Mesir yang disifatkan oleh beliau berunsur violence and extremism (keganasan dan melampau). Ditambah lagi dengan kenyataan beliau yang menggambarkan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi selaku seorang yang menyokong keganasan. Di antara ayat-ayat kurang manis dalam laporan tersebut ialah : “Those concerns center on Qaradawi’s support and justification for terrorism (kebimbangan ini berasaskan kepada sokongan Qaradawi dan justifikasi yang diberikan beliau terhadap keganasan).

Saya kira Perdana Menteri Malaysia sudah lupa langit tinggi rendah sewaktu mengeluarkan kenyataan tersebut. Saya khuatir, pemergian ke Turki hanya untuk berguru dengan tokoh sekular Turki yang jasadnya berkubur di situ. Sudahlah beberapa minggu lepas, salah seorang bekas Perdana Menteri Malaysia menulis menyerang saya dengan melabelkan Kamal Attarturk sebagai tokoh yang banyak berjasa kepada Islam, hari ini Perdana Menteri pula menziarahi pusara Kamal Attarturk dan meletakkan kalungan bunga di situ, satu amalan yang telah difatwakan haram di Malaysia. Barangkali itulah Islam sederhana, ajaran baru UMNO.

Ingatlah, tiada Islam sederhana, Islam melampau atau Islam kedai kopi. Semuanya Islam yang datang dari Rasulullah SAW. Setiap yang berbeza, itu bukannya Islam.

Pertama, saya ingin bertanya, atas neraca mana nama ganas itu mahu ditampal? Adakah setiap perbuatan menuntut hak setelah dinafikan itu ganas? Dalam Islam, neraca yang paling tepat ialah sunnah Rasulullah SAW dan bukan neraca Hillary Clinton. Baginda dan para sahabat telah berada di bumi tempat tumpah darah : Makkah al-Mukarramah selama 13 tahun, selama tempoh itulah umat Islam di Madinah dizalimi, dinafikan hak mereka bahkan pernah dipulau selama tiga tahun di Syi’ib Ali. Mereka tidak dibenarkan berjual beli dengan sesiapa, salam mereka tidak berjawab, sapa mereka tidak berbalas. Mereka ditekan dengan pelbagai tekanan namun tidak sekalipun mereka melawan kerana belum menadapat keizinan daripada Allah SWT. Hanya di Madinah, barulah Allah SWT memerintahkan agar umat Islam berperang membela diri dan menjaga maruah. FirmanNya :

وَقَاتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَـتِلُونَكُمْ كَآفَّةً

Yang bermaksud : Dan perangilah kaum musyrikin (yang memerangi kamu) itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya – Surah al-Taubah, ayat 36.

Di Madinah, umat Islam akhirnya dibenarkan melawan dan mengangkat pedang memerangi kezaliman ke atas mereka. Tiga belas tahun mereka bersabar di Mekah, namun kesabaran manusia ada hadnya. Jika binatang sekecil kucing pun boleh melawan jika ditindas, apatah lagi makhluk yang berakal seperti manusia? Adakah Rasulullah SAW dan para sahabat itu ganas? Suka saya nyatakan, jika Rasulullah SAW itu disifatkan ganas, maka semua muslim seharusnya bersedia untuk menjadi pengganas!

Hosni Mubarak telah menzalimi rakyat Mesir selama 30 tahun, bila diadakan pilihanraya pula dia dikatakan mendapat kemenangan hampir 99.99%. Adakah menjatuhkan pemimpin seperti ini dianggap sebagai ganas? Janganlah pula membuat tuduhan bahawa Ikhawanul Muslimin yang terlibat sedangkan apa yang jelas berlaku di Mesir ialah kebangkitan rakyat. Tidakkah Perdana Menteri Malaysia mengetahui bahawa mereka yang terlibat dengan protes ini terdiri daripada segenap lapisan rakyat Mesir. Muslim, Kristian, kelas bawahan, menengah bahkan atasan sekalipun berdiri satu barisan menuntut pengunduran Mubarak. Isunya ialah penyelewengan, penindasan dan kezaliman rejim Hosni Mubarak, jangan pula getahnya dipalitkan kepada Ikhwan!

Islam tidak mengajar untuk melakukan keganasan, tetapi Islam tidak membenarkan umatnya menghina diri dan merelakan perlakuan zalim ke atas diri mereka. Peliknya, ketika Hosni Mubarak menzalimi rakyatnya sendiri, mulut-mulut ini diam seribu bahasa, apabila rakyat Mesir bertindak menuntut hak, mereka pula dilabelkan sebagai ganas. Demikianlah juga ketika Iraq dan Afghanistan dihancurkan oleh Amerika Syarikat, mana perginya perkataan ganas itu? Begitu juga dengan tindakan PBB membelah bahagikan bumi Palestin demi kepentingan Israel, PBB dan Israel tidak dilabelkan ganas. Apabila rakyat Palestin bertindak walaupun hanya dengan melontar batu, mereka sudah dianggap ganas! Alangkah sengetnya neraca yang mereka gunakan.

Al-Qaradawi ialah ulama berjasa. Beliau pernah dipenjarakan ketika Perdana Menteri Malaysia hari ini belum lagi lahir ke dunia. Beliau telah mengarang puluhan kitab dalam pelbagai disiplin ilmu, pemikirannya dijadikan kajian oleh ratusan sarjana di seluruh dunia bahkan kerajaan Malaysia sendiri menganugerahkan Tokoh Maal Hijrah 1431H kepada beliau.

Istighfarlah banyak-banyak. Ingatlah kepada Allah SWT sebelum melabelkan ulama yang mulia dengan tuduhan seperti itu. Harapan saya Perdana Menteri sekarang tidak berguru dengan salah seorang bekas Perdana Menteri yang semakin mengarut kenyataannya. Saya simpati dengan bekas Perdana Menteri itu.

Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.
Pejabat Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 24 Rabiul Awal 1432 / 27 Februari 2011

Sabtu, 26 Februari 2011

Tentera Libya Semakin Ganas, Masjid pula Menjadi Sasaran

Perang besar-besaran yang dilancarkan pimpinan Libya, Moammar Gaddafi, terhadap penunjuk perasaan terus berlaku secara kejam oleh tentera yang tunduk di bawahnya. Seorang saksi  yang berada di sebelah Barat kota Tripoli melaporkan, satu unit pasukan telah menghancurkan sebuah masjid yang dikatakan menjadi kubu para penunjuk perasaan, dan “Menara masjid dirobohkan,” ujarnya.

Saksi mengatakan kepada Associated Press melalui telefon bahawa beberapa penunjuk perasaan, yang telah berkhemah di dalam dan luar masjid telah dibunuh. “Yang masih hidup, mengalami kecederaan parah,” ujarnya lagi.

Saksi lain pula dari Zawiya melaporkan tentera menggunakan roket anti-radar dan senjata automatik untuk menyerang penunjuk perasaan. Para saksi melaporkan kejadian ini dengan syarat namanya tidak disiarkan kerana bimbang akan ditangkap.

Saksi tersebut juga mengatakan serangan itu terjadi sehari setelah seorang pembantu Gaddafi datang ke kota itu dan memperingatkan penunjuk perasaan agar meninggalkan kerumunan atau menghadapi serangan.

Ini bukan kali pertama tentera Libya menggunakan peralatan perang untuk menghalau penunjuk perasaan. Sebelum ini, pada hari isnin lepas, pesawat perang Libya mengebom ibukota Tripoli.

Fathi al-Warfali, aktivis Libya yang memimpin Jawatankuasa Libya untuk Kebenaran dan Keadilan yang berpangkalan di Switzerland  yang turut berdemonstrasi di hadapan markas besar PBB di Geneva, mengatakan “..pesawat tentera menyerang orang awam & penunjuk perasaan di Tripoli. Orang awam menjadi panik & takut. Di mana peranan  PBB? Di mana Amnesty International?” kata al-Warfali kepada Reuters

Sumber :
Hizbut Tahrir Indonesia

130 Orang Tentera Libya Ditembak Mati Kerana Enggan Menurut Perintah Gaddafi



Pergolakan revolusi di Libya terus berlarutan. Regim setempat menghadapinya dengan melakukan berbagai tindakan, dengan kekerasan dan pembunuhan. Sejumlah tentera Libya telah ditangkap kerana menolak arahan dari menembak para penunjuk perasaan anti pemerintahan, lapor Persekutuan Antarabangsa Hak Asasi Manusia (IFHR).

Sebuah video amatur seperti yang dilaporkan oleh Press TV menunjukkan jenazah sejumlah 130 orang tentera yang mati dengan tangan-tangan mereka diikat di belakang badan mereka. Perajurit yang memberontak itu ditembak mati di al-Baida berhampiran Kota Benghazi.

Gaddafi yang enggan berundur telah memerintahkan pasukannya untuk menembak para penunjuk perasaan. Namun semakin banyak anggota tentera yang menolak arahan tersebut.

Sumber dari bahagian perubatan mengatakan kepada IFHR bahawa mereka telah melihat dengan mata kepala mereka sendiri serangan di Benghazi. Tentera-tentera upahan telah menembak penunjuk perasaan secara rambang di kota kedua terbesar tersebut. Hospital-hospital di kota tersebut dipenuhi dengan mayat-mayat dan orang awam yang tercedera akibat serangan daripada kelompok Pro Gaddafi.

IFHR menegaskan, kekejaman yang dilakukan terhadap para penunjuk perasaan di Libya merupakan kejahatan terhadap kemanusiaan yang harus diajukan ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

Terbaru, 2.000 orang dilaporkan maut akibat kekejaman yang dilakukan pasukan keselamatan terhadap penunjuk perasaan sejak minggu lalu. Ratusan penunjuk perasaan yang terkorban telah dikebumikan secara beramai-ramai di sebuah pantai di Tripoli, ibukota Libya.

Pasukan tentera Libya menggunakan senjata-senjata berat pada Rabu, 23 Februari lalu untuk membubarkan orang awam. Bahkan mereka juga melakukan pemeriksaan dari rumah ke rumah untuk mencari para penunjuk persaaan anti pemerintah.

Sumber :
Syabab.com

Maulidur Rasul : Adakah Cukup Sekadar Sambutan Penuh Kemeriahan

Hari kelahiran insan yang paling bermakna dalam diri umat Islam, iaitu Baginda Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam tiba lagi. Seperti kebiasaan, hari kelahiran Baginda disambut dengan meriah oleh umat Islam di negara ini. Laungan penceramah dan sisipan bahan-bahan bertulis yang mengetengahkan slogan “Contohi perjuangan Rasul”, “Rasulullah teladan kita”, dan “Contohi Akhlak Rasul” sudah dapat dijangka oleh umat Islam setiap kali tibanya hari yang penuh bermakna ini. Namun sayangnya semua itu seringkali hanya tinggal sebagai slogan-slogan yang kering tanpa makna. Buktinya, sudah berpuluh-puluh tahun umat ini meraikan Maulidur Rasul, tetapi tetap saja umat hari ini sangat jauh daripada gambaran umat Islam yang sebenar sebagaimana masyarakat Islam yang dibangun oleh Rasulullah di Madinah, iaitu masyarakat yang dibangun atas dasar aqidah Islam, berhukum atas dasar aqidah Islam dan juga dipersatukan atas dasar aqidah Islam.

Apakah sebenarnya yang terjadi dengan umat Islam saat ini? Mengapa sudah puluhan tahun Maulidur Rasul diperingati, namun tetap tidak tampak adanya perubahan yang bererti kepada umat Islam? Apabila diteliti dan dikaji dengan lebih mendalam, terdapat dua punca utama mengapa semua ini  berlaku.

Pertama; Maulidur Rasul hanya diperingati sekadar sebagai majlis keraian, tanpa meninggalkan kesan yang mendalam terhadap individu mahupun masyarakat. Seringkali Maulidur Rasul diraikan sebagai sesuatu acara yang rutin, dan menjadi suatu kemestian yang tidak boleh tidak untuk dilaksanakan setiap tahun. Hal ini kerana tarikh Maulidur Rasul telah siap tercatat dalam kalendar dan sudah menjadi agenda kebiasaan pada tahun-tahun sebelumnya.

Pelbagai program seperti ceramah umum, penganugerahan, perarakan dan juga jamuan makan diadakan bagi memeriahkan peringatan Maulidur Rasul tersebut. Jika kemeriahan yang menjadi sasaran, maka jelaslah itu sudah berjaya diraih.  Namun, umat jelas terlepas pandang bahawa memperingati hari kelahiran Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam dan para sahabatnya.  Bahkan pada awal kewujudan majlis sambutan Maulidur Rasul ini bertujuan untuk menumbuhkan rasa cinta kepada Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam. Jika benar demikian, maka timbul persoalan sama ada sudahkah momentum Rabiul Awal ini berjaya untuk menambahkan kecintaan kita kepada Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi wa Sallam yang mana sering kita ingati kelahirannya? Bagaimana pula dengan komitmen untuk sentiasa mencontohi serta meneladani apa-apa sahaja yang dilakukan oleh Nabi kita yang Mulia ini?

Dua perkara, iaitu cinta dan ketaatan kepada Baginda Rasulullah inilah yang sepatutnya menjadi perhatian utama sekaligus perlu untuk kita usahakan dengan istiqamah.  Ini disebabkan oleh cinta kepada Allah dan RasulNya merupakan suatu kewajiban syar’i yang diperintahkan oleh Allah Subhanahu wa Taala. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Jika bapa-bapa kamu dan anak-anak kamu dan saudara-saudara kamu dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu dan kaum keluarga kamu dan harta benda yang kamu usahakan dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).” [TMQ at-Taubah (9): 24]

Dari Anas r.a., dia berkata, Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam telah bersabda yang bermaksud: “Tidak beriman seorang hamba hingga aku lebih dicintai daripada keluarganya, hartanya, dan seluruh manusia yang lainya.”  [ Mutafaq ‘alaih]

Saidina Umar juga pernah berkata, “Wahai Rasulullah! Engkau lebih aku cintai daripada mana-mana manusia yang ada di dunia ini kecuali jiwaku yang berada di dalam jasadku”. Kata-kata Umar Radhiallahu Anhu. ini disambut oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam dengan tegas: “Tiada sesiapa pun yang benar-benar menjadi Mukmin sejati sehinggalah aku lebih dicintainya walaupun daripada dirinya sendiri”. Mendengarkan sabda yang mulia ini, Umar RA lantas berkata: “Demi Tuhan yang menurunkan Kitab kepadamu, sekarang ini engkau lebih aku cintai daripada diriku yang berada di dalam jasadku”. Lalu Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda: “Sekarang (barulah kamu mempunyai iman yang sempurna) wahai Umar!  [Bukhari dan Muslim]

Cinta kepada Allah dan Rasul-Nya, sebagaimana halnya kecintaan kepada siapa pun dan pada apa-apa pun pasti menuntut sejumlah pengorbanan tertentu, dan bukanlah sekadar diwujudkan dengan kata-kata dan puji-pujian ke atas Allah dan Rasul-Nya. Oleh itu, kesan sewajarnya yang dituntut daripada kaum Muslim adalah kewajipan dan ketaatannya untuk mengikuti dan meneladaninya, bukan semata-mata hanya tertumpu dalam akhlak atau nilai moral baginda sahaja, tetapi juga dalam seluruh gerak-kerja dan perilaku baginda. Demikianlah sebagaimana firman Allah berikut yang bermaksud: “Katakanlah, "Jika kalian (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosa kalian." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. [TMQ ali Imran (3): 31].

Ibn Katsir dalam tafsirnya turut menyatakan bahawa ayat di atas merupakan kata putus bahawa siapa pun yang mengaku mencintai Allah, sementara ia tidak mengikuti jalan hidup Nabi Muhammad, maka dia adalah pendusta, sehinggalah dia betul-betul mengikuti seluruh syariat Muhammad dan agama yang dibawanya di dalam seluruh ucapan dan perilakunya. Manakala, dalam Tafsir al-Qurthubi, al-Azhari, menyatakan, "Mencintai Allah dan Rasul-Nya ditunjukkan dengan mentaati keduanya dan menjalankan perintah keduanya."

Allah Subhanahu wa Ta’ala juga berfirman yang maksudnya: “Sungguh telah ada suri teladan yang baik pada (diri) Rasulullah bagimu,(yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) Hari Kiamat dan yang banyak mengingat Allah.”  [TMQ al-Ahzab(33): 21]

Kedua:  Kesalahfahaman tentang cara mencontohi Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam.  Sebagaimana yang sering diingatkan oleh para penceramah,  umat Islam mesti sedar bahawa perasaan cinta sahaja kepada Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam tidaklah mencukupi tanpa diikuti dengan usaha untuk meneladani Baginda Sallallahu Alaihi wa Sallam dalam segala perbuatan.  Akan tetapi, isu bagaimana dan dalam apa-apa jua perkara yang menuntut kita  meneladani Rasulullah secara praktikalnya masih tidak difahami oleh umat Islam. Majoriti antara kita lebih cenderung untuk bersikap parsial, iaitu mengambil suatu bahagian dan meninggalkan suatu bahagian lainnya.  Ini jelas dilihat apabila kita memilih untuk memenuhi kewajipan dalam aspek ritual-spiritual tetapi meninggalkan aspek lainnya yang lebih luas, termasuk dalam sistem pemerintahan, ekonomi, sosial, perundangan, hukuman, pendidikan dan lain-lain.  Hal ini seolah-olah Baginda tidak meninggalkan apa-apa panduan untuk kita, walhal sebenarnya Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam juga telah memberikan contoh dalam melaksanakan perkara-perkara tersebut.  Kita harus sedar bahawa Rasulullah bukan sahaja seorang ahli ibadah, malah baginda juga merupakan seorang suami, ayah, ahli politik yang agung, pemimpin dalam struktur sama ada ketua negara mahupun ketua angkatan perang, malah baginda sendiri juga merupakan seorang ahli perang.  Rasulullah juga merupakan seorang pendakwah, pembawa risalah Allah, penyebar Islam dan pembawa rahmat ke seluruh alam.

Oleh itu, di saat ini kita sepatutnya sudah menyedari sama ada kita benar-benar sudah memenuhi seruan baginda atau tidak.  Mengapa saat ini kita masih tidak mahu meninggalkan riba’ dan transaksi-transaksi batil yang dibuat oleh sistem kapitalisme, tidak mahu mengatur urusan sosial dengan aturan Islam, tidak mahu menjalankan pendidikan dan politik Islam, tidak mahu menerapkan hukum-hukum Islam (seperti qishâsh, potong tangan bagi pencuri, rejam bagi pezina, sebat bagi pemabuk, hukuman mati bagi yang murtad, dll), juga tidak mahu mengatur pemerintahan/negara dengan aturan-aturan Islam?  Bukankah semua itu  pernah dipraktikan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam selama bertahun-tahun di Madinah dalam kedudukannya sebagai kepala Negara Islam (Daulah Islamiyah)?  Bahkan para sahabat dan pencinta Rasulullah yang sejati juga telah menuruti jejak langkahnya dengan menerapkan sistem Islam kaffah ke dalam kehidupan baik individu, masyarakat mahupan negara.

Khatimah
Kini, sudah saatnya kita mencintai Rasul bukan hanya sebatas kata-kata, terhenti di lisan atau semasa Maulidur Rasul sahaja, tetapi wajib bagi kita mengkaji dan mengikuti serta menzahirkan perjuangan hidup Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam dan mengaplikasikannya dalam kehidupan ini.

Wahai kaum Muslimin!  Zaman kenabian telah berakhir dengan pengutusan Muhammad Sallallahu Alaihi wa Sallam, Nabi yang terakhir dan penutup segala nabi. Kalian sekali-kali tidak akan dapat menjadi nabi, tetapi kalian boleh memilih di antara dua jalan. Pertama, untuk hidup mulia denganmeneruskan teladan yang ditinggalkan Nabi Allah SAW atau kedua, hidup dalam kehinaan kerana meninggalkan sunnah Nabi.  Bagi kedua-dua jalan itu ada penyudahnya yang Allah sediakan bagi kalian di Akhirat.  Wallahu`alam

Jumaat, 25 Februari 2011

Mati Dalam Perbuatan Syirik

http://www.islam.gov.my/

Hadith: 
 
Rasulullah saw. Bersabda yang bermaksud:Bersegeralah kamu semua untuk melakukan amalan-amalan yang baik sebelum datang tujuh perkara: Adakah kamu semua menunggu sehingga menjadi fakir yang melalaikan diri kamu semua, atau pun kekayaan yang menjadikan diri kamu curang, atau sakit yang membawa kebinasaan tubuh badan, atau tua yang menjadi nyanyuk, atau mati dengan tiba-tiba, atau pun kedatangan pengaruh dajjal yang ianya adalah seburuk buruk makhluk yang tidak dapat dilihat yang memang dinanti-nanti kedatangannya, ataupun datangnya hari qiamat pada hal hari qiamat itu adalah hari yang paling dahsyat bencananya serta pahit pula penderitaannya
 
Huraian Hadith: 
 
1. Umat Islam dilarang menangguh-nangguh dan berlambat-lambatkan amal ibadat yang diamanahkan kepada mereka.

2. Kekayaan dan kemiskinan tidak menghalang seseorang itu menambah amalan untuk beribadat kepada Allah kerana kekayaan dan kemiskinanan merupakan satu dari ujian kehidupan.

3. Terdapat setengah golongan yang menjadi sibuk dan leka dengan kekayaan dan ada pula menjadi kufur disebabkan hidup menjadi fakir.

Persediaan sebelum tidur

Hadith: 
 
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Zaid al-Ansari r.a bahawa dia pernah melihat Nabi Muhammad SAW berbaring terlentang di dalam masjid, meletakkan sebelah kakinya pada sebelah kakinya yang lain.
 
Huraian Hadith: 
 
Sekiranya hendak tidur kita disarankan mengikut sunah Rasulullah SAW. Dalam suatu riwayat menerangkan: "Daripada 'Aisyah r.a katanya: "Nabi SAW apabila berbaring di tempat tidurnya pada setiap malam, baginda mengangkat kedua tangannya (seperti berdoa), lalu meniup dan membaca surah al-Ikhlas, surah al-Falaq, surah an-Nas, kemudian baginda menyapukan tangannya itu ke seluruh badan yang dimulai dari kepalanya dan mukanya dan bahagian depan daripada badannya, Baginda melakukannya sebanyak tiga kali.(at-Tirmizi)
 
Selain itu sebelum tidur baginda menunaikan sembahyang witir kerana Nabi SAW juga telah mengingatkan umatnya bahawa syaitan sering mengganggu manusia ketika tidur. Oleh itu kita dianjurkan supaya mengamalkan solat witir setiap kali sebelum tidur. Ketika baginda terbangun daripada tidur di tengah malam pula, baginda akan membasuh muka dan kedua belah tangan sebelum baginda tidur semula. Berkenaan dengan cara tidur pula, Rasulullah SAW selain daripada tidur miring ke sebelah kanan, baginda juga pernah tidur terlentang dengan cara meletakkan satu kaki di atas yang lain sebagaimana maksud hadis di atas.
 

Khamis, 24 Februari 2011

Lesbian Dan Gay...Dosanya Sama Dengan Zina

Lesbian dalam Islam disebut sebagai musahaqah, iaitu melakukan perbuatan seks antara perempuan dengan perempuan dengan menggeselkan kemaluan sehingga mendatangkan berahi. Islam jelas mengharamkan musahaqah.

Dari Abu Musa katanya, Rasulullah bersabda, “Bila lelaki menyetubuhi lelaki maka keduanya berzina, dan bila wanita menyetubuhi wanita maka kedua-duanya juga berzina.” (HR Al-Baihaqi dalam Syu’abil Iman)

Ibnu Qudamah dalam kitab Al-Mughni berpendapat, jika bergesel dua wanita maka kedua-duanya melakukan zina berdasarkan apa diriwayatkan daripada Nabi yang bersabda bermaksud, “Apabila seorang wanita mendatangi (menyetubuhi) seorang wanita maka keduanya berzina.”

Imam Al-Alusi dalam kitab Ruhul Ma’ani, berpendapat Sihaq (lesbian) termasuk dalam kategori liwat seperti yang terjadi pada kaum Luth, iaitu seorang wanita menyetubuhi wanita. Dalam hadith Hudzaifah r.a Nabi bersabda, “Sesungguhnya benarlah ucapan (Allah SWT) atas kaum Luth tatkala kaum wanita (daripada mereka) merasa cukup dengan wanita dan kaum lelaki merasa cukup dengan lelaki.”

HAK PENJAGAAN ANAK (HADANAH): DARI SEGI SIAPA YANG LEBIH BERHAK MENURUT SYARA’



1. PENGERTIAN

Dari sudut bahasa, hadanah bererti menjaga dan mengasuh anak kecil dengan menanggung nafkah dan mendidiknya. Perkataan hadanah diambil daripada perkataan al-hidn yang bererti rusuk atau dada. Ia dikaitkan dengan pengasuhan kerana pada kebiasaannya pengasuh meletakkan kanak-kanak yang diasuh di atas rusuknya atau pangkuannya (Al-Sayyid Sabiq. 1994).

Dari sudut syara’, erti hadanah diberikan dengan berbagai definisi. Dalam mazhab al-Shafie ia disebut sebagai menjaga orang yang tidak boleh bersendirian menguruskan dirinya daripada perkara yang menyakitkannya kerana ia tidak mumayyiz lagi seperti kanak-kanak dan orang besar yang gila. Juga dengan mendidiknya (mendidik orang yang dijaga) dengan perkara yang memberin maslahah kepadanya sama ada berkaitan pemeliharaan makanan, minuman dan sebagainya” (Dr. Mustafa Al-Khin, Dr. Mustafa Al-Buqha & Dr. Ali Al-Syarbaji. 2000).

Mazhab Hanafi pula mentakrifkan hadanah sebagai mendidik kanak-kanak yang tidak dapat menguruskan diri sendiri menurut umur tertentu oleh orang yang berhak terhadapnya, iaitu dikalangan keluarganya (Ahmad Mahmud Al-Shafi’i. 1991).

Ada juga pendapat yang mengatakan hadanah itu adalah mengawal kanak-kanak kecil, orang lemah, orang gila atau orang yang kurang waras daripada apa-apa bahaya yang boleh merosakkannya, menurut kemampuan dengan cara mendidik dan menjaganya, seperti membersih tubuh badannya, memberi makanan dan apa-apa jua yang boleh mendatangkan kerehatan kepadanya.

2. HUKUM HADANAH

Hukum hadanah ke atas kanak-kanak adalah wajib, kerana mengabaikannya bererti membiarkannya kepada bahaya dan kebinasaan. Kewajipan hadanah ini lebih tertumpu kepada ibu, kerana ibu mempunyai cirri-ciri dan sifat yang lebih sesuai untuk tujuan pengasuhan jika dibandingkan dengan bapa, sekalipun bapa telah berkahwin lain. Lagipun seorang ibu tiri tidak akan dapat mengasuh seorang kanak-kanak dengan sebaik mungkin yang boleh dilakukan oleh ibu kandung. Berdasarkan kedudukan ini, Islam telah menetapkan hak hadanah kepada seorang ibu. Nabi Muhammad s.a.w pernah menetapkan hak hadanah kepada seorang ibu selama mana dia belum berkahwin lain. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Engkau lebih berhak terhadapnya selama engkau belum berkahwin.”
(Riwayat Ahmad dan Abu Dawud)

Hak dan tanggungjawab ibu akan berterusan sehingga kanak-kanak tersebut mencapai umur mumayyiz, iaitu 7 tahun. Setelah itu, kanak-kanak tersebut boleh membuat pilihan samada ingin terus hidup bersama ibunya atau ingin hidup bersama bapanya. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Wahai anak! Ini bapamu dan ini ibumu, peganglah tangan siapa yang kamu suka antara mereka berdua. Lalu anak itu memegang tangan ibunya, lantas ibunya membawa ia pergi.”
(Riwayat Imam Ahmad)

3. HAK HADANAH MENURUT SYARA’

Pada dasarnya, Islam telah menetapkan hak hadanah kepada seorang ibu kecuali jika terdapat sebab-sebab yang boleh menggugurkan hak dan tanggungjawab tersebut. Ini sebagaimana yang disebut di dalam hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar bahawa seorang wanita pernah berkata kepada Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Sesunngguhnya anak yang berada dalam dukungan ini sayalah yang menyusukannya, tetapi sekarang bapanya telah menceraikan saya dan dia mahu mengambil anak ini daripada saya,” lalu Rasulullah s.a.w bersabda: “ Kamu lebih berhak ke atas ini selagi kamu belum berkahwin.”
(Riwayat Ahmad dan Abu Dawud)


Oleh yang demikian, hanya dengan perkahwinan seorang ibu dengan lelaki lain yang dapat menggugurkan hak dan tanggungjawab hadanah terhadap seorang ibu. Ini sebagaimana yang telah disepakati oleh majoriti ulama’ fikah yang mensyaratkan hak dan penjagaan anak akan gugur dari seorang ibu sekiranya ibunya berkahwin dengan lelaki lain.

Ada juga pendapat dari segelintir ulama’ fikah seperti Imam al-Hasan al-Shaybani dan ibn al-Hazm al-Andalusi yang mengatakan bahawa, walaupun seorang ibu telah berkahwin dengan lelaki lain, hak dan tanggungjawab ini tidak akan gugur. Pendapat ini dibuktikan dengan sebuah hadis Nabi s.a.w yang meriwayatkan bahawa Anas bin Malik tetap kekal dalam penjagaan ibunya, walaupun ibu kandungnya telah berkahwin dengan lelaki lain. Semasa Ummu Salamah dikahwini oleh Rasulullah s.a.w, beliau turut diberi hak untuk memelihara anaknya hasil daripada perkahwinannya dengan suami yang pertama.

Demikian juga dalam kes penjagaan anak perempuan Saiyidina Hamzah yang menjadi rebutan antara Saiyidina Ali, Ja’far bin Abi Talib dan Zayd bin Harithah, kerana masing-masing mempunyai hubungan persaudaraan dengan anak perempuan Saiyidina Hamzah. Menurut Ali, anak perempuan tersebut adalah anak perempuan bapa saudaranya (Saiyidina Hamzah ialah bapa saudaranya), sedangkan Zayd bin Harithah berkata bahawa anak perempuan Saiyidina Hamzah adalah anak saudaranya kerana Nabi Muhammad s.a.w telah mempersaudarakan Saiyidina Hamzah dengan Zayd bin Harithah. J’afar bin Abi Talib pula mengakui bahawa anak tersebut adalah anak perempuan kepada saudara iparnya kerana isteri Ja’far adalah emak saudara kepada anak tersebut. Lalu Rasulullah s.a.w membuat keputusan, anak itu dijaga oleh isteri Ja’far kerana dia adalah emak saudara (khalah) kepada anak perempuan Saiyidina Hamzah, walaupun perempuan itu telah berkahwin dengan Ja’far bin Abi Talib.

Masalah yang biasa diketengahkan dalam bab ini adalah untuk menentukan pihak yang paling berhak memelihara kanak-kanak selepas penceraian ibubapa ataupun kematian ibubapa. Berikut dikemukakan pendapat-pendapat para ulama’ mazhab fikah:

a) Mazhab Hanafi

Mazhab Hanafi berpendapat bahawa hak dan tanggungjawab memelihara anak hasil daripada pencerraian adalah hak bersama saudara-saudara perempuan kepada ibu-ibu kanak tersebut iaitu dengan didahulukan oleh ibu dan ibu kepada ibunya (neneknya). Jika tidak ada nenek sebelah ibunya, maka hak itu berpindah kepada nenek sebelah bapa (ibu kepada bapa kanak-kanak tersebut), kemudian saudara perempuan ibu kanak-kanak seibu sebapa, diikuti saudara perempuan seibu, saudara perempuan sebapa, anak perempuan daripada saudara perempuan seibu sebapa, anak perempuan daripada saudara perempuan seibu dan seterusnya. Jika tiada juga waris atau pihak yang dinyatakan, maka mestilah dicari wanita-wanita yang ada hubungan adik-beradik kepada ibu atau bapa kanak-kanak itu.

b) Mazhab Maliki

Mazhab Maliki pula berpendapat bahawa hak dan tanggungjawab hadanah adalah hak ibu, kemudian ibu kepada ibu (nenek) hungga ke atas, saudara perempuan ibu seibu sebapa (emak saudara), saudara perempuan ibu yang seibu, saudara perempuan ibu kepada ibu kanak-kanak (al-khalah li al-umm, atau saudara perempuan nenek sebelah ibu kanak-kanak), saudara perempuan ayah kepada ibu kanak-kanak (al-ammah al-umm, atau saudara perempuan datuk daripada sebelah ibu kanak-kanak), saudara perempuan bapa kepada bapa kanak-kanak (al-ammah al abb atau saudara perempuan dattuk daripada sebelah bapa kanak-kanak) hingga ke atas.

c) Mazhab Syafi’i

Mazhab Syafi’i berpendapat bahawa penjagaan kanak-kanak itu ialah hak ibu, ibu kepada ibu (nenek sebelah ibu) hingga ke atas dengan syarat dia mestilah pewaris, kemudian bapa kepada kanak-kanak tersebut, ibu kepada bapa kanak-kanak, ibu kepada ibu kepada bapa kanak-kanak hingga ke atas dengan syarat mereka adalah pewaris, barulah disusuli orang yang paling dekat daripada kerabat-kerabat ibu, seterusnya orang yang paling dekat daripada kerabat-kerabat bapa kanak-kanak itu.

Ringkasnya dapat dikatakan dalam mazhab Syafi’i bahawa orang yang utama sekali berhak mengasuh kanak-kanak adalah ibunya, kerana belas kasihan serta kasih saying dapat diberikan dengan sepenuh hati dan seikhlas murni. Mengikut mazhab Syafi’i, jika ibu telah hilang kelayakan untuk mengasuh atau meninggal dunia, hak tersebut akan berpindah kepada.

i. Nenek sebelah ibu hinnga ke atas.
ii. Bapa.
iii. Nenek sebelah bapa hingga ke atas.
iv. Kakak atau adik perempuan seibu sebapa.
v. Kakak atau adik perempuan seibu.
vi. Kakak atau adik perempuan sebapa.
vii. Anak perempuan kepada kakak atau adik perempuan seibu sebapa.
viii. Anak perempuan kepada kakak atau adik perempuan seibu.
ix. Anak perempuan kepada kakak atau adik perempuan sebapa.
x. Emak saudara sebelah ibu.
xi. Emak saudara sebelah bapa.
xii. Waris lelaki yang boleh menjadi waris kanak-kanak sebagai asabah.

d) Mazhab Hanbali

Mazhab Hanbali berpendapat bahawa orang yang lebih berhak untuk memelihara anak hasil daripad penceraian ialah ibunya, ibu kepada ibu (nenek sebelah ibu), kemudian iibu-ibu kepada nenek sebelah ibu hingga ke atas, disusuli bapa kepada kanak-kanak, ibu kepada bapa (nenek sebelah bapa), ibu-ibu kepada nenek sebelah bapa hingga ke atas, kemudian datuk, saudara perempuan ibu yang seibu sebapa, saudara perempuan ibu yang seibu, saudara perempuan ibu yang sebapa, kemudian saudara perempuan bapa yang seibu sebapa, saudara perempuan bapa yang seibu saudara perempuan bapa yang sebapa dan seterusnya.

4. SYARAT PENJAGA (HADINAH)

Terdapat pelbagai pendapat mengikut mazhab dalam meletakkan syarat kepada seorang penjaga (hadinah). Menurut mazhab Syafi’i, seseorang pengasuh itu msetilah memenuhi syarat-syarat berikut:

i. Islam. Seorang ibu yang kafir atau murtad tidak boleh dan tidak berhak mengasuh kanak-kanak kecil.
ii. Berakal. Orang gila tidak boleh menjadi pengasuh kecuali gilanya itu terlalu sedikit, seperti sehari dalam masa setahun.
iii. Beramanah. Orang perempuan yang mempunyai sifat khianat tidak berhak menjadi penjaga atau pengasuh, kerana dia tidak akan menjaga kanak-kanak itu dengan sebaik mungkin.
iv. Baliqh. Kanak-kanak kecil perlu kepada orang yang lebih dewasa, lebih-lebih lagi untuk urusan muamalat.
v. Perempuan yang baik serta bermoral tinggi. Perempuan fasik, seperti penzina, peminum arak, pencuri dan sebagainya tidak berhak menjadi pengasuh.
vi. Merdeka. Hamba tidak berhak menjadi pengasuh kepada kanak-kanak.
vii. Tinggal bersama kanak-kanak yang diasuh.
viii. Jika pengasuh itu ibunya sendiri, disyaratkan dia belum lagi berkahwin dengan lelaki lain. Jika dia berkahwin dengan seseorang daripada mahram kanak-kanak tersebut, hak pengasuhan itu tidak gugur jika bekas suaminya rela.
ix. Mempunyai tempat tinggal. Kanak-kanak tidak boleh diserahkan kepada ibu atau pengasuh lain jika mereka tidak mempunyai tempat tinggal tetap, sama ada milik sendiri atau rumah sewa.
x. Jika pengasuh kanak-kanak merupakan seorang wanita asing, disyaratkan suaminya mestilah mempunyai pertalian saudara dengan kanak-kanak berkenaan.

Mazhab Hanbali mengatakan antara syarat-syarat penjaga adalah seperti berikut:

i. Islam.
ii. Berakal iaitu tidak gila dan tidak ma’tuh.
iii. Tidak fasik.
iv. Penjaga bukan seorang hamba.
v. Tidak buta atau kurang penglihatan.
vi. Tidak mengalami sakit sopak atau kusta. Hak penjagaan akan gugur sekiranya penjaga mempunyai sakit sopak atau kusta.
vii. Penjaga tidak berkahwin dengan lelaki lain yang tiada mempunyai hubungan kekeluargaan dengan anak itu. Jika penjaga itu berkahwin dengan saudara terdekat kepada anak tersebut, maka ibu kepada anak itu berhak memeliharanya.

Tegasnya, sekiranya pengasuh berkahwin dengan lelaki lain, dia tidak berhak untuk memelihara anak itu. Akan tetapi sekiranya dia berkahwin dengan saudara terdekat anaknya itu, maka dia berhak menjaganya.

Mazhab Hanafi pula berpendapat bahawa syarat-syarat penjaga samaada dia seorang
lelaki atau seorang perempuan adalah seperti berikut:

i. Berakal. Penjaga yang gila tidak boleh menjadi penjaga walaupun dia waras untuk sebentar sahaja.
ii. Berkuasa untuk melakukan kerja. Orang yang sudah tua atau lanjut umur, orang buta, bisu, pekak dan orang yang sentiasa sakit tidak boleh menjadi penjaga.
iii. Sekiranya anak yang dipelihara itu perempuan, maka penjaganya mestilah berkuasa mengawasi dan menjaga kanak-kanak itu daripada melakukan sifat-sifat buruk khususnya perbuatan-perbuatan yang didorong oleh nafsu dan syahwat. Jika penjaga tidak sanggup untuk menghalang dan mencegah anak itu daripada melakukan sifat-sifat buruk yang disebutkan, maka lebih baik penjaga mengundurkan diri.
iv. Penjaga mestilah seorang yang amanah kepada agama, bukan peminum arak atau penzina.
v. Penjaga mestilah seorang yang sihat daripada semua penyakit yang berjangkit seperti sopak atau kusta.
vi. Penjaga mestilah seorang yang cerdik dalam pengurusan harta dan bukan seorang yang pembazir.
vii. Jika penjaga itu wanita, maka disyartiatkan dia bukanlah seorang yang sering didatangi lelaki asing, kecuali jika wanita berkahwin dengan mahram anak itu. Jika penjaga sering didatangi oleh lelaki asing, maka haknya sebagai penjaga akan gugur.

Di dalam mazhab Maliki, Islam dan samaada lelaki atau perempuan tidak menjadi syarat dalam hak hadanah. Jika pengasuh bukan seorang Islam dan ditakuti dia memberikan kanak-kanak itu makanan yang haram seperti daging babi, maka pengasuh itu hendaklah diawasi oleh orang Islam bukan pengasuh itu dilarang untuk mengasuhnya. Jika pengasuhnya adalah seorang lelaki, maka disyaratkan pengasuh itu hendaklah ada bersamanya seorang wanita yang turut sama mengasuh kanak-kanak itu seperti isterinya atau amahnya (hambanya). Akan tetapi pengasuh itu hendaklah mahram iaitu bukan lelaki yang boleh dikahwini oleh kanak-kanak tersebut.

5. UPAH HADANAH

Mengenai upah hadanah, jika pengasuh merupakan isteri yang diceraikan dan mendapat nafkah semasa idah, dia tidak berhak mendapat upah hadanah. Dua perkara tidak harus dikumpulkan dalam satu masa, iaitu upah dan nafkah.

Manakala jika bekas isteri telah tamat iddah dan tidak lagi mendapat apa-apa nafkah daripada bekas suaminya. Dia berhak mendapat upah hadanah kerana dia telah menjalankan tugas bagi pihak bapa anaknya ataupun wali anaknya.

Jika pengasuh selain ibu anak itu, dia berhak mendapat upah bagi pelbagai khidmatnya kepada kanak-kanak itu, seperti upah mengasuh, menyusu dan upah itu tidak termasuk dalam nafkah yang diberikan kepada kanak-kanak itu, kecuali dia rela mengasuh dengan percuma.

Bayaran hadanah dikira bermula dari hari mula bertugas. Bayaran ini dikira hutang jika tidak dibayar, dan ia tidak akan gugur kecuali dengan membayarnya ataupun dihalalkannya. Pihak yang bertanggungjawab membayar upah hadanah ialah pihak yang bertanggungjawab menanggung nafkah kanak-kanak itu, kerana perbelanjaan upah hadanah dikira sebagai sebahagian nafkah dan ia merupakan satu perkara yang wajib ke atas bapa atau penjaganya.

6. KESIMPULAN

Daripada penjelasan syarat-syarat yang telah lalu, maka jelaslah mejoriti ulama’ memberikan keutamaan orang yang memelihara kanak-kanak hasil penceraian kepada mereka yang mempunyai akhlak yang mulia. Ianya adalah bertujuan untuk memelihara kanak-kanak tersebut daripada sifat-sifat buruk yang boleh merosakkan akhlak kanak-kanak. Jika ditinjau dari segi hak hadanah pula, orang yang diutamakan adalah terdiri daripada saudara-saudara perempuan iaitu ibu-ibu saudara kepada kanak-kanak itu, kerana hadis nabi s.a.w menyebut bahawa status ibu saudara (al-khalah) adalah sama seperti ibu.

Walaupun ada mazhab fikah yang membolehkan orang kafir menjadi penjaga, tetapi mejoriti ulama’ mengatakan orang kafir tidak boleh menjadi penjaga kepada kanak-kanak itu, lebih-lebih lagi mazhab Syafi’i yang mensyaratkan orang fasik tidak boleh menjadi penjaga inikan lagi orang fasik.

Oleh yang demikian, penjaga beragama Islam, berakhlak mulia serta mempunyai pertalian ibu atau ibu saudara adalah orang yang paling berhak dan yang lebih diutamakan untuk memelihara kanak-kanak hasil daripada penceraian.

Meskipun syara’ telah menetapkan bahawa, ibu merupakan orang yang paling berhak terhadap hak dan tanggungjawab hadanah, hak dan tanggungjawab tersebut tidak akan diberikan kepada seorang ibu itu sehingga dia dapat memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan. Sekiranya seorang ibu itu tidak dapat memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan, maka hak dan tanggungjawab hadanahi tersebut akan jatuh kepada orang yang seterusnya mengikut turutan yang telah ditetapkan.

Walaupun terdapat beberapa perbezaan dalam turutan hak dan tanggungjawab hadanah mengikut pendapat imam mazhab fikah, namun di Malaysia pendapat imam Syafi’i lebih diutamakan berbanding pendapat imam mazhab yang lain.

Selasa, 22 Februari 2011

Tembak Gaddafi dengan Peluru – Yusuf al-Qaradawi

Libya's leader Moamer Kadhafi stands during his meeting with Italy's President Giorgio Napolitano (not pictured) at Rome's Quirinale presidential palace on June 10, 2009 during Kadhafi's first visit to Italy. The three-day visit seals a major rapprochement since Italy signed a deal with its former 1911 to 1947 colony last year pledging five billion dollars (3,5 billion euros) over the next 25 years as compensation for colonising it. Rome has also stepped up its relations with Tripoli in recent years in a bid to rein in a massive influx of clandestine migrants, many of whom come by boat from Libya across the Mediterranean.
Sesiapa di kalangan Angkatan tentera Libya yang mampu menembak peluru kepada Mr Gaddafi dia WAJIB melakukannya – Yusuf al-Qaradawi

Egyptian cleric: Kill Gaddafi

A top Egyptian cleric has called on Libyan soldiers who can shoot Libya’s unpopular Leader Muammar Gaddafi not to hold their fire to free the nation of his oppression.

Yusuf al-Qaradawi, viewed as the spiritual leader of the Egyptian opposition Muslim Brotherhood, made the call on Monday through a fatwa (religious decree) against the 42-year-long head of state.

“Whoever in the Libyan Army is able to shoot a bullet at Mr. Gaddafi should do so,” he told the Qatar-based news channel al-Jazeera.

Libya has been swept by pro-democracy protests inspired by popular revolutions in Egypt and Tunisia, which toppled the countries’ presidents.

Such killing would “rid Libya of him,” said Qaradawi. The scholar, who also heads the International Union for Muslim Scholars, returned to Egypt after three decades in exile following the revolution.

Gaddafi’s government has deployed fighter jets to open fire on the demonstrators to prevent what appears to be an imminent revolution.

Forces loyal to Gaddafi are also said to have used live rounds against protesters amid reports, pointing to the arrival of planeloads of armed foreign mercenaries in the capital, Tripoli.

Libyan protesters, however, have reportedly managed to seize several cities.
The International Federation for Human Rights says as many as 400 people have so far been killed during the protests.

Qaradawi also told Libyan soldiers “not to obey orders to strike at your own people,” and urged Libyan ambassadors around the world to dissociate themselves from Gaddafi’s regime.PressTV
………………………………………………………………………………
Libya's leader Moamer Kadhafi stands during a press conference with Italy's President Giorgio Napolitano (not pictured) at Rome's Quirinale presidential palace on June 10, 2009 during Kadhafi's first visit to Italy. The three-day visit seals a major rapprochement since Italy signed a deal with its former 1911 to 1947 colony last year pledging five billion dollars (3.5 billion euros) over the next 25 years as compensation for colonising it. Rome has also stepped up its relations with Tripoli in recent years in a bid to rein in a massive influx of clandestine migrants, many of whom come by boat from Libya across the Mediterranean.

Nasihat untuk tentera Libya…jangan ikut telunjuk diktator gila ini untuk membunuh bangsa sendiri – Yusuf al-Qaradawi

LONDON, ENGLAND - FEBRUARY 21:  Protesters demonstrate outside the Libyan embassy on February 21, 2011 in London, England. Colonel Muammar Gaddafi's 42-year leadership of Libya is becoming increasingly unstable following violent protests in the Libyan capital Tripoli. Reports claim several senior Libyan officials have resigned after security forces shot at Tripoli protesters. Human Rights Watch claim over 233 people have died in protests across the country since last Thursday.
A still image is seen taken from video footage posted under the title "Tripoli protesters set ablaze police station at Souq Al Jum'uah (Friday Market Square)" that was uploaded February 21, 2011. A Reuters reporter confirmed that a police station was on fire in the Souk Al Jamma area in the east.
A still image is seen taken from video footage posted under the title “Tripoli protesters set ablaze police station at Souq Al Jum’uah (Friday Market Square)” that was uploaded February 21, 2011. A Reuters reporter confirmed that a police station was on fire in the Souk Al Jamma area in the east.

TAKBIIIIIIIIR...ALLAHUAKBAR

Ayuh Bangun Memberontak - Gesa Ramai Ulama Kepada Rakyat Libya

Ramai ulama seluruh Afrika menggesa agar rakyat Libya bangun memberontak menjatuhkan kerajaan yang ada sekarang di Libya. Wajib menjatuhkan kerajaan yang zalim. Baca sini.

Yusuf Qardawi memberikan fatwa untuk segera membebaskan Libya. Askar Libya perlu memihak kepada perubahan. Askar yang boleh tembak Gaddafi jangan ragu-ragu untuk menembaknya. Baca sini

Bangun ! bangun ! bangun ! askar Libya hoi !!!
Negara kita macam mana, politik jahat, tekan pembangkang, tekan kebebasan mengkritik, amal politik takut menakutkan, gempaq rakyat, ugut staff kerajaan, pemimpin kumpul harta bertimbun-timbun dan sebagainya perlu segera dihentikan. Masih belum terlewat.

Terkini!! : Dr Yusuf Al-Qaradawi keluar fatwa wajibkan bunuh Gaddafi!



Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kepada Stesen TV Al-Jazeera Dr. Yusuf Al-Qaradawi (gambar kiri ) mewajibkan agar Gaddafi dibunuh dan ianya adalah jihad. Fatwa terbaru beliau ini dikeluarkan rentetan daripada laporan yang menyatakan bahawa Gaddafi melancarkan serangan dengan menggunakan jet pejuang untuk untuk mengebom mereka yang terlibat dalam demontrasi yang berterusan di Libya sekarang.

Syeikh al-Qaradawi berkata: وقال القرضاوي " أصدر الآن فتوى بقتل القذافي. أي ضابط أو جندي أو أي شخص يتمكن من أن
 يطلق عليه رصاصة فليفعل، ليريح الليبيين والأمة من شر هذا الرجل المجنون وظلمه". وأضاف "لا يجوز لأي ضابط أن يطيع هذا الرجل في المعصية والظلم والبغي على العباد".
 
Maksudnya :
"Aku mengeluarkan fatwa sekarang supaya Gaddafi dibunuh ! Barangsiapa samada pegawai tentera, atau tentera biasa atau mana-mana individu yang mempunyai peluang untuk membunuhnya .. maka janganlah teragak-agak untuk membunuhnya! ianya adalah semata-mata untuk menyelamatkan rakyat Libya daripada kejahatan dan kezaliman lelaki yang gila ini! "...beliau seterusnya menambah " Haram kepada pegawai dan askar biasa untuk mentaati lelaki ini (Gaddafi) dalam perkara yang maksiat, kezaliman dan kerakusan terhadap rakyatnya sendiri!"

2012 Tarikh Kiamat?

 

Soalan : DATO’, permasalahan bilakah kiamat telah dijawab oleh beberapa saintis hari ini, dengan menentukan tarikh kehancuran dunia dan alam ini pada tarikh yang telah ditetapkan, seperti yang tersebar dalam internet dan khidmat SMS. Bolehkah dipercayai dan apa hukum mempercayainya?


-Jawapan oleh Prof. Dato Harun Din-
RAMAI juga orang yang bertanya saya melalui majlis-majlis ceramah, melalui telefon dan SMS berkenaan hal yang berkaitan. Saya berpendapat bahawa perkara tarikh kiamat ini, termasuk dalam perkara asas pegangan kita yang perlu diserahkan kepada Allah SWT sepenuhnya, tanpa berpegang atau merujuk kepada mana - mana makhluk. Kiamat adalah kerja Allah. Tidak patut makhluk hendak campurtangan dalam hal yang besar sebegini. Ia tidak sepatutnya dicampuri.

Dalam al-Quran, Allah berfirman (mafhumnya): "Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah.’ Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? - boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.” (Surah al-Ahzab, ayat 63)

Tarikh berlaku kiamat adalah termasuk dalam perkara - perkara ghaib. Perkara ghaib, Allah sahaja yang mengetahuinya dan tidak diberitahu sesiapapun melainkan kepada Rasul pilihan-Nya sahaja.

Firman Allah (mafhumnya): "Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Dia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahui-Nya itu kepada sesiapapun."Melainkan kepada mana-mana Rasul yang di redai-Nya (untuk mengetahui sebahagian daripada perkara ghaib yang berkaitan dengan tugasnya; apabila Tuhan hendak melakukan yang demikian) maka Dia mengadakan di hadapan dan di belakang Rasul itu malaikat-malaikat yang menjaga dan mengawasnya (sehingga perkara ghaib itu selamat sampai kepada yang berkenaan).” (Surah al-Jinn, ayat 26-27)

Namun demikian, Nabi Muhammad s.a.w. pun tidak mengetahui bilakah kiamat. Bukan sahaja Rasulullah, malah malaikat Jibril a.s. pun tidak mengetahuinya. Dalam Sahih Muslim, diperturunkan hadis riwayat Umar al-Khattab, mengkisahkan perihal Jibril menghadap Nabi Muhammad s.a.w. bertanyakan bilakah kiamat akan berlaku, maka baginda menjawab: "Yang ditanya tidak akan lebih tahu daripada yang bertanya."Maksud kata baginda ialah, makhluk yang paling amanah daripada kalangan penghuni langit, seperti Jibril yang paling dekat dengan Allah, menjadi utusan Allah kepada para Anbiya, khususnya Muhammad s.a.w. pun tidak mengetahui bila kiamat sehingga bertanya kepada Nabi s.a.w.Kedua - dua makhluk yang paling rapat dengan Allah, tidak tahu tarikh kiamat, maka apakah logiknya yang boleh diterima akal, orang lain dari mereka berdua, khususnya saintis yang kafir hari ini, boleh mengetahui tarikh kiamat dan disebarkan kepada umum seperti yang anda tanyakan kepada saya sekarang.

Dalam hadis Ibnu Umar yang disahihkan oleh Imam al-Bukhari, Rasulullah s.a.w bersabda (mafhumnya): "Anak-anak kunci (rahsia) perkara ghaib ada lima perkara, tiada yang mengetahuinya melainkan Allah SWT sahaja."Rasulullah membaca ayat al-Quranul karim (mafhumnya): "Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat. Dan Dialah jua yang menurunkan hujan, dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya tentang apa yang ada dalam rahim (ibu yang mengandung). Dan tiada seseorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Amat Meliputi pengetahuan-Nya.” (Surah Luqman, ayat 34)

Dalam kitab Tafsir Ibnu Katsir, ketika membuat tafsiran ayat di atas disebutkan: "Itulah perkara - perkara ghaib yang menjadi anak kunci rahsia yang diketahui oleh Allah SWT sahaja. Maka tidak diberitahu kepada sesiapa pun hatta kepada Rasul yang diutus, atau kepada malaikat yang muqarrab (hampir) kepada Allah SWT."

Jika inilah keadaannya, maka mana mungkin orang kafir boleh meramal atau menetapkan tarikh kiamat. Wallahua'lam (Al FAdhil Ustaz Dr Harun Din Al Hafiz)

Ketaatan Isteri antara suami dan ibubapa

Assalamualaikum ustaz, saya ingin bertanya, yang manakah lebih utama bagi seorang isteri apabila bertembung dengan dua permintaan. Satu adalah permintaan suami untuk balik ke kampungnya dan permintaan ibu saya sendiri untuk balik ke kampung saya. Saya pernah dengar hadis tentang syurga di bawah tapak kaki ibu begitu juga isteri tidak akan masuk syurga jika suami tidak redha. Mohon pencerahan hukum dari panel MUIS. Syukran

Jawapan:
Waalaikum salam, seorang perempuan apabila ia telah menjadi seorang isteri, ketaatannya berpindah daripada kedua ibu bapa kepada pihak suami. Dalam hal ini, puan hendaklah mengutamakan ketaatan kepada suami. Perkara ini hendaklah diterangkan kepada ibu puan dengan baik dan berhikmah.

Walau bagaimanapun, sebagai seorang suami tidak boleh menggunakan kuasa yang diberikan syarak tanpa ada konsep syura dan toleransi, sebagaimana hadis oleh Imam al-Termizi:
خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم
Maksudnya: "Sebaik-baik kamu ialah orang yang melakukan kebaikan kepada keluarganya dan aku adalah orang yang sebaik-baiknya (yang melakukan kebaikan kepada keluarga)
Berdasarkan kepada kenyataan di atas, maka suami hendaklah berbincang dengan isteri dalam urusan menyambut perayaan, sama ada di rumah ibu bapa suami atau isteri, seperti melakukan giliran dan sebagainya. Dengan perbincangan tersebut, ia dapat mengukuhkan lagi perasaan kasih sayang antara kedua-duanya. Janganlah akibat perkara remeh temeh seperti ini memporak perandakan keluarga.

Sekian والله أعلم بالصواب

Rujukan umum:
1) Soal jawab al-Mar`ah al-muslimah, Syeikh `Atiyyah Sakhr

Disediakan oleh:
Ustaz Razali Musa
Ahli Panel MUIS 

Hukum Membaca Quran Semasa Mamnu’ (period)


Assalamualaikum ustaz, saya seorang penghafal quran. Walaupun demikian, saya belum dapat menguasai hafalan sebanyak 30 juzuk walaupun pernah menghafalnya (banyak yang lupa). Saya berusaha untuk mengingatinya mengikut kemampuan saya. Dalam pada itu saya rasa bertuah mengikut 1 program peningkatan diri dan telah menjadi kewajipan saya tilawah 1 juzu’ quran sehari sbg wirid harian. Ia juga sebagai pendorong untuk membiasakn kembali lidah saya dengan ayat-ayat quran dalam proses untuk menghafalnya. Soalan saya, bolehkah saya terus membaca 1 juzu’ quran sewaktu saya dalam haid? kerana saya anggap ia sebagai bacaan wirid harian saya?walau didengari rakan sebilik/sekelas yang lain?

Jawapan:
Persoalan yang ditanya adalah termasuk dalam masalah yang diperselisihkan oleh para ulama. Disini saya akan membawa pandangan hasil kajian yang dibuat oleh Dr. Suhair Fuad Ismail seorang pensyarah di bahagian Feqah Perbandingan, Kuliah Syariah dan Dirasat Islamiyyah, Universiti Kuwait.

Dr Suhair telah membuat kajian feqah perbandingan mengenai haid dalam pelbagai sudut seperti sudut perubatan, agama, kehidupan dan sebagainya. Hasil kajiannya telah disiarkan dalam al-Majallah al-Ilmiah, Kuliah Syariah wal Qanun, Tanta, bilangan 12.

Saya akan menterjemah hasil kajiannya yang ada kaitan dengan pertanyaan di atas, iaitulah perkara yang ke 18 dalam kajiannya. Beliau berkata seperti berikut:

18) Diharuskan bagi orang haid membaca al-Quran di dalam hati tanpa menggerakkan lidah dan tanpa menyebutnya, begitu juga diharuskan (bagi orang haid) bertasbih, bertahlil dan membaca zikir-zikir yang bukan dari ayat al-Quran secara nyaring. Adapun membaca al-Quran secara nyaring dan menyebutnya dengan lidah, pandangan yang paling rajih (kuat) ia adalah harus apabila ada hajat keperluan atau dharurat kepadanya seperti untuk tujuan belajar dan mengajar, atau takut lupa dan yang seumpamanya. Keharusan di sini adalah keharusan yang bersyarat kerana dharurat diukur mengikut kadarnya. Jika sekiranya tanpa dharurat atau hajat keperluan, maka ia tidak harus kerana kalam Allah swt wajib dibaca dengan bacaan yang selayaknya dengan kedudukannya yang agong.

Untuk pendetailan sila rujuk:

Sekian, Wallahu A’lam

Rujukan:
Islamonline
Disediakan oleh:
Ustaz Ahmad Zainal Abidin
Setiausaha MUIS

Isnin, 21 Februari 2011

JOM SOKONG & BERSAMA ULAMA'

Sabda Nabi s.a.w.: “Sesungguhnya para ulama adalah pewaris para Nabi. Para Nabi tidak mewarisi dinar dan tidak pula dirham, namun (mereka) mewariskan ilmu. Sehingga sesiapa yang telah mengambilnya (ilmu tersebut), berarti telah mengambil bahagian yang sempurna.” [Hadis riwayat Imam Abu Dawud di dalam Sunannya]

 
Sabda Rasulullah s.a.w.: “Sentiasa ada sekelompok di kalangan umatku yang sentiasa berada di atas kebenaran. Tidak memudaratkan mereka bagi orang yang ingin menjatuhkan mereka sehingga tibanya urusan Allah (hari Kiamat).” [Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalam Sahihnya]

 
Sabda Rasulullah s.a.w.: “Ilmu ini akan dibawa oleh mereka yang adil dari setiap generasi . Mereka menafikan (menentang) penyelewengan golongan yang melampaui batas, dakwaan dusta golongan yang batil (sesat) dan takwilan golongan jahil.” [Hadis riwayat Imam Ibnu ‘Adi, al-Baihaqi, Ibnu ‘Asakir, Ibnu Hibban, Abu Nu’aim, Ibnu ‘Abdil Barr, al-Khatib al-Baghdadi, Ibnu Abi Hatim, al-Bazzar, al-‘Uqaili dan al-Dailami menerusi beberapa jalan periwayatan berasal yang berasal daripada 10 orang sahabat r.a.. Syaikh al-Hasan al-Halabi menetapkan hadis ini sebagai Hasan di dalam kitabnya at-Tashfiyyah wat-Tarbiyyah]





-MEMBANGUN BERSAMA ISLAM-

Kehadiran Dr.Yusuf Qardawi Di Medan Tahrir Mesir Menakutkan Israel

http://akhawat.islamway.com/forum/uploads/av-94188.jpg
http://shabab.ahram.org.eg/MediaFiles//24_19_2_2011_0_50.jpg
http://shabab.ahram.org.eg/MediaFiles//21_19_2_2011_0_2.jpg

Tv yahudi melahirkan rasa kehairanan, apabila Dr.Yusuf Qardawi yang hidup dalam buangan di Qatar dengan tiba-tiba muncul di Medan Tahrir Mesir dan menyampaikan Khutbah Jumaat.

Tambahan pula, isi khutbah yang disampaikan begitu lantang dan tidak menyebelahi kuasa yahudi, malah berbau permusuhan dengan israeil.

Dr.Yusuf Qardawi juga menggesa rakyat mesir membuat perubahan segera tanpa menunggu peralihan kuasa yang disusun oleh yahudi dan amerika.

Selama 30 tahun yahudi dan mubarak mengharamkan Dr.Yusuf Qardawi memijak bumi Mesir, kini bumi Mesir telah kembali ke zaman Kegemilangan Islam, kemakmuran dizaman Nabi Yusuf tidak mustahil akan berulang lagi.

Nota :
Apa yang dilakukan oleh ualamk Islam tidak pernah mendapat sokongan negara-negara  Islam secara terbuka, sedangkan yahudi dan amerika terus terang melahirkan permusuhan terhadap umat Islam dan ulamak Islam tanpa menghormati rakyat sesebuah negara.

Kenapa umat Islam mesti menunggu pengesahan dan kebenaran daripada amerika dan yahudi untuk menubuhkan sesebuah negara Islam ???.

ستغرب تلفزيون الكيان الصهيوني حضور رئيس الاتحاد العالمي للعلماء المسلمين فضيلة الدكتور يوسف القرضاوي إلى القاهرة والقائه لخطبة الجمعة بين المصريين لأول مرة منذ ثلاثين عاما.
ولم يخفي تلفزيون الكيان تخوفه من استمرار الشيخ القرضاوي في القاء خطبه القوية من القاهرة، خاصة وأنه معادي شرس لـ”إسرائيل” وينتقدها بصورة متواصلة في خطبته الشهيرة كل جمعة في قطر أو خلال برنامج الشريعة والحياة، وبالتالي فإن فتح منبر جديد له بالقاهرة سيمثل عبئا كبيرا على “إسرائيل” في النهاية.
كما أعرب التلفزيون العبري عن دهشته من المطالب التي ذكرها الشيخ في الخطبة التي أكد فيها على ضرورة تغيير الحكومة المصرية الحالية رغم المكاسب وسياسات الاصلاح التي تحاول القيام بها.
ونوه التلفزيون أن هذا الطلب لن يحظى بموافقة السلطات المصرية خاصة وأن الحكومة حتى الان تعمل بجد من أجل إصلاح الأوضاع الاقتصادية والسياسية بالبلاد ، والأهم من هذا أن رئيسها أحمد شفيق أعترف بأن هناك أخطاء أرتكبت في الماضي يجب الاعتراف بها.
ووصفت القناة الثانية بالتلفزيون “الإسرائيلي” طلبات الشيخ القرضاوي بالغريبة والجريئة.
كما أعتبر التلفزيون العبري أن د. القرضاوي كان ذكيا للغاية خاصة وأنه شدد في خطبته على أنه يوجه حديثه إلى المسلمين والأقباط على حد سواء وليس إلى أي طرف دون الأخر ، الأمر الذي أكسبه حب وتعاطف المصريين.
ويأتي الهجوم على فضيلة الدكتور يوسف القرضاوي في وقت شنت فيه مجلة دير شبيجل الألمانية هي الأخرى هجوما حادا عليه، ورصدت تقريرا كبيرا لانتقاده والتنديد بأفكاره ومواقفه المختلفة، مسلطة الضوء على التخويف من مواقفه بشأن اليهود.
ولفتت المجلة في تقرير كتبه الكسندر سمولتشيك بعنوان ” الزعيم الروحي .. صوت الإخوان المسلمين في مصر” إلى أن القرضاوي معروف بكراهيته لـ”إسرائيل” ويعرب عن أمنيته أن يحمل السلاح بنفسه من أجل محاربتها، كما ذكرت أنه في أحد الاحتفالات دعا الله أن يهلك اليهود عن آخرهم.
كما جددت المجلة التأكيد على أن الشيخ يتخذ مواقف مناوئة من اليهود مستشهدة بما ذكرت أنه تصريح للشيخ في يناير 2009 قال فيه: إنه على امتداد التاريخ عاقب الله اليهود على فسادهم وأن العقاب الأخير جاء على يد هتلر! وراحت الصحيفة تتساءل: هل يشجع الشيخ إخوانه في القاهرة على وقف معاهدة السلام مع “إسرائيل” إذا ما أصبح الإخوان جزءا من الحكومة التي سيتم تشكيلها فيما بعد رحيل مبارك؟
وتطرقت المجلة إلى علاقة الدكتور القرضاوي بجماعة الإخوان المسلمين، لافتة إلى أن برنامجه الأسبوعي “الشريعة والحياة” الذي تبثه قناة الجزيرة منذ 15 سنة كل يوم أحد يتابعه نحو 60 مليون مسلم يتطرق إلى موضوعات شتى.
وأوضحت المجلة أن الشيخ البالغ من العمر 84 عاما يشغل منصب رئيس الاتحاد العالمي للعلماء المسلمين ورئيس المجلس الأوروبي للفتوى والأبحاث وقدم أكثر من 120 كتابا وعددا من القواعد الفقهية لا حصر لها يتم نشرها على المستوى العالمي عبر موقع “إسلام أون لاين”.
واتهمت المجلة القرضاوي بالوقوف وراء المظاهرات التي عمت العالم الإسلامي ضد الرسوم المسيئة للرسول صلي الله عليه وسلم في الدانمارك، زاعمة أن أحد رموز الاعتدال في العالم الإسلامي ربما يكون أخطر من جماعة طالبان في أفغانستان.
وتتردد في الغرب والكيان الصهيوني مخاوف من إمكانية أن يلعب الإخوان المسلمون دورا في النظام المصري المقبل وإمكانية تأثير ذلك على موقف مصر تجاه تل أبيب.
يذكر أن أخر مرة ألقى فيها القرضاوي خطبة الجمعة في مصر كانت عام 1981 قبل أن يتم منعه تماما من القاء الخطب الدينية بسبب مواقفه من الحكومة.

Terjemahan daripad Google
Stesen  kehadiran TV Zionis Presiden Kesatuan Dunia Ulama Muslim, kebajikan Dr Yusuf al-Qaradawi ke Kaherah dan ia menyampaikan khutbah Jumaat antara orang Mesir untuk pertama kalinya dalam tiga puluh tahun.

Tidak menyembunyikan entiti televisyen, takut kelanjutan Syeikh Qaradhawi dalam menyampaikan pidato-pidatonya yang kuat dari Kaherah, terutama kerana anti sengit untuk “Israel” dan dikritik terus-menerus dalam ucapannya yang terkenal setiap hari Jumaat di Qatar, atau melalui undang-undang dan kehidupan, dan dengan demikian pembukaan platform baru di Kaherah akan mewakili beban yang signifikan pada “Israel” pada akhirnya.

Dia juga menyatakan terkejut pada tuntutan televisyen Ibrani bahawa Syaikh disebutkan dalam sebuah khotbah di mana ia menekankan perlu mengubah kerajaan Mesir saat ini, walaupun keuntungan dasar pembaharuan dan bahawa anda cuba lakukan.

Dia mencatat TV bahawa permintaan ini akan diluluskan oleh pihak berkuasa Mesir, terutama kerana kerajaan setakat ini bekerja keras untuk mengubah situasi politik dan ekonomi dalam negeri, dan bahkan lebih penting lagi, presiden Ahmed Shafik mengakui bahawa kesalahan yang dibuat di masa lalu harus diakui.

Dia menggambarkan saluran televisyen kedua, “Israel” Aplikasi Syeikh Qaradhawi Balgraybp dan berani.

Hal ini juga dianggap bahawa Dr TV Ibrani. Qaradhawi adalah seorang yang sangat cerdas, terutama kerana ditekankan dalam ucapannya yang ucapannya ditujukan kepada umat Islam dan Kristian sama, dan tidak kepada pihak lain tanpa yang lain, yang membuatnya mendapatkan cinta dan simpati orang Mesir.

Serangan terhadap kebajikan Dr Yusuf al-Qaradawi dilancarkan pada saat majalah Jerman Der Spiegel juga serangan tajam dia, dan membuat laporan utama untuk kritik dan kutukan dari idea-ideanya dan sikap yang berbeza, menyoroti intimidasi posisi di atas orang Yahudi.

Dia menarik majalah tersebut dalam sebuah laporan yang ditulis oleh Alexander Smulcik berjudul “pemimpin spiritual .. Suara Ikhwanul Muslimin di Mesir,” bahawa al-Qaradawi dikenali kebencian terhadap “Israel” dan mengungkapkan keinginannya untuk mengangkat senjata dirinya untuk memerangi, seperti yang saya sebutkan dalam sebuah perayaan yang disebut pada Tuhan untuk menghancurkan orang-orang Yahudi untuk yang terakhir.

Penekanan diperbaharui pada majalah untuk memuat Syaikh kedudukan anti-Yahudi, mengutip apa yang dikatakan kenyataan Syeikh pada Januari 2009 di mana ia berkata: bahawa sepanjang sejarah Tuhan menghukum orang-orang Yahudi untuk rasuah dan hukuman, yang kedua datang di tangan Hitler! Surat khabar dan mula bertanya-tanya: Adakah anda mendorong saudara-saudaranya Syeikh di Kaherah untuk menghentikan Perjanjian Damai dengan Israel “jika Ikhwanul Muslimin telah menjadi sebahagian daripada kerajaan yang akan dibentuk kemudian pemergian Mubarak?

Beralih ke hubungan antara majalah Al-Qaradhawi dari Ikhwanul Muslimin, menunjukkan bahawa menunjukkan program mingguan “Syariah dan Kehidupan” di pulau itu 15 tahun yang lalu setiap hari tindak lanjut sekitar 60 juta umat Islam untuk mengatasi berbagai mata pelajaran.

Majalah bahawa Syeikh, umur 84, berkhidmat sebagai Presiden Persatuan Dunia Islam Ulama dan Presiden Majlis Eropah untuk Fatwa dan Penyelidikan dan menyediakan lebih dari 120 buku dan sejumlah undang-undang tidak terhad diterbitkan di peringkat global melalui website “Islam Online”.

Qaradhawi, menuduh majalah berada di balik demonstrasi yang melanda dunia Islam terhadap kartun Nabi damai saw di Denmark, mendakwa bahawa salah satu simbol moderasi di dunia Islam mungkin lebih berbahaya daripada Taliban di Afghanistan.

Dan merasa bebas di Barat dan ketakutan entiti Zionis daripada kemungkinan untuk memainkan peranan dalam Ikhwanul Muslimin, rejim Mesir dan kemungkinan kesan di masa depan sikap Mesir terhadap Tel Aviv.

Terakhir kali al-Qaradawi memberikan khutbah Jumaat di Mesir, pada tahun 1981 sebelum benar-benar dicegah dari khotbah penghantaran dari kerajaan kerana nya
http://www.almoslim.com/node/141631